Jack - höstnoll9

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Jag testade magläget idag. Men Jack blev lite förvirrad. Trodde det var dags för lek, eftersom han aldrig sovit på mage förut. Var nöjd en stund, men när ingen lek blev av surnade han till. Provade att buffa, göra solfjäder och ramsa men det fungerade inte. Vände honom till sidan och då gick det tillslut.

Ja skrattips är välkommet!! Försöker få honom att skratta så mycket som möjligt, men det är svårt. Pappa kan i stort sätt göra vad som och Jack skrattar högt! Men mamma är inte lika rolig.. Så jag måste komma på något knep, för pappa är ju inte hemma på dagarna!

Ikväll så gick läggningen faktiskt bättre. Fick buffa vid de värsta protesterna. Och när jag slutade med det så tittade han upp på mig när jag ramsade och han log?! Knasig lilleman. Sen gnällde han lite igen, fortsatte ramsa och han log igen. Gick ramsandes ut och gjorde bekräftelseramsan några gånger och slamrade i köket och sen somnade han själv.

Nu ska jag ta mig en titt på länkarna! Tack alla för tipsen! :lol:
Jack född 30 okt 2009 :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Yosofine! :D

Inte utvärdera efter en gång! [-X :lol: Lägg konsekvent på mage i tre dagar, och utvärdera sedan. Allt med små barn tar 3 dagar. 8) Här ser du hur buff och solfjäder ser ut när Anna gör det. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Hmm, ja det är ju sant som du säger, att det tar tre dagar. :) Det har jag ju faktiskt läst..:oops: Men eftersom vi inte har andningslarm och jag då känner mig osäker på magläget så kommer jag inte att vara övertygande och säker på min sak.

Jobbade på skrattet idag och det gick ganska bra på morgonen och nu på eftermiddagen så gjorde jag någon extremlek av tittut och Jack asgarvade! Tre små buffningar behövdes bara och sen ramsade jag mig ut i köket och bekräftelseramsade tills jag fick sista ordet. :wink: Trodde han somnat så jag kikade på honom men han låg vaken. I ca 5-10 min var han vaken utan att säga ett knyst sedan somnade han!! :sleep: Woho, det börjar nog gå vägen det här! \:D/
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Skaffa ett andningslarm bums är mitt råd. Att barnet ligger på sida eller rygg är verkligen inte garanti för att det inte dör i PSD. Tyvärr. Så köp ett larm och så lägg lilla barnet på mage, utvärdera efter tidigast tre dagar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Hej igen!

Jack är nu ca 5,5 månader. Jack sover nu på mage och sovit som en prins från 19-07 sedan han var ca 4 månader. Läggningen är rolig nu och vi ramsar (ibland buffa) och han somnar snabbt. För några veckor sedan så började han då och då vakna någon gång mellan 5-6 på morgonen. Förra lördagen fick han en tand och sedan dess har han sovit jättedåligt! Vaknar nu när som helst och är ledsen. På nätterna räcker det att man går in och stoppar om och han somnar om. Men vaknar igen och så håller det på.. På morgonkvisten går det inte att få honom att somna om! Ramsar, buffar, solfjädrar, för liv utanför i köket men inget funkar! Han är pigg som en lärka och tillslut blir han så arg att han bara skriker för att han inte får komma upp!

Hans schema ser ut så här:

07-vakna
07-15 ersättning
08-gröt
09-sova 45 min
09.45 vakna
11-gröt+ersättning
12-sova 1,5 h
13.30 vakna
14.30 gröt+ersättning
15.30 sova 45 min
16.15 vakna
17.30 gröt
18.30 ersättning
19-sova

Hur ska vi komma ur den här cirkeln innan den, gud förbjude, sätter sig?! Förut sov han som en stock och man fick väcka honom efter nästan varje lur. (Ej på morgonen, då vaknade han och var glad och låg och snackade för sig själv i ca en kvart.) Nu utnyttjas marginalkvarten i stort sätt varje dag, då han vaknar efter ca 30 min på 45 luren och efter ca en timme på 1,5h-luren.

Tacksam för svar!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen, hoppas du har skaffat ett larm också. Skönt att han sovit så gott, då vet ni ju att han kan det.

Ett av de allra största problemen med våra småttingars sömn är att vi föräldrar förutsätter att de ska känna av, ha ont av, ha svårt för...... Förstår du vad jag är ute efter? Visst han har fått en tand, men det gjorde kanske inte alls ont, i alla fall inte så att han skulle behöva vakna flera gånger per natt. Här är det föräldrarnas attityd som måste filas på en stund, undvik en massa trafik - det talar bara om för honom att det är fara på färde, förutsätt att han kan sova gott - är han mätt och belåten ska det inte vara några problem och sök inte efter problem som kanske inte ens finns.

Han ska sova ca 15 tim per dygn så där ligger ni helt rätt i schemat om det har funkat tidigare.

