På kvällen så är det jag som badar och borstar tänderna på stora och lilla A. Det flyter på som det ska (inget ifrågasättande om tandborstningen), men på morgonen så blir det bara pannkaka för mig. Om min fru är hemma fast på annat ställe i huset och det är dags för tandborstning så säger jag tex: "Nu är det dags att borsta tänderna!". Resultatet blir att lilla A glatt knatar på till toaletten, men stora A protesterar och tycker "Jag vill att mamma ska borsta tänderna". Då har jag fallit in i att börja resonera med följd att det blir tjut och illvrål från stora A och sedan så börjar även lilla A tjuta och illvråla ikapp och jag blir superstressad...
Ett annat exempel kan vara när vi ska göra någon syssla tillsammans, tex städa toaletter. Lilla A är direkt med på noterna och plockar glatt diskborstar, disktrasor, toalettrengöringsmedel, såpa, ... och bär till toaletten och börjar jobba. Stora A ligger i soffan och säger "Jag vill inte städa toaletter, jag vill ligga och mysa", ibland också stortjut direkt när jag säger att det är dags att städa toaletter. Samma sak här, jag börjar försöka att resonera och förklara vilket bara leder till tjut och illvrål från stora A och sedan så blir det lätt så att även lilla A känner att något inte är som det ska och börjar tjuta och illvråla ikapp...
Det jag inte får kläm på är hur jag ska agera, dels för att undvika att situationen uppstår och dels hur jag kan göra ifall det ändå blir låsning. Hur möter man "Jag vill att mamma ska..."? Efter att ha läst en massa inlägg här så känns det som att stora A undrar vad som händer när hon gör så, men har hittills inte fått tillräckligt bra svar.