miar70 skrev:Trebarn skrev:I mitt tycke borde barn under tre år INTE TILLÅTAS GÅ på dagis om en förälder är hemma. Mer än i undantagsfall, om det finns till exempel läkarintyg.
Amen.
Men jag tycker t o m man kan höja det till barn under FYRA år. Vilken dröm för alla barn

Citat på citat för jag vill lägga dit ett dubbelamen till det hela
Alltså, det här med ekonomin och val icke val. Jag har befunnit mig i båda så jag anser mig kunna ge svar ur båda håll.
När vi "inte hade ett val" så hade vi det inte. Det andra valet hade varit att maken skulle ha varit borta från oss 10v i stöten (iofs hemma lika länge sen) och vi hade försatt oss i en ekonomisk knipa rätt av.
Jag anser att allt inte är svart eller vitt, det finns nyanser till det hela.
Alla grejar inte att flytta till billigare kommun, få jobb, få hela den sociala biten att fungera, släppa sina rötter och trivas med det.
Min åsikt är att föräldrar skall trivas och må bra med det de har runt omkring sig för att i sin tur kunna förmedla denna självklara attityd till sina barn.
Sen kom vårt val, som iofs hade kunnat hända/bestämmas då vi "inte hade ett val". Vi packade ihop allt och drog. Flyttade till billigare boende närmare nära och kära. Men det är, tror jag, få förunnat.
Så jag tror att huvudgrejen i det hela, när "man inte har ett val" är att läsa på ordentligt och rejält om den förskolan man senare väljer åt sitt barn. Hur många är barnen i gruppen? Hur ser förskolans plan ut osv osv. Välja med hjärta och omtanke och inte för att alla andra väljer.
Den biten tror jag är få som gör.
Likaså banka ur sitt egna insnöade skalle att man inte klarar av att ta hand om 2 barn (eller fler). För ja, det är enormt pinsamt att inte orka ta hand om 2 friska livshungriga barn när man är frisk fullt fungerande förälder/föräldraledig.