Vår dotter har alltid ätit mycket och alltid legat högst på både längd o vikt kurvan. Hon har alltid varit stabil men nu är hon något rundare o fick ta ett ämnesomsättningsblodprov hos doktorn senast. Hon har problem med magen och bajseriet ibland o får då laktulos. Jag är jättenogrann med mat och hon får väldigt sällan färdiglagat. Hon får fiberrikt bröd, grönsaker, frukt, cashewnötter för att jämna ut sockersuget. Är mycket nogrann med mattider och äter alltid gemensamt kvart över fem halv sex. Tycker inte hon borde vara så tjock (hemskt att skriva så men det är så). Hon älskar bullar o kakor o glass o vi begränsar det till att på lördagar få man det. Så fort man träffar andra barnfamiljer så är det alltid något bullliknande som serveras oc hon verkligen inhalerar bullar/kaka utan stopp. Tycker inte heller att man kan förbjuda andra att bjuda på det hemma hos sig men brukar be om att de tar undan bullarna för annars ska hon bara ha mer. Som lördagsgodis (som ibland glöms bort) får hon en liten bit mörk choklad eller ett litet paket russin eller om vi äter glass till efterätt får hon också smaka på lördagen. Jag är själv helt beroende av regelbundna o bra måltider annars får jag blodsockerfall o blir darrig och sur, samma med min bror o mamma. Min man har en släkting med diabetes o är oxå tokig i sötsaker men får inte göra det när hon är vaken. Som person är hon mycket aktiv på alla plan, sover gott, glad o gnäller mycket lite (förutom om blodsockret rubbas pga av förskjutna matrutiner eller av socker)
Är det någon annan som känner igen sig? Hur har ni gjort o har ni några tips?
Ang hennes förstoppning som inte är ett problem under de tider hon inte är på dagis en längre tid så prövar vi att hon inte får dricka mjölk så ofta utan isåfall hellre en bit ost. Tror att förstoppningen även kan bero på stress i att vara på dagis o trötta stressade päron vilket vi ska försöka ändra.
Ursäkta ett långt inlägg-har mycket svårt att hålla mig kort