Vår stora tjej var väldigt tidig med att sluta med blöja på dagen, men desto senare med nattblöjan, som fortfarande är kvar. Den är oftast väldigt blöt och tung på morgonen, så vi har hittills resonerat som så att så länge den är blöt så är den kvar, när den är torr tar vi bort den. Men nu har vi börjat tveka lite... Hon har nämligen själv börjat prata om att hon vill sova med trosor på natten och att blöjan ska bort.
Hm, hur har ni andra gjort? Jag undrar ju förstås om hon är mogen att ta bort den så länge den är blöt, men å andra sidan, om hon själv vill ta bort den, vore det kanske dumt att inte hänga på?
Hon är tre år och nio månader. Till saken hör också, kanske jag ska säga, att hon fortfarande dricker välling på kvällen, och det gör väl en del för tyngden i blöjan...
Nattblöjan bort?
Nattblöjan bort?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
-
TorpSara
Fast vi gjorde tvärtom!! Har precis slutat med nattblöja här.
Teo sa att han kissa i blöjan när han hade blöja på sig om han inte har går han på toaletten. Så vi tog bort blöjan och 3 nätter i rad utan kiss i sängen ( har kisseskydd i sängen). Han är stor nu säger han och så kan han cykla utan stödhjul oxå, jätte stor kille
. Han blev lat när blöjan var på, fast han går inte upp på natten heller och kissar utan kissar direkt när han vaknar på morgonen. Han var väldig bestämd att han ville blöjan skulle bort fast den var blöt varje morgon och det funka här i alla fall. 
Teo sa att han kissa i blöjan när han hade blöja på sig om han inte har går han på toaletten. Så vi tog bort blöjan och 3 nätter i rad utan kiss i sängen ( har kisseskydd i sängen). Han är stor nu säger han och så kan han cykla utan stödhjul oxå, jätte stor kille
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Tös 2009-01-26
Att bli dagtorr är i första hand viljestyrt. Att bli nattorr är i första hand hormonstyrt (det skall till en viss mängd hormon (vasopressin) som gör att inte så mycket urin utsöndras under natten). Nattorrhet är alltså en mognadsfråga på annat sätt än att lämna dagblöjan "bakom sig" ....
mamma, farmor, familjehemsmamma, familjhemsfarmor, familjehemsmormor, föräldrautbildare
Tycker själva huvudpoängen är denna:
Med storkillen är det uppenbart att det snarare är hormonstyrt. Och sömnstyrt. Vilket kanske till viss del hänger ihop 8) . Åtminstone tycks mitt och omgivningens forskningsunderlag ge vid handen att det är de som sover som klubbade och som inte vaknar av vare sig jordbävning eller kräkor som heller inte vaknar av kissnödighet och/eller där kroppen håller kisset sovandes under natten.
Det gjorde min tös när hon blev dagtorr vid 2. Och ville absolut inte kissa i blöjan, eftersom man kissar på toaletten - juTorpSara skrev:om man vaknar när man är kissnödig på natten kan man ta bort blöjan. Inte annars.
Med storkillen är det uppenbart att det snarare är hormonstyrt. Och sömnstyrt. Vilket kanske till viss del hänger ihop 8) . Åtminstone tycks mitt och omgivningens forskningsunderlag ge vid handen att det är de som sover som klubbade och som inte vaknar av vare sig jordbävning eller kräkor som heller inte vaknar av kissnödighet och/eller där kroppen håller kisset sovandes under natten.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06