Hjälp!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
gnillis

Hjälp!!

Inlägg av gnillis »

Hej Anna och alla som läser detta.Vore helt enkelt underbart om du har möjlighet att tipsa mig en lite akut situation-känns det som...
I söndags morse föddes Julia-vår dotter på 4485g 52 lång med yttre press av tre barnmorskor-axlarna fastnade och jag gick sönder mycket.Jag var då så slut att det inte fanna annan utväg-var helt öppen då jag kom in till BB 22,30 och hon föddes 03,33.Virr virr-hjärnan är på högvarv.Hur som helst ansåg de att blodsockret var på gränsen till lågt så vi fick kombinera amning o ersättning omgående.Ersättning till varje mål med mellan 25 och 70 ml!+amning.Hemma sedan i tisdags och mjölken fullkomligt sprutar-trots detta så är hon nu så van vid ersättning på kopp-inte napp som tur är-att hon helt enkelt inte somnar utan ersättning och därefter en ytterst kort stund på bröstet som en sista slurp sedan sover hon som en stock! Men endast med bröstet så får jag henne proppmätt och hon somnar för att omdedlbart vakna ca 15 min senare-vill sova och vill inte ha bröstet men smackar i koppen så det slurpar och vill fylla magen enkelt utan att tutta för att sedan totalt dä'cka igen.
Hur ska jag kunna sluta med eraättningen-mjölken räcker ju!!!Jag vill inte koppa mer.På vägningen igår 4 dygn gammal hade hon tappat endast 95 g i vikt!
Snälla Anna eller någon "därute" har du något råd.Har kämpat så nu med amningen och fått till ca 4 timmar mellan målen redan med skötning och umgänge.Önskar innerligt att all möda och kraft fortsätter att räcka en stund till för att få behålla dessa rutiner..
Kram
Gunilla
mia75

Inlägg av mia75 »

Hej!
Det du nog måste göra är att sluta med ersättningen, helt och direkt, det tar inte många dagar förrän hon har ställt om sig till att bara amma. Så länge du ger ersättning kommer hon att vilja ha den, så det bästa är att bara sluta.
Det samma säger dem på amningshjälpen.se, du kan ju kika in där om du vill.
Grattis till lilltjejen! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Jennie

Inlägg av Jennie »

GRATTIS till din lilla flicka!!!

Det kan faktiskt ta upp till ca 1 vecka innan mjölken har "runnit till" ordentligt och anpassat sig till vad just ditt barn behöver. (även fast det rinner rikligt från brösten) Det är viktigt att hon äter färdigt på ett bröst i taget tills hon är proppmätt. Truga och truga och truga! :D Den feta mjölken som hon blir mätt av (och går upp i vikt av) kommer nämligen not slutet av amningstillfället. I början när hon suger så är mjölken mer vattnig.

Mitt tips till dig är :arrow: Amma, amma och återigen amma så kommer du att se att din lilla tjej blir mätt. Och kom ihåg att ju mer hon suger desto mer mjölk produceras det. Brösten har ju inte behövt producera tillräckligt med mjölk hittills eftersom hon har fått ersättning. Så att fortsätta med ersättning nu gör inte saken bättre ](*,) (om hon ligger bra i blodsocker förstås, men det borde hon ju göra eftersom ni har blivit utskrivna)

Lycka till och skriv gärna igen och berätta hur det går.
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
gnillis

Det har lossnat!

Inlägg av gnillis »

Tack för tips och råd.Vi har kämpat oss gröna i ansiktet och det börjar reda upp sig nu.....Jag börjar återfå lite kraft och vi njuter av vårt lilla hjärta som börjar fatta galoppen.Blev så orolig att jag inte skulle komma igång med amningen och det hela skulle sluta med endast ersättning..
Kram
Gunilla
Jennie

Inlägg av Jennie »

Vad roligt att det har fixat sig! Njut nu riktigt av din lilla tjej :D
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"