Ensamlek

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Hamnede

Ensamlek

Inlägg av Hamnede »

Hejsan!

Jag har skrivit här förrut om min son Morgan men jag lyckas inte hitta tillbaks till den så det blev att påbörja en ny.

Jag känner mig osäker på hur jag ska hantera mornarna. Hittills har han väckts vid 7 på mornarna, fått mat och bus i ca 1 timme och lagts i sängen med prylar för att ligga och busa själv i max en halvtimme och sen somna och sova runt 2 timmar. Nu visar han tydligt att han vill sova allt mindre på dagarna, många vakenpass blir närmare 2,5 timmar istället för 2 men istället för att förlänga den egna vakentiden så somnar han som vanligt men vaknar vissa dagar efter bara en halvtimme nånting. Jag har hanterat dte här lite olika, ibland har jag tagit upp men inte gett mat utan låtit honom vara med i det jag pysslat med. Då har han skoj en stund och blir sen gnällig och somnar lätt om när jag lägger honom och sover behöver väckas till nästa mål. I morse testade jag att ta upp och mata, tänkte att det kanske skulle göra honom redo att vara uppe lite längre men han åt dåligt (brukar klämma 7 mått Nan och ville nu bara ha 5) och var riktigt trött redan efter 1,5 timme. Jag har testat nån gång att låta honom ligga kvar och roa sig själv men jag minns inte hur det gick.

Det jobbigaste är att mornarna blir så ruskigt olika, jag ska snart börja jobba och tänkte att jag då kan lägga hans morgon samtidigt med min så får jag gosa lite innan jag går och maken får sovmorgon men det känns illa att göra det utan att veta att det funkar.

Ska jag under ett par mornar hjälpa honom att hålla sig vaken, gå in och busa med jämna mellanrum, så att han väner sig vid det? Eller ska jag testa att förlägga ensamleken nån annanstans än i sängen där han sover på nätterna? Hur brukar andra bebisar bete sig på mornarna?

Han sover föresten grymt bra på nätterna och somnar lätt av sig själv både på mage och rygg.
Morgan, beräknad till den 24/6, född 29/6
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej! :D
En klok kvinna brukar prata om älsklingens garderob, den är vi pigga på att förnya allt efter han eller hon växer, dagarna däremot, där kan man lätt fastna i det som "funkade förut". :!:

Din sockerbit är större nu. Dax att se över schemat, sätta sig ner med penna och papper och planera.
Hur ser schemat ut idag?

Kram katten
Hamnede

Inlägg av Hamnede »

Vi har aldrig haft nåt stenhårt spikat schema men dagarna har ju blivit rätt lika ändå.

Det vi körde på förr var:
7 mat och gos till ca 8 då han läggs tillsbaks i sängen för ensamlek. Somnar oftast inom en halvtimme.

Mellan 10-11 är det dags för nästa mål mat, ibland vaknade han av sig själv och ibland fick jag väcka. Då brukade han äta på lite under en timme och sen skötas och få hänga med på det jag pysslade med. Rätt ofta matlagning eller diskning. I säng igen efter 2 timmar.

För en månad sen sov han 2-2,5 timme här och jag behövde nästan alltid väcka. De senaste veckorna har det varit väldigt olika.

Mellan 14-15 mål tre. Han äter återigen på lite under en timme och är glatt med på vad jag än sysslar med så att han varit vaken i sammanlagt 2 timmar och därefter i säng igen.

Senast 19.00 har jag väckt honom för mål 4 och nästan oavsett om han har varit uppe innan dess eller ej så har det blivit sovdags vid 21.

Det jag tänkte nu när han vill vara vaken (och somnar tidigare på kvällen) var
7.00 mål 1 i ca 1 timme och sen ensamlek tills han somnar
10.00 mål 2 och sen vaken sammanlagt 2,5 timmar
Här hoppades jag på att han ville sova 2 timmar. Jag skulle gärna etablera en ordentlig lur mitt på dagen men 1,5 skulle inte vara dumt det heller.
14.30 mål 3 och sen vaken sammanlagt 2,5 timmar
17.30 eller kanske 18.00 mål 4 och så tänkte jag testa mig fram för att se när det var lämpligt att lägga för natten.

Det har varit lite turbulet för oss den senaste månaden för jag har legat på sjukhus, blindtarmsoperation med lite komplikationer, och maken har varit hemma men de har besökt mig en hel del. Under den tiden tog vi det verkligen som det kom och det är nu när jag är hemma igen som det märks att han vill vara vaken mer på dagen.

