Kura mina tvillingpirajor på 5 månader??? Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ligo0200

Kura mina tvillingpirajor på 5 månader??? Hjälp!

Inlägg av ligo0200 »

Förstagångsmor med två underbara tvillinggossar på 5 månader!! Herregud vilken resa det varit! Underbart, spännande, jobbigt, roligt, stressigt och oroligt! En jobbig graviditet och sen bara direkt på det mer än heltidsfyllda arbetet med de två små.

Fram till för ca 1,5 månad sedan tyckte jag att killarna sov ok för sin ålder. De åt ersättning vid 19 tiden på kvällen och vid 20 la vi dem. I vår säng!!!!! vet att det är idiotiskt men vi hade testat spjälsäng och tyckte vi fick sova mindre då å man är ju rädd om de få timmars sömn man får så tillbaka i vår säng. Oftast gick det ok att somna dem. De fick slurka lite på flaskan och somnade sedan gott. Sedan sov de till ca 01.30 tiden, vaknade fick mat halvsovande och somnade sedan om igen till runt 5 då de fick mat igen, somnade om och sov till ca 7.30.
Men för ca 1,5 månad sedan hände något. Var väll förmodligen något språng i deras utveckling och så hanterade vi den inte rätt, eller vad vet jag....
de blev svårare att få att somna om kvällarna. Lite uppspeedade och oroliga. Ororlig som man bli när man märker att det som tidigare funkat inte funkar längre började vi försöka hitta nya lösningar, gunga spjälsäng med vyssanlulltassar, rulla spjälsäng med påmonterade hjul å ja....en del annat smått och gott. Rörigt blev det för alla!! Å inte sov de bättre!

Fram tills stöket började hade de alltid sovit tillsammans och fått mat samtidigt. Nu sover vi i separat rum med dem och nattningen är lugnare igen (mindre speedade killar) men de ligger i samma säng som den förälder de sover med och somnar oftast med hjälp av mat. Ingen snutte eller napp eller tum duger som lugnare för våra gossar. MEN sen sover de knappt alls.....de sover 2 timmar i stöten ca. Vaknar, är nog egentligen inte hungriga på nätterna längre men måste få lite mat för å somna om. Den ena killen blir inte ens lugn av detta längre. Han vrider och vänder sig, kommer inte till ro, vill vrida sig till mage, jag hjälper honom till mage....har vill tillbaka till sidan jag hjälper honom tillbaka till sidan...han hamnar på rygg...sprattlar som en skalbagge på rygg....jag puffar i rumpan, stryker på ryggen, pratar lite lugnande!!!! Men inget verkar hjälpa!
Jag har blivit så speedad och uppstressad av allt detta så de korta stunder de sover om natten ligger jag klarvaken och glor i taket och funderar över alla fel vi måste ha gjort! Depressionen ligger och lurar bakom kröken av all sömnbrist!
Nu skall vi kura dem. Ser ingen annan utväg. Har läst på i boken och här på forumet men känner mig osäker som tusan!!! Osäkerhet = INTE BRA! när det skall kuras. Vi har inte så mycket backup omkring oss så jag måste ta nätterna själv för att killarnas pappa skall kunna och orka ta dagarna! Någon som har erfarenhet av detta upplägget när det gäller tvillingar??? Vi tänkte ha dem i samma rum från natt 1 för hur skall jag annars få ihop det??? Som vårat boende ser ut så finns inte så många andra alternativ heller. Skall de ligga separat då får jag springa mellan våningarna å det funkar ju inte!

Hjälp mig! Tips, råd, giv mig styrka!!!!!! Allt mottages varmast!
Mvh. Lina
ligo0200

Så blev det!

Inlägg av ligo0200 »

Sedan dryg 2,5 vecka, då vi drog igång SHN-kuren här hemma, sover nu våra ljuvliga pirajor från 19.30-07.00!! De vaknar av och till någon enstaka gång på natten. Oftast somnar de då snabbt om av sig själv, ibland behövs en liten ramsa som vi bjuder på halvt sovande från sängen. :D

Glada pigga små gossar och föräldrar som ser ljust på varandra och framtiden igen!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, kära nån! Vilken lycka och vad BRA att du klarade det själv. :oops:
Semestertider verkar vara vanskliga forumtider, men inget rop på hjälp ska egentligen vara obesvarat sådär! Men det kan ju hända!

Härligt att höra att det landat så fint då, speciellt.

Gick kuren som tänkt? :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"