Två (längre) sovpass på dagen i st f tre?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Myran

Två (längre) sovpass på dagen i st f tre?

Inlägg av Myran »

Min dotter som är två och en halv månad verkar föredra att sova två riktigt lång sovpass under dagen i stället för tre, något kortare lurar. Vi har försökt väcka henne efter 2,5 timme men hon sover så himla djupt att det bara blir tårar och misär när vi försöker hålla henne vaken. Hon somnar hela tiden vid bröstet och vi kommer in i en ond cirkel där hon inte får i sig tillräckligt med mat för att sova längre sedan heller.

Får hon däremot sova ut, 3-3,5 timmar (ibland nästan 4) är hon jätteglad och nöjd och äter jättemycket. De dagarna hoippar hon öven självmant över mål på natten.

Jag vet att det står att bebisar ska ha en annan rytm än vår dotter. Vi skulle dock vilja låta henne fortsätta med sin egen rytm men finns det fällor längre framom hon får ange tonen på det här sättet, tro? Finns det någon med liknande erfarenheter?

Myran
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag kämpade som en tokig för att få Emil att sova tre gånger och förstod inte alls varför det inte fungerade, tills det gick upp ett litet ljus för mig när han var fyra månader och jag provade att låta honom sova bara två gånger. Då äntligen fungerade allt, han blev glad och nöjd och allt stämde! :D Så om jag var i ditt läge skulle jag vara glad för att du vet hur du ska få ditt barn nöjt och glatt, och följa de tiderna som passar er bäst.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Kristin

Re: Två (längre) sovpass på dagen i st f tr

Inlägg av Kristin »

Myran skrev: Får hon däremot sova ut, 3-3,5 timmar (ibland nästan 4) är hon jätteglad och nöjd och äter jättemycket. De dagarna hoippar hon öven självmant över mål på natten.

Jag vet att det står att bebisar ska ha en annan rytm än vår dotter.
Jag skulle i ditt fall absolut ha två längre lurar!!! Man skall ju lägga schemat efter barnets rytm och alla bebisar är INTE likadana! Jag började med Barnaboksråden när plutten var 3 mån så jag har tyvärr ingen erfarenhet med så små bebisar. Det väsentliga borde vara att pluttarna inte sover för mycket på dagen så att de inte sover om natten.

Kör på med 2 lurar och håll tiderna.

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Kristin :D

Absolut, följ barnets tendenser :!: Det viktiga här är att hon får sitt sammanlagda sömnbehov/dygn fyllt :!:

Det finns små barn som sover 15 timmar på raken på natten och sedan ingenting mer :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"