Ensamstående hur göra med nätter?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

=D> \:D/ :thumbsup: !

Nej nej nej, det kan inte "äta för mycket", det kommer alltid ut i endera ändan :wink:

Mata på, märker du att magen tjorvar för mycket så backa lite men inga idéer om att han äter _för mycket_.
Låt det gå bara för det får absolut vara så, weeeei!
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Hmmm...det funkar inte alltid så bra med schemat men vi kämpar vidare...har inte orkat med att ta bort nappen än eftersom det är så lätt att få honom att fortsätta sova med den men jag antar att problem kommer...
Nu till den verkliga frågan: om det hela börjar verka ohållbart om nån månad kan man då få hjälp av en SHN-diplomat eftersom jag inte klarar av det ensam...? (såg att det finns folk nära mig i Finland) Hur går det till och vad kostar sånt?
29.04.2010
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej Colinsmamma!

Det finns en lista med diplomerade här på forumet, titta där.

Att få stöttning under kurningen är fantastiskt och jättebra om det funkar. Men jag förespråkar att föräldern/föräldrarna själva kurar. Det är en process som man själv måste gå igenom för att förstå den.

Barnet är ju inte 4 månader än så varför "ge upp" redan? :heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Okej..nä jag ger inte upp än men ifall det blir ohållbart så kan det vara svårt att utföra det själv..men jag hoppas att det blir bättre och bättre av sig själv...:) Jag fick ju bort första nattmålet då jag ville och har fått bort det andra nu också visserligen med lite hjälp av nappen men vi får ju se hur det fortskrider.. än är det inget problem att stiga upp 1-2ggr och proppa in nappen men ifall den blir nån större sömnstörare så då blir det ju värre...
Tänkte vänta ett par månader och se..har börjat med ett schema men den skiter sig imorgon då lillen har läkartid precis i 1,5h luren men efter det ska jag vara stenhård med tiderna...
29.04.2010
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej C'mamma!

1. Ville bara peppa lite; det går visst att kura ensam OM du nu skulle behöva det. Jag kurade Klimp ensam, efter si så där 6 månaders sömnbrist där grabben hade 12+ uppvak/natt. Man klarar mer än vad man tror. (Säger det som pepp och inget annat :) ) Och nej, jag hade ingen som kunde avlasta eller ta dagarna.
Jag tog då kontakt med en Dipl. Kurare som coachade via telefon morgon+kväll samt att jag startade en tråd inne på Kurforumet.

2. Inför framtiden så är mitt tips att skjuta på läkarbesök/BVC mm. så att de passar bättre med Skruttens sömnpass. Jag har varit benhård på det nu senast med Smulan. Det mesta går, vissa går bara inte, men de flesta går.

:heart:
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Hujedamej... :D jo visst går allt som måste men vi ska hoppas att han inte börjar vakna så mycket..har ju kört SM sen han föddes så det borde kanske hjälpa lite...?
Bra ide att välja tider efter honom, det skall jag göra. Han hade ju inga fasta tider förr så det var ju liksom ingen skillnad när det var men NU är det lite större skillnad..
29.04.2010
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Nu har jag ett schema som ser ut som följer:
8 mat
9.30-11 sova 1.5h
11 mat
12.30-14 sova 1.5h
14 mat
15.45-16.30 sova 45min
17 mat
18.30-19.15 sova 45min
20 mat
21 sova natt

Han blir ju snart 4mån och kan då sova 12h natt. Förslag på schema???
29.04.2010
Elle

Inlägg av Elle »

Här är ett förslag, MEN ni måste ta fram penna och papper och fundera över vad som passar er lillkille och familj bäst. Tex hur långt vill han ha mellan sina måltider? När vill ni ha er natt?

