Matvanor hos äldre barn

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Hamnede

Matvanor hos äldre barn

Inlägg av Hamnede »

Nu var det länge sen jag var här på forumet för livet med sonen har liksom snurrat på (tryggare mamma behöver mindre ventilation) men för lite mer än ett halvår sen hade jag förmånen att bli bonusmamma till två tjejer, 7 och 11 år gamla, och har nu dykt på något som jag kände att ag ville komma hit för diskussion om.

Båda tjejerna äter väldigt få maträtter och den yngsta av dem äter oftast väldigt små portioner. Mestadels är det samma maträtter de båda äter men om ett par saker tycker de olika. Det som oroar mig mest är storleken på portioner hos den yngsta (en mätt mage ger ett lugnt sinne men gnagande småhunger skapar oro) men sen tror jag även, baserat på kommentarer från deras pappa, att antalet maträtter de äter snarare blir färre än fler vilket inte låter som rätt riktning för mig.

Som bonusmamma har jag väldigt lite direkt bestämmanderätt men väldigt mycket påverkansmöjlighet, jag skulle tex kunna fokusera på att laga de rätter de båda äter även om det innebär att vi äter samma sak flera gånger i veckan, men jag tycker inte om risken för att de kanske börjar ogilla även de maträtterna av ren uttjatning. Är det nån som har något tips på vad jag kan göra för att uppmuntra dem att i första hand äta mer och i andra hand äta fler saker?

Tack förresten för att ni finns här allihopa! :D
Morgan, beräknad till den 24/6, född 29/6
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"