rund 2,5 åring med enormt sötsug

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
annalottan

rund 2,5 åring med enormt sötsug

Inlägg av annalottan »

Hej,
Vår dotter har alltid ätit mycket och alltid legat högst på både längd o vikt kurvan. Hon har alltid varit stabil men nu är hon något rundare o fick ta ett ämnesomsättningsblodprov hos doktorn senast. Hon har problem med magen och bajseriet ibland o får då laktulos. Jag är jättenogrann med mat och hon får väldigt sällan färdiglagat. Hon får fiberrikt bröd, grönsaker, frukt, cashewnötter för att jämna ut sockersuget. Är mycket nogrann med mattider och äter alltid gemensamt kvart över fem halv sex. Tycker inte hon borde vara så tjock (hemskt att skriva så men det är så). Hon älskar bullar o kakor o glass o vi begränsar det till att på lördagar få man det. Så fort man träffar andra barnfamiljer så är det alltid något bullliknande som serveras oc hon verkligen inhalerar bullar/kaka utan stopp. Tycker inte heller att man kan förbjuda andra att bjuda på det hemma hos sig men brukar be om att de tar undan bullarna för annars ska hon bara ha mer. Som lördagsgodis (som ibland glöms bort) får hon en liten bit mörk choklad eller ett litet paket russin eller om vi äter glass till efterätt får hon också smaka på lördagen. Jag är själv helt beroende av regelbundna o bra måltider annars får jag blodsockerfall o blir darrig och sur, samma med min bror o mamma. Min man har en släkting med diabetes o är oxå tokig i sötsaker men får inte göra det när hon är vaken. Som person är hon mycket aktiv på alla plan, sover gott, glad o gnäller mycket lite (förutom om blodsockret rubbas pga av förskjutna matrutiner eller av socker)

Är det någon annan som känner igen sig? Hur har ni gjort o har ni några tips? :?:

Ang hennes förstoppning som inte är ett problem under de tider hon inte är på dagis en längre tid så prövar vi att hon inte får dricka mjölk så ofta utan isåfall hellre en bit ost. Tror att förstoppningen även kan bero på stress i att vara på dagis o trötta stressade päron vilket vi ska försöka ändra.

Ursäkta ett långt inlägg-har mycket svårt att hålla mig kort ;-)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag har en 2,4 åring här hemma. Jag kan ärligt talat inte säga om han är sötsugen eller inte för vi äter väldigt LCHF mässigt och det finns i ärlighetens namn inga kakor eller bullar hemma hos oss.

MEN, min son fullkomligen älskar choklad, så han får saker på mörkchoklad. Det finns en väldans massa "godis" som man kan göra och då utan socker. :D

Det vi absolut inte begränsar det är FETT, alla barn behöver ÄKTA och RIKTIGT fett. Helst skulle man bli mätt på fettet så man inte äter så mycket kolhydrater.

Jag tänker lite högt här, men just Annika Dahqvist har ju även skrivit hur barn skall äta och är man känslig i blodsockret så kanske just LCHF för barn kan vara värt att titta lite extra på. T.ex skriver hon att man skall äta köttfärssås och spagetti, inte spagetti och köttfärssås. :wink:

Det Tor dock äter MYCKET, det är frukt. Jag skulle gissa att säkert består 50% av hans dagsintag av frukt. Vi styr inte så mycket VAD han äter, det styr han bäst själv av det som finns på matbordet. 8)

:D Så tänker jag. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annalottan

Inlägg av annalottan »

Hej å tack för ditt svar!
Har alltid varit intresserad av mat och särskilt av att använda naturliga (ej lightprodukter) råvaror och helst ekologiskt.
Utan att köra GI-metoden (vilket jag själv gjorde då jag blev tjock av för lite sömn-funka fantastiskt) så kör jag (det är jag som sköter maten hemma) fibrer, fiberrikt bröd med skinka, fiberpasta ibland bara proteiner och grönsaker, frukt. Dvs bort med socker och in med frukt fibrer grönt proteiner o fett. Jag tycker att det borde vara en bra kost. Sen får hon välling innan hon somnar fördetmesta.

Tycker att det du kort beskriver låter lite som GI. Jag tror också på att fett är bra och att kolhydrater ska begränsas fastän barn dock behöver mer kolhydrater än vi färdigväxta gör. I frukt är det förresten en hel del socker även om det även är jättebra med de fibrer och nyttiga vitaminer som finns i frukt. Bullar å kakor finns högst upp i skafferiet hemma hos oss och tas fram efter att hon somnat (av maken). Hon får bra mat hemma och sen äter hon lunch på dagis och hur den maten ser ut vet jag inte mer än menyn. Hon äter bra och gillar även allt möjligt annat än just sötsaker men hon blir tokig när det erbjuds.

Det jag tycker är underligt är att hon är så rund trots bra mat och att hon är aktiv. :?: Har tagit upp det med husläkaren som informerade om rätt matvanor men det har hon och mer därtill. Det går ju inte att sätta en 2,5 åring på Atkinson-diet-eller? :wink: '

Hmm nu ska jag söka upp info om LCHF.. :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här är Annika Dahlqvist bogg hemsida. Den är kanon, tänk bara på att hennes rekommendationer just skiljer sig för barn i jämförelse med vuxna. Vuxna får mycket lite kolisar men barn får mer och just då de långsamma. :D

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annalottan

Inlägg av annalottan »

Hej,
Tack!! Jag hann titta lite snabbt förra veckan men ska läsa lite nogrannare nu!
:)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Och jag hittade äntligen den länken jag letade efter från början.

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannik ... 3%B6r_barn
Tor 2006

Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Ibland kan man förundras över barnens vikt när man tittar på vad de äter. Hemma hos mig och lillflickan är det tvärtom. Hon äter verkligen MÄNGDER med mat men ligger trots detta långt under sin "kurva" och bvc verkar tro att jag inte ger henne tillräckligt med mat :( Jag liksom du försöker ge henne bra mat, alltid naturlig (inga light produkter) och hon får mycket fett. Hon är också hemskt förtjust i sötsaker men jag försöker begränsa det något och har inte så mycket sött hemma (vill hellre att hon äter fett än socker)

Det låter ju som du gör helt rätt. Vet inte riktigt vad mer du kan göra. Din tös är aktiv och äter bra och sover bra. Kanske någon annan vet mer om ämnet och kan ge både dig och mig råd?

Jag tycker dock att vi verkligen ska glädja oss åt att ha matglada barn! Jag har en väninna vars son äter dåligt och det är ett enormt stressmoment i hemmet. Mycket hellre matglad än matvägrare!
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Kan tillägga att i min familj har vi också problem med just blodsocker nivåerna. Själv blir jag liksom du darrig och mår otroligt dåligt om jag inte äter på regelbundna tider. Jag får också riktigt riktigt ont i huvudet. Jag har sett hur vissa människor kan skippa en måltid utan problem (kanske lite kurr i magen) men om jag skulle skippa en måltid skulle jag må verkligen otroligt dåligt.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"