Till saken hör att jag kommer jobba tre dar i veckan och skulle då vilja plocka upp honom redan vid 6 för att få morgonen ihop med honom. Frågan är om det är dumt att ha olika starttider under olika dagar av veckan.
Hamnede

Inlägg av Hamnede »

Men min tanke om detta sket sig när han vaknade vid 9.00 imorse efter 1 timme mat, 0,5 timme ensamlek och 0,5 timme sömn.
Frågan är om jag borde låtit honom ligga, chansen är nog rätt stor att han hade somnat om.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej igen!
Har du Barnaboken?
Ni är fortfarande fast i ett schema för små pluttar.
Det brukliga är att man vid 4 månader lägger tidigare så natten blir 11-12 timmar och har kortare vilor om dagen, till exempel två korta och en lång efter lunchen.

Läs schematrådar för lite inspiration!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

i den här har Anna svarat:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303

/katten
Hamnede

Inlägg av Hamnede »

jo, jag har barnaboken

tycker du även att mitt nya schema är ett för småpluttar? vad skulle du ändra i det för att passa bättre för en 4-månaders?

Mitt problem var just att få luren på morgonen att bli tillräckligt kort utan att behöva ge mat för snabbt inpå frukost eftersom han då inte äter lika mycket som vanligt
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt jag såg inte ditt nya schemaförslag, tidigare läggning har du tänkt dig och även en klassisk lunchvila. Det låter ju bra!
Kan du fnula ut mer exakta tider?
Säg att han ska sova 45 minuter på morgonen, när skulle det passa? Eller somnar sockerbiten ofta under ensamleken kanske du bara vill bestämma start och sluttid för ensamlek, som då inkluderar sov allt efter dagsform? Det funkade med min äldsta, hon sov 45 minuter länge, kortade sen ner till 20 eller 5 allt efter hon växte.
Lunch 10 är lite tidigt om du vill att sötnosen ska sova 2 timmar mellan 1230- 1430. För lite att sova på helt enkelt.
Många kör 2 frukostar. Tutte eller välling klockan 0700, sen gröt typ 0800. Eller ett litet mellis vid 10. För att kunna servera lunch 11 eller 12.

Räkna också så att antalet sovtimmar finns med på schemat.

Kram kattklo
[/quote]
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja eller om raringen vräker i sig klockan 0700, då är det bara bra med mellanrum fram till lunch klockan 1100.
Hamnede

Inlägg av Hamnede »

Jag oh maken satte oss ner ch fundera lite igår och bestämde oss för att låta mornarna börja vid 6. Det passar oftast bra för den som jobbar att ge mat och gos i samband med sin egen frukost, sen får pojken hänga med runt på ens egna morgonbestyr och efter det ner i sängen för ensamlek.

Vi började detta idag och dagen blev riktigt bra.

Frukost och ensamlek 6-7.30 (ungefär, hade inte stenkoll på honom)
sover utan någon inblandning från mig
vaknar 9.30 ungefär, får second breakfast och äter mindre än vanligt men verkar riktigt nöjd
vakentid som innefattar lite tid i bilen, besök på bvc och sen promenad och shopping i bärsjal
somnar 11.00 i bilen på vägen hem, vaknar när jag flyttar honom och vill inte somna om i vagnen utomhus men däremot när jag lägger honom i hans säng
12.45 vaknar och äter riktigt rejält
vakentid i hoppgunga, filt och mitt i mammas syprojekt
somnar 15.10 i sängen
vaknar av sig själv 16.00 och äter rätt bra
vakentiden spenderas i bil (tyvärr för jag var tvungen att skjutsa sykompisen till bussen) och på bibliotek där han får hälsa på andra barn
18.10 är han mysigt trött i kroppen och jag lägger honom, han somnar först vid 18.30

Sen vaknade han tyvärr vid 19.15 och ville absolut inte somna om och eftersom den sammalagda maten blivit mindre de senaste dagarna så föll jag till föga och tog upp och gav mat igen, han åt ett normalstort mål men blev inte trött, snarare kände jag tendenser mot övertrött, nu har jag lagt honom igen och han har lite svårt att somna men han låter som att han är på väg

Förutom sista uppvaket var dagen urhärlig. Nu gav jag honom ingen godnattslurk (han har inte behövt nån för att sova 9-10 timmar så det har liksom fallit bort) men det tänkte jag nog göra imorn, och låta sista vakenpasset vara på 2,5 timme istället för 2. Total vakentid på 9 timmar och ytterligare en sväng mat helt enkelt.

