Hur mkt välling/gröt per dygn

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
liw
Kontakt:

Hur mkt välling/gröt per dygn

Inlägg av liw »

Hej på er... Har precis hört ngt om att man ska ge max tre portioner välling/gröt per dygn pga av att det blir för mkt gluten annars... Ngn mer som har hört detta och kan bekräfta eller dementera?

Hur det var med Emil kommer jag inte ihåg riktigt men jag vet att han fick tillägg någon flaska om dagen från 4 1/2 mån. Vid 5 mån började vi med gröt och en mån senare infördes Sempers milda välling. Tror att han sen fick välling 2-3 ggr per dag, gröt en gång och sen välling en gång på natten (tills han var 9 mån).
Jonas (6 1/2 mån) äter nu välling när han vaknar. Gröt eller frukt till frukost. Välling till em-mellis. Gröt till middag, och välling som godnattslurk. (självklart lunch också men då får han vanlig mat därför tog jag inte med det...).
Ska jag byta ut vällingen (Sempers milda välling) mor majsvälling eller ersättning istället för att minska belastningen på lilla magen? :?
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Jag vet att jag hade samma dilemmam när Saga var i den åldern då man ännu inte gav lagad mat två gånger om dagen och man därför var "tvungen" att ge gröt ett mål -det blev en himla massa gröt och välling.... Jga hade nog hoppat över vällingen innan grötfrukosten i alla fall, och kanske du kunde gett någonting annat till mellanmål? Macka eller frukt eller nåt?
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Jo jag hörde också om det där med att inte ge för mycket gluten-mat. Jag har för mig att jag införde yoghurtliknande mat till min äldsta istället för gröt ibland. Var dock tvungen att ge välling i bil rätt ofta för annars skreks det för mycket. Hon verkar inte ha tagit skada... (peppar peppar).

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag hörde aldrig de här rekomendationerna när Emil var liten så han fick ju som sagt rätt mkt välling... (fr 6 månaders ålder) Var vi ute och åkte så var välling smidig och nyttig mat. Han verkar iofs inte må dåligt av det...
Men det hjälper inte nu... känner mig lite rutten som inte har haft bättre koll.
:arrow: Började trappa ner på amningen när Jonas var 4 1/2 mån. Han åt tillägg (mot slutet ibland blandat 50/50 m majsvälling) tills han var lite drygt 5 månader sen gick vi över på majsvälling. Till en början då så åt han ett mål lagad mat om dagen och däremellan så gav vi majsvälling (+ lite amning).
:arrow: Från 5 1/2 mån byttes ett flaskmål ut till gröt, (nu nattammade jag bara).
:arrow: När han blev 6 månader ifrågasatte BVC varför jag gav majsvälling ("har han känslig mage, eller" men det har han inte) så då började jag med Sempers milda välling istället, det har gått jättebra. Samtidigt räckte inte min mjölk till nattetid (han har ju fått ett natt/morgonmål) och trött som jag var vinglade jag upp och gjorde välling istället.

Innan 6 mån så åt han alltså alla mål utom lunch och middag (samt nattmålet som jag ammade) ur flaska, men då var det ju majsvälling...
När han blev 6 mån och vi bytte välling så fortsatte vi likadant till en början då Jonas verkligen INTE har gillat frukt. Det ledde till:
05.00 Välling
07.30 Välling
11.00 Mat + välling som dryck/efterrätt för att fylla ut
14.00 Välling
17.00 Gröt
18.30 Välling
Trodde att det var bra och nyttig mat... stackars hans lilla mage... men det har ju iofs verkat OK. Ingen magknip eller så...

Nu äter han:
05.00 (ibland) Välling
07.00 Välling
09.00 Banan (åt ibland gröt förut samtidigt som övr familjen men nu blir det banan)
12.00 Lunch + frukt till efterrätt
14.30 Välling
17.00 Gröt
18.30 Välling

Jag gillar närheten och mysfaktorn med att flaskmata därför vill jag ogärna byta bort flaskmålet på em. Vad tycker ni (om ni har orkat läsa allt mitt oroliga svammel) ska jag byta ut det mot mjölkersättning istället?
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Jag vet inte riktigt om jag har något svar men har också funderat på samma sak. Min fundering är varför man inte kan ge ett lagat mål mat till om dagen och då på kvällen? Jag läste om 5-6 månaders i Barnaboken och då har AW med ett matförslag med ett matmiddagsmål. Vad har ni andra hört?
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Köper lilla magen det så borde man kunna göra det. Om jag inte minns helt fel så fick min äldsta son två lagade mål mat om dagen omkring 6 mån och det gick ju bra :D
Linda
mammamy

Inlägg av mammamy »

Jag skulle vara lite försiktig med för mycket välling och kanske byta ett flaskmål mot bröstmjölksersättning. Använder sempers Baby-plus till min 4,5 måning och den innehåller enligt förpackningen tillräckligt med näring för barn upp till 12 månader så den kan kanske vara ett alternativ. Har inga belägg för min försiktighet utan det känns bara som att just gluten är så aggressivt och vore så ofantligt tråkigt om barnen blev överkänsliga mot.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Var och köpte det idag. Så nu blir det ersättning till em-mellis och de ggr han vaknar runt fem... (tills jag har tagit bort det...). :D Hoppas bara att han inte har tagit skada av all denna välling de här veckorna... fast det borde han väl inte ha gjort när det var så kort tid... :?
Idag blev den lilla magsjuk, och jag är en riktig kräkfobiker. Mår illa bara av att veta att ngn annan är magsjuk. :(
Samtidigt som jag köpte ersättning så köpte jag Nestlés låglaktos majsvälling. Tips till andra magsjuklingar. Det stod att den var extra snäll mot magen tack vare den låga laktoshalten.
Linda
mammamy

Inlägg av mammamy »

På tal om magsjuka kan det vara bra att va extra försiktig med vad man stoppar i de små strax efter de haft magsjuka, då tarmen då är inflammerad och inte har samma bakterieskydd som den har när den är "frisk". Tar några veckor att normalisera bakteriefloran efter en rejäl magsjuka, men jag skulle vara lite snål med ffa glutenprodukter någon vecka direkt efter, (som sagt, försiktig är jag...).
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Vivan

Inlägg av Vivan »

Jag gav lunch och middag från 6 mån. Kanske gröt vid 7 istället, och lite smörgås?
2 d?ttrar f?dda okt 02 och april 04.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej alla och tack för att ni engagerar er i mitt vällingbekymmer :D .

Vivan, när min äldsta var i samma ålder (6 mån ungefär) så fick han också två lagade mål mat om dagen. Kommer nog att gå över till det med minstingen snart också. Men tills dess så kör jag på som nu fast byter ut em-flaskmålet till ersättning istället.

TACK :D
Linda
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"