8 mat
9.30-10.15 sova 45 min
11.30 mat+"toppning" med amning/ersättning/välling
12.30-14.30 sova 2h
14.30 mat
16.30-17.15 sova 45min
17.30 mat
19.30 Nattslurk och bus
20 sova natt

Tjoa om du vill bolla mera.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Ska testa lite men att vara vaken från 17.15-20 kan bli en utmaning..
29.04.2010
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

I en månad har vi följt schemat som var i inlägget ovan men i förrgår började det strula..han äter bara ca700ml per dag och jag undrar varför?? Borde jag dra ut mellan måltiderna?? Nytt schemaförslag önskas för en snart 5månaders. :D
29.04.2010
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Här har du en finemangens länk som du utifrån kan fila till ett superbt schema:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=60

Jag serverar dig inget schema eftersom jag anser att det åligger föräldrarna att göra, som är där och ser barnet var dag och vet dess tider bättre än vad jag kan från min sida skärmen 8) :heart:

Tjing :D !
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Nu är jag helt ur spår känns det som...schemat har varit:
8 mat
9.30-10.15 sova
11.30 mat
12.30-14.30 sova
15.30 mat
16.30-17.15 sova
17.30 mat
19.30 nattslurk
20 sova natt

MEN han har börjat vakna på nätterna och börjar jollra ren före 7..sover han för mycket på dagarna?? Han är jättesvår att få att äta också!!!
Anna skriver ju att 4måltider räcker, är det så? Kan jag ta bort en måltid och istället ha 4h mellan måltiderna?? Och hur mycket ersättning ska en 5-6mån få i sig per dygn??
29.04.2010
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Jag förstår inte riktigt vad du menar här:
Anna skriver ju att 4måltider räcker, är det så? Kan jag ta bort en måltid och istället ha 4h mellan måltiderna??
Vilken måltid skulle du ta bort om du ifrågasätter om fyra måltider räcker? Enl. schema har han ju fyra måltider! 4 stora mål och en nattslurk är precis vad han ska ha! Så du kan inte ta bort något mål!

Vad äter han nu? Får han fortfarande "bara" ersättning? Eller har du börjat ge honom riktig mat - potatismos, gröt etc?
Att han börjar vakna förtidigt på morgonen, eller rentav vaknar på natten är ett klassiskt tecken på att han behöver mer mat!! Riktig mat! Så om han bara får ersättning tycker jag att du ska börja med att ge honom mat vid en av måltiderna. Ge honom så mycket mat han vill ha och fyll sedan på med ersättning. Gör gärna så med två mål, men iaf med ett!
Och hur mycket ersättning ska en 5-6mån få i sig per dygn??
Jaaa du... Det beror ju lite på hur mycket riktig mat han får i sig. De mål då han bara äter ersättning borde han kunna äta omkring 250ml, (mer om han vill och även mindre, det beror ju helt på hur de andra måltiderna ser ut)
Min tös, 4,5 månader äter 280ml de mål hon inte får riktig mat (två mål) och omkring 150ml de mål hon äter mat oxå. Sen äter hon omkring 200ml majsvälling till nattslurk.
Vad får din lilla som nattslurk? Ersättning då med? Kanske ni borde byta till välling isf?
sover han för mycket på dagarna??
5-6 mån bebisar ska ha ungefär 15 timmars sömn sammanlagt /dygn.
Din lille får 12h + 45min + 2h 45min, vilket sammanlagt blir 15,5h. Ni ligger alltså på en halvtimme mer sömn än rek. Kanske är det dags att dra ner sista luren till 20 min? Då skulle det istället bli 12 + 45 + 2 + 20 *= 15h 5 min

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

Han äter risvälling till frukost ca 15-170ml
pure till lunch + ca 70ml ersättning
ersättning ca 200ml
gröt och ersättning ca 50ml
risvälling ca 200ml

Jo jag skulle gärna se att han åt mera men det går inte att tvinga när han kniper ihop munnen och kastar sig bakåt...Tar gärna emot tips...
29.04.2010
Colinsmamma

Inlägg av Colinsmamma »

150-170ml på första, inte 15..
29.04.2010
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"