Tror du jag är inne på rätt spår?

Sen tänkte jag att han skulle få välling idag eftersom han precis blivit 4 månader men det finns inte i min mataffär. Är 4-månadersvällingen ovanlig eller var det bara jag som hade otur? På fredag får jag kolla igenom de andra butikerna i stan också.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej hamnede!

Vill ni ha ett schema med fasta tider? Isåfall, ta ledningen och bestäm hur ni vill ha dagarna. Det tar ca 3 dagar att införa ett schema och sedan dryga veckan innan det börjar bli stabilt. Den vällingen du ska köpa är 6-mån vällingen. Den var tidigare märkt "från 4 mån" men det har ändrats för att anpassas till WHO´s rekommendationer.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Hamnede

Inlägg av Hamnede »

jag är inte säker på att jag vill ha ett fast schema. Tidigare hade vi mer av en dygnsrytm, helt enkelt mycket mat när han vaknade och sen vaken i sammanlagt 2 timmar och efter det tog han sig den sömn han behövde för att orka ett nytt sånt pass. Det är lite samma sak jag är ute efter nu fast att vakenpassen blir 2,5 timmar och lurarna mellan kortare. Hittills har hans egen rytm stämt så väl med barnaboken att jag inte behövt trixa nånting. Jag tror att med rätt förutsättningar givna från mig så kan det nog bli så igen.

Vi tappade som sagt kollen helt och hållet när jag låg på sjukhus, delvis fick maken ta över med kort varsell utan att ha fått chansen att sätta sig in i våra vanor och delvis spenderades mycket tid i bilen vilket inte är det mest stimulerande som finns för ett litet troll. Och det hände för mycket annat för att nån av oss skulle ha koll på hur många timmar han varit vaken respektive sovit så vi hann inte märka hans ökade vakenbehov.

Tur för mig så köpte maken 6-månadersvällingen igår för säkerhets skull så då kör vi på den till godnattslurken :) Funkar inte det så blir det nattning i vagnen ett tag fram över så att jag kan vagna vid behov.

Ska se hur länge han leker i sängen idag, jag lyckdes rigga upp en spegel ovanför honom så nu har han nåt riktigt fint att titta på :wink: plus att jag flyttade in en lampa från vardagsrummet för ett belysa grejorna bättre
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
I Barnaboken står det om "Lilla Hugo, 2 1/2 månad", jag tänker på det stycket när jag hör om era dagar.
Läs det gärna, det är fint.
Kram katten
Hamnede

Inlägg av Hamnede »

Det är ett stycke jag tyckt om sen första gången jag läste boken :) jag gillar kompromissen mellan att ha rutiner och att ta dagen som den kommer. Kan vara en bra idé att läsa det igen :heart:

Sen testade jag en annan grej i morse som verkade funka. Det blev mat och ensamlek i 1 timme och 20 minuter och sen vaknade han efter lite under en timmes sömn vilket verkar vara lite standard för honom och det enda bekymret jag haft med det är att han ätit så lite andra matningen. Idag tog jag upp honom men gav honom inte mat direkt.Satte honom istället i hoppgungan bredvid mig och fortsatte mitt eget pluggande i en halvtimme ungefär. Det blev 2 timmar och tre kvart sen förra målet och då åt han som vanligt igen. Sen fortsatte vi pyssla med grejor efter målet och det blev en total vakentid på nästan 2,5 timmar vilket verkar vara hans max numera.

Detta plus en godnattslurk tror jag borde lösa att dte blivit lite för lite mat under dagarna. Om inte annat så löser det min rädsla för att han har fått för lite mat så att jag säkert och tryggt kan förklara för honom att det visst är dags att sova ifall han skulle vakna upp efter nattning. :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Eftersom han inte är nyfödd längre kan han vänta på maten. Du kan försöka se till att det är 3-4 timmar mellan målen, då tror jag att ni kommer att få till stora mål igen. Stoppa in fyra mål + kvällsslurk så får han det han behöver!

Jag tycker att ni har en bra och avslappnad attityd, det är trevligt att läsa. :thumbsup:

(45 minuter är ett vanligt sovpass, det är nog så länge han sover där på morgonkvisten)
Hamnede

Inlägg av Hamnede »

Tack för uppmuntran :D
Med bättre mellanrum mellan målen och återinförd godnattslurk verkar han sova som en stock. Misstänker att det kan bli 11,5 timmar i natt och en liten solskensgosse imorn bitti :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"