Hej!
Som titeln säger så vill jag lära min 1-åriga son att sova i vagn.
Som liten plutt, innan han kröp, så sov han ofta i vagn, utomhus, i hallen eller hemma hos andra, men när han blev runt halvåret började vi använda spjälsängen mer, dels växte han ur liften och dels kröp han runt så nu sover han i stort sett bara i spjälsängen i sitt rum med rullgardinen nerdragen vilket har blivit väldigt begränsande för oss allihop.
Han har ganska strikta sovtider och ättider, vaknar runt 7 på morgonen och får frukost. Sover en lur på max 20 minuter runt 9-tiden. Lunch vid 11 och sova igen nånstans mellan 12.30 och 13. Då sover han 1,5 till 2 timmar. När han vaknar får han mellanmål, middag vid 17.30 eller lite senare och sen välling och sova vid 19 eller något över. Eftermiddagsluren kan hamna upp till en timme senare berende på hur dagen ser ut och det händer att han får mellis innan han sover.
Den vagn vi har kan man ligga i på tre sätt, antingen i halvmjuk lift som han är lite för stor för, i sovpåse eller direkt mot bottnen och då finns det en sele som man kan spänna fast honom med för det är ganska lite kanter runt om.
Maken som är föräldraledig har testat att vid 12.30 ta en promenad med plutten i vagnen och selen rätt löst spänd men det är inget som får honom att somna. Har hittills lett till att maken gett upp, gått hem och lagt honom i sängen istället.
Jag funderar på om man kan ställa in vagnen i hans rum, bredvid sängen och lägga honom i den istället för i sängen men låta allt annat vara som vanligt. Jag är dock inte så sugen på att spänna fast honom och lämna honom ensam men jag är rädd för att han ramlar ur och skadar sig om man inte gör det.
Är det nån som har nåt tips om hur vi ska gå tillväga?
Lära 1-åring att sova i vagn
Lära 1-åring att sova i vagn
Morgan, beräknad till den 24/6, född 29/6
Hej!
En liten fràga bara. Har han utsikt i vagnen?
För om han ligger och kollar pà världen, kan det vara svàrt att somna.
En annan sak. Ramsa! Arbeta in en ramsa om ni inte redan har en. Sedan kan ni ramsa honom ute i vagnen ocksà. Det hjälper min 1.5 àring att somna i vagnen, för när han hör ramsan sà är det sovdags.
Han sover som regel i sin spjälis, men ibland är vi ute och dà sover han i vagnen.
En liten fràga bara. Har han utsikt i vagnen?
För om han ligger och kollar pà världen, kan det vara svàrt att somna.
En annan sak. Ramsa! Arbeta in en ramsa om ni inte redan har en. Sedan kan ni ramsa honom ute i vagnen ocksà. Det hjälper min 1.5 àring att somna i vagnen, för när han hör ramsan sà är det sovdags.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Hej Hamnede!
Jag har kopierat din fråga och miniz svar till din andra tråd så stänger vi denna och fortsätter där. Det blir enklare för oss som vill hjälpa om du håller dig till en tråd när det gäller samma barn. Då får vi all historia samlad. TACK
Elle
Jag har kopierat din fråga och miniz svar till din andra tråd så stänger vi denna och fortsätter där. Det blir enklare för oss som vill hjälpa om du håller dig till en tråd när det gäller samma barn. Då får vi all historia samlad. TACK