Min flicka, född i vecka 35 och med oregelbundet dygn

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Filipita

Min flicka, född i vecka 35 och med oregelbundet dygn

Inlägg av Filipita »

Hej! Jag fick stor hjälp av Anna Wahlgrens metoder när jag fick min son 2007. Han var en pigg kille som sov lite på dagen och ammade konstant. Eftersom han inte tog nappen räddade vagnande och buffning oss och han har haft god sömn och trygga rutiner sedan start.

Nu har jag fått en dotter, som föddes i vecka 35+4. Hon är idag 7 veckor. Skillnaden från min son är stor. Hennes dygnsrytm är väldigt oregelbunden och jag hittar inget mönster i den, som jag tidigt gjorde med sonen. Hon sover väldigt mycket om dagarna och har inte svårt att sova ensam i sin säng. På kvällarna skriker hon dock väldigt mycket, det varierar i längd med som minst en halvtimme och som mest två timmar. Det är nog inte kolik, men hennes mage verkar väldigt känslig. Detta har gjort att jag sover tillsammans med henne om nätterna - det funkar helt enkelt inte att ha henne i spjälsängen. Hon äter ungefär var tredje timme, ibland varannan, om nätterna.

Jag undrar om ni har några tips till mig, och om något speciellt gäller för för tidigt födda barn.

Kramar!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till nykomlingen, vår äldsta är född i v 36+0 så han kom ju också lite tidigare än vad det var tänkt.

Med honom så funderade jag faktiskt väldigt lite på att var för tidigt född, han hade lite svårt att sova på nätterna men vi hade honom i vagnen och så fick vi vagna vid behov.

En del korrigerar åldern på för tidigt födda men det är olika hur mycket man behöver göra det. Vi gjorde det inte alls.

Hon är sju veckor gammal idag och småttingar som är födda i rätt tid har en ökningsperiod vid denna tiden, det är mer mat som gäller och det brukar lugna sig på en vecka.

Hjälp lilla tösen att struktuerar upp livet lite, väck henne på dagarna, det finns ju ingen anledning att sova bort dagarna för att vara vaken på nätterna. Har hon inget eget mönster så får du sträva efter 2 tim vakentid och 2 tim sömn under dagarna. I början kommer hon säkerligen inte orka vara vaken två timmar i sträck men sträva dithän och så ett lite längre vakenpass på kvällskvisten inför nattsömnen.

Det hela kommer falla på plats så småningom men jag skulle leda lite mer nu istället för att vänta på att ni ska skönja hennes eget mönster. Lite mer hjälp på traven alltså, väck när hon sovit 2 eller 2,5 tim på dagen och så är det mat som gäller, mycket mat.

Vi har haft alla våra småttingar att sova i vagnen dag som natt tills de sovit 12-tim natt vid 4 mån ålder. Tycker det är mycket smidigare att vagna än att buffa sån små pluttisar. Sova på mage med larm har de gjort allihopa och då har de sovit riktigt, riktigt gott. Och så mycket mat.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Filipita

Inlägg av Filipita »

Hej och tack för tips!
Nu är lillan 3 månader. Läget ser ut såhär: Om dagen sover hon i min famn eller i vagnen. Ibland sover hon vidare när jag lägger ner henne i sängen, ibland vaknar hon. Det blir ganska hattigt eftersom jag har en treåring som kräver sitt.

Problemet är kvällen. Hon har vant sig vid att somna bredvid mig. Vi brukar somna vid 23 24-tiden, sedan äter hon kanske 3 till 4 ggr på natten. Hon kan sova länge på morgonen och är ganska morgontrött.

Jag har försökt amma henne rejält på kvällen för att lägga henne i sin säng. Men hon piggnar bara till direkt. Eller så vaknar hon efter 30 min.

Tips på hur jag bryter samsovandet och natt-snuttandet?

Jag har provat att ge tillskott men hon tar inte flaskan. Hon vägrar dessutom napp. Vagn har vi ingen inomhus så det är spjälsängen som gäller.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Filipita! :D

Det låter extremt enkelt när man skriver det men kan vara väldigt tufft i praktiken. :shock: Faktum är dock att du kan bryta samsovandet och natt-snuttandet helt enkelt genom att bestämma dig för det och hålla det riktigt konsekvent genom 3 dagar + en uppföljningsvecka. :D

:idea: Tänk igenom hur du vill ha det och bestäm ett schema med fasta tider: 15,5h sömn uppdelat på nattsömn samt 3 daglurar. 4 SM-måltider à 1h och en nattslurk. Ett nattmål vid en bestämd tid på natten. :wink: Och ta hänsyn till brorsans tider när du bestämmer schemat. 8)

:idea: Vi rekommenderar magläge med larm. Barnen sover bättre så, och det gynnar också deras motoriska utveckling. Så fundera på det, om hon inte redan sover på mage. :D

:idea: Läs i Barnaboken, 5:e delen, om Marie & Samuel. Här är två trådar som också kan vara användbara:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9790
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=23032

:idea: Bestäm sedan en morgon då du börjar, väcker henne vid en bestämd tid och följer schemat till punkt och pricka. Lägg henne i vagnen eller sängen för att sova. Här visar Anna buffning & vagning om du behöver hjälpa henne till ro: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start och har glömt. :wink:

Lycka till och kom tillbaka om du behöver bolla mer! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"