Därför tycker jag ni ska låta ramsan ta över, på riktigt. Jobba hårt med den, skapa kommunikation.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

hej! jag läser runt massor här för att få tips och idéer och så läste jag din tråd och (är absolut ingen expert, så dom andra få komma med invändningar) men är det inte dags för lite mat? som potatis och så? Tror dom säger på bvc att man ska byta ut två måltider när dom är 6 månader! Bara en tanke från mig!
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Hej igen!
Jag funderade lite i kväll efter jag skrivit schemat här, och insåg då att jag glömt puréerna.. :shock: Började med gröt förra veckan och då glömdes liksom de bort. Hu, bad mother! Det kändes som om det blev så "mycket" mat, men helt klart ska jag klämma in palsternack- och potatispuréerna i menyn igen! Så marialoranga, du slog nog huvudet på spiken! :wink: Det där med tänderna har vi inte oroat oss över, och jag har hela tiden i huvudet att attityden är ALLT. Så det är nog maten som fnurrar..
Nu är det nog lite sent på kvällen att be om svar, men om någon läser, vad tror ni? Ska jag ge honom lite ersättning OM han vaknar i natt? Eller bara rida ut natten och köra på nytt i morgon? (Hur kunde jag liksom glömma bort det som jag trodde att jag nött in? Mat, mat och ännu mera mat?! #-o)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja killen är ju stor nu så det tarvas en hel del mat, så ös på där.

Vad det gäller att ge ersättning i natt om han vaknar så kan man ju resonera som så att "en gång är ingen gång" och så proppar du honom full med mat i morgon och agerar så att han sover natten lång.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Tack fina ni för svar och bra bollning! Det är helt otroligt vad snabbt det går! :D Ja du har rätt, en gång är ingen gång. Vaknar han så får han mat och sen är det smörgåsbord som gäller framöver! Tack igen och god natt!
marialoranga

Inlägg av marialoranga »

:D
mamma till L född 030112
och till M född 091208 :D
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Uppdatering från natten och morgonen:
Han gnällde endast till några gånger i sömnen i natt, men inget som behövde åtgärdas. Så det verkar ju gå åt rätt håll där! Lite innan kl 6 vaknade han och jollrade och då gav jag honom ersättning. Efter det så låg han ca en halvtimme efter jag ramsat mig ut och lagt mig igen och roade sig själv. Sen vid kvart i sju fick han komma upp då han tröttnat och det var bara marginalkvarten kvar. Han fick ersättning och senare palsternackspuré och efter läggningen nu så somnade han så fint själv, mätt och glad! Funderade lite och tror att det tidiga morgonuppvaket beror på att det blir ganska ljust i rummet på morgonen. Får inhandla mörkläggningsgardiner vid löning. Och tills dess "mörka" på annat sätt. :)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Yosofine! :D

Hur har det gått? Mörkläggning är jätteviktigt, för vissa barn. Men nu vaknar min pojke (1,5 år) inte för tidigt trots gamla glesa persienner, medan det i höstas var jättenoga med mörkläggningen för att han skulle få ut den sömn han behövde. :shock: Så om du blev tvungen till nån osnygg lösning som svarta plastsäckar eller aluminiumfolie på rutorna så kan det kännas uppiggande att veta att du antagligen inte behöver ha det så tills han blir arton! :wink: :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Yosofine

Inlägg av Yosofine »

Hejsan! Läggningarna går toppen nu, han somnar fint efter man sagt ramsan. Några gånger per kväll "vaknar" han ledsen men somnar om snabbt. Morgnarna är ännu lite si och så med. Vaknar runt 05.30/06.00 fast morgonen är 07.00. Det går oftast inte att få honom att somna om, han är för pigg. I morse var jag fast besluten att han skulle somna om, så jag buffade, ramsade och körde till sist igång hårfönen utanför hans rum. Efter en timme somnade han, men vaknade till efter 5 min igen. Då gick pappa upp och körde igång fönen och han somnade. Vaknade igen efter en liten stund, igång med fönen och han somnade och sov ca 15-20 min innan kl var sju. Han har även börjat strula med maten. Fick tipset av BVC att introducera lite annan mat, så utöver palsternacka, gröt och potatis så får han morot och lite annan fruktpuré. Han blir skitarg efter några skedar och vrider sig som en mask i stolen. Lyckades lura i honom gröten i förmiddags genom att toppa med fruktpuré. Han som annars ha slukat allt med hull och hår har över en natt vänt. Någon som har varit med om samma och har några tips att ge? Vad gäller mörkläggningen så avvaktade jag lite och skulle se om mer mat gjorde susen, men ikväll så ska det mörkläggas i hans rum, och så håller vi tummarna!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Underskatta INTE mörkläggningen. Det är A och O. 1000 gånger bättre än fönen, det lovar jag. :wink: Det handlar om sömnhormonet melatonin som är nästan helt ljusreglerat, ju mer ljus destå mindre sömn, liksom. Ju mindre barn destå mer lättstörda är de.

Edvard trasslade med maten ett par veckor efter introduktionen och det låste sig helt för oss. Då backade jag rätt rejält ett par dygn (bara frukt och lite välling) sedan var aptiten och matglädjen tillbaka.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"