Hej
Allt går bra här hemma med SM
Nu har jag en fråga angående bröstmjölk.
Jag undrar hur mycket på ett ungefär hon behöver för ett mål ?
Hon är 2,5mån gammal.
Hon ska få från flaskan i morgon enbart under ett mål.
Tänkte börja pumpa ut redan idag och förvara i kylen, läste på amningshjälpens hemsida att jag ska torka av flaskan och ställa den i en skål med vatten(?) i kylen.
Hur ska min man göra imorgon då han ska ge henne mjölken? Ska han värma den i ett vattenbad? Hur gör man det? Pinsamt kasnke men vi har aldrig använt oss av vattenbad, kör allt i micron. Men där ska ju inte bröstmjölk vara.
Lägger in ett inlägg om detta på mat,mage och barnakropp också.
Jätte tacksam för hjälp, Susanne
Bröstmjölk
-
susanne med O
Bröstmjölk
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
-
TorpSara
Räkna med ca 200 ml. Det kan säkert gå i både mer och mindre, men på det står hon sig i allafall ett bra tag.
Jag har aldrig haft vattenskål, det är för att kyla ner snabbare. Eftersom du inte ska långförvara mjölken så kan du bara ställa in den som det är.
I morgon värmer han den i vattenbad. Enligt det här hemmets värmingsexpert (inte jag, då...) så är det enklast om man har typ 50-gradigt vatten (kranens hetaste) och plattan på låg värme. Det tar lite längre tid, några minuter eller så, men man riskerar inte att den börjar koka i botten och bli för varm.
Jag har aldrig haft vattenskål, det är för att kyla ner snabbare. Eftersom du inte ska långförvara mjölken så kan du bara ställa in den som det är.
I morgon värmer han den i vattenbad. Enligt det här hemmets värmingsexpert (inte jag, då...) så är det enklast om man har typ 50-gradigt vatten (kranens hetaste) och plattan på låg värme. Det tar lite längre tid, några minuter eller så, men man riskerar inte att den börjar koka i botten och bli för varm.
Hej Sofia, det finns elektriska flaskvärmare också. Min man använder en sådan. Och vi är ganska nogranna med att använda skål med kall vatten. Kroppstemperaturen är den idela temperaturen för bakterier därför ska mjölken kyla ner så snabbt som möjligt.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell