Dessa bajsfrågor! Här är en till!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Dessa bajsfrågor! Här är en till!

Inlägg av blivandemamma »

:D

För att göra en lång historia kort, Arvid slutade med blöja i april förra året. Funkade inte. Jag tog bort den för tidigt.

Nu, 1 Maj, tog vi bort den. Sakligt och bra sa vi bara att nu har vi kalsonger. Gick ju fint :D han är ju stora karlen :D i princip inte kissat på sig alls sedan dess. Deklarerade att han inte ville ha blöjan på natten heller. Så då tog vi bort den då med. Han kan lätt hålla sig 12 timmar, ibland en halvtimme till då han säger att han inte är kissnödig när vi går upp.

Men det där bajset. Vad är grejen? I början höll han sig hela tiden. Spänner hela kroppen emellanåt. Då fick han ont i magen. Säger emellanåt att han vill bajsa, varpå han går på toa (hjälper honom att ta av sig om han ber om det, annars fixar han det själv). Men nu har han börjat mer och mer att bajsa i kalsongerna. Säger det själv också. Att han skall bajsa i kalsongerna. Sista veckan har han bajsat 2-3 gånger om dan i kalsongerna. Ibland säger han att nu har han bajsat i kalsongen. Men att han skall bajsa lite till innan vi skall byta :roll: Han tar av själv sen, vi slänger bajset i toan, han tar kalsongerna, lägger i tvätten, tvättar, hänger mm. En gång har bajset hamnat på toan.

Han har alltid varit en person som inte gör någonting om han inte kan det helt så att säga. Han började inte gå ett steg hit eller dit, han gick som han aldrig gjort annat. Han vägrade cykla tills han kunde perfekt, allt är sådär. Antingen eller. Skall jag se det som så här också, att det är en del av hans personlighet och att det kommer när det kommer? ( Jag menar, inga skolbarn bajsar ju i kalsongerna :lol: så jag är liksom inte orolig för att han är unik på det viset :wink: ) Men gör jag nåt tokigt? Kan jag hjälpa honom på nåt annat vis?

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Anna, visst är det samma barn som hade sönder leksaker under en period? Tror du inte att det handlar om samma grej, nånstans? Pappa kunde hjälpa honom att laga leksaken, mamma kan hjälpa till med kalsongerna, typ. :mrgreen: Kan du hitta nån parallell till hur ni löste leksaksproblematiken? Typ göra stor sak av kalsonginköp eller nåt? Bara en tanke.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Hmm. Du är ju lite inne på en intressant punkt. Det här med uppmärksamhet, skulle jag vilja få det till. Det råder ju eg inte nåt tvivel om att han vet var man bajsar liksom.

Länken mellan leksakerna och det här är ju att hans mamma blir lite bekymrad :? (utan att eg visa det men vad hjälper det..... :roll: )och till slut lite uppgiven när jag VET att han kan leka med grejerna ordentligt och inte sabba dem (det där är lite bättre nu) samt att han kan bajsa på toa. Så visst, bollen ligger kanske lite hos mig. Men vi har aldrig berömt bajs. Det är naturligt hemma hos oss! :lol: problemet med söndriga saker och pappa fixar, är ju inte heller unikt :lol:

Han har själv valt kalsonger, handlat och fått i present. Han älskar sina kalsonger :lol: det är inte där problemet ligger, tyvärr.

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

:roll:

Nån med någon tanke om det hela? :roll:

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Fick precis svaret av min mamma.

Tur att man har Barnaboken VIP hemma 8) 8) 8)

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Vad var svaret då? :-s
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Jag har berättat för honom att vi inte bajsar i kalsongerna. Han vet det. Vi bajsar på toan. Det är deklarerat och klart.

Nu gör jag INGENTING. Diskuterar inte, frågar inte, anvisar inte hur var när. Sätter honom på toan, torkar, nya kalsonger och sen tillbaka till sysslorna. Utan någon som helst kommentar ALLS om något som har med bajs att göra. Har nog gjort det mer än jag själv "vetat".

Stor skillnad redan! ( Han har bajsat tre gånger i kalsongerna nu i em/kväll och pratat själv oavbrutet om det, gråtit lite och frågat frågat frågat. Grattis Anna nu vet du varför! 8) Men jag har bara lugnt och försiktigt satt honom på toa, bytt och gått tillbaka till det jag gjorde innan...)

Mrs Attityd is back 8) Och hon är väldigt tyst 8)

Tur att jag har barnaboksmor själv :D

Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Glimrande! :D Och vilken ofattbar lyx!
blivandemamma