... och vi ...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

*smyger in*

vill säga att jag BARA ville ha en flicka till under andra graviditeten.... Verkligen. Men så kom världens finaste lilla pojke. Och det är som alla säger: det ÄR lika underbart, så fundera inte för mycket på det.

*smyger ut*
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Piggelin skrev:vill säga att jag BARA ville ha en flicka till under andra graviditeten.... Verkligen. Men så kom världens finaste lilla pojke. Och det är som alla säger: det ÄR lika underbart, så fundera inte för mycket på det.
:thumbsup: :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Allvarligt, kostar ett privat UL 200 EUR :shock: :?:
Herre min je, ja även om Finland har bättre föräldrarpolitik överlag tycker jag det var att ta i.
Här kostar det 260 SEK eller ingenting om man tjatar till sig ett beök hos läkaren på MVC!

För mig var det inte planerat att få en liten till nu men när han väl kom så försvann alla "orosmoln" om huruvida det var rätt eller fel tidpunkt. När jag såg Emma med Rasmus första gången var helt fantastiskt.
Sen att min depp inte försvinner har ju inte med barnen att göra.
Med det vill jag väl bara säga att jag verkligen känner igen mig i in oro över hur det ska bli och hur du upplever saker och ting nu under resans gång. :heart:

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Antonias mamma

Tessan skrev:Allvarligt, kostar ett privat UL 200 EUR :shock: :?:
Herre min je, ja även om Finland har bättre föräldrarpolitik överlag tycker jag det var att ta i.
Här kostar det 260 SEK eller ingenting om man tjatar till sig ett beök hos läkaren på MVC!
Ja, alltså de UL man går på som hör till, och som man alltså slussas till automatiskt via MVC, görs ju på kommunala vårdcentralen och de är alla gratis. Blir det komplikationer och man remitteras till sjukhuset är också det gratis. Men ska man på eget bevåg av någon orsak på UL till en privat läkarstation, t.ex. för att få veta könet, vilket ju är helt "onödigt" s.a.s, så ska man ut med ca 200 euro ja.
Man kan inte "tjata" sig till ett privat läkarbesök här. Om man remitteras vidare från vårdcentralen blir det alltid till mödrapolinkliniken på sjukhuset, inte till någon privat läkare.

Och det där med bättre föräldrapolitik...
Nu är jag inte insatt alls i eran, men jag anser inte att vår är nåt vidare heller :? .
Kort sagt innebär vårt system att man får vara föräldraledig i 9 månader och då har man 60 % av lönen i ersättning. Ska man sen vara hemma längre måste man bli sk vårledig, och då har ens lön ingen betydelse mer - ersättningen är fast: 294 euro i månaden - MINUS skatt. Dvs ca 2 940 sek, minus skatt... Ett skämt, med dagens mat-, värme- och bränslepriser i detta land :!:

JAG skulle aldrig ha haft råd att vara vårdledig, trots att maken både jobbar heltid (nästan i alla fall) OCH att vi har jordbruk. Men inte kunde jag tänka mig att lämna bort ett barn på 9 månader heller. Så vad var alternativet :?: Jo, att säga upp sig. För som arbetslös får man ju också 60 % av lönen... :wink: Snacka om fel i systemet :x :!:

www.sandsdrommar.com
Jannika

Inlägg av Jannika »

Vill bara önska lycka till med allt!

Kram Jannika
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Men oj :shock:
då hade jag missuppfattat! Hade för mig att vi pratade om det (bla Pia Pojkmamma) och några till första gången vi kurade barn i Gastsjön 8)

Ja systemen som finns är knasiga ibland. Men får du inte göra som vi, använda dagarna bäst du vill? Eller är tiden begränsad?

/Tessan

Antonias mamma

Åh kära Tessan - har helt missat ditt sista inlägg då det inte kom nåt meddelande om det :( :!: Men jag är rädd att jag inte förstår din fråga heller... Hur menar du med att använda dagarna som jag vill :?:

Har varit på BVC och den andra obligatoriska läkarkontrollen idag, i vecka 27. Väger 2 kg mer än vid samma tidpunkt i förra graviditeten. Och JAA - jag ÄR fixerad :!: Vill ha tillbaka min kropp och VANTRIVS med att bara bli större och större ju närmare badsäsongen vi kommer :x .

Annars verkar allt bra. Trycket ligger stadigt kring 100/70 och Hb på 122. Har dock haft yrsel och svindel nu ett par veckor men det kan bero på mycket. Bl.a kan det vara ett utsättningssymptom. För jag har faktiskt slutat äta antidepp nu. Har varit helt ren i 11 dagar efter nedtrappning i 3 veckor. Fattade beslutet själv då det kändes som om medicinen inte gjorde någon skillnad längre pga viktökningen och den ökade blodmängden. För att få någon effekt borde jag väl ha dubblat dosen - men jag valde att försöka sluta istället.
Det är svajigt och nerverna ligger på ytan :oops: , men jag kämpar på...

Är trött som bara den också men det beror nog mest på att jag är alltför ambitiös i trädgården och skyfflar jord, plockar rundsten och går an som en galning nästan varje kväll. Det jag har bestämt att ska bli gjort ska bli gjort också :!: =;

Fortsätter att gå till min nya massör och både rygg och ben känns mycket bättre. Hon har även försökt uppmuntra mig till att kräva mätning av bäckenet och magnetröntgen också för att se till att det inte berodde på några fysiologiska hinder att Antonia kom ner snett och fastnade vid förlossningen. Den stannade ju av vid 8 cm och jag vill verkligen inte vara med om det igen :x .
Vad är kutymen kring dylikt i Sverige :?:

Ska få prata med en "fadderbarnmorska" på BB innan och tänkte kräva att få gå igenom min förra förlossning då också - och lämna in en "plan" över den kommande. Det är nog inget dom är vana vid här i landet :roll: men den här gången ska varken tåget eller personalen på det få köra över mig :!:

www.sandsdrommar.com
wifsta
Kontakt:

Inlägg av wifsta »

Antonias mamma skrev:
Annars verkar allt bra. Trycket ligger stadigt kring 100/70 och Hb på 122. Har dock haft yrsel och svindel nu ett par veckor men det kan bero på mycket. Bl.a kan det vara ett utsättningssymptom. För jag har faktiskt slutat äta antidepp nu. Har varit helt ren i 11 dagar efter nedtrappning i 3 veckor. Fattade beslutet själv då det kändes som om medicinen inte gjorde någon skillnad längre pga viktökningen och den ökade blodmängden. För att få någon effekt borde jag väl ha dubblat dosen - men jag valde att försöka sluta istället.
Det är svajigt och nerverna ligger på ytan :oops: , men jag kämpar på...
-----------------------------

Ska få prata med en "fadderbarnmorska" på BB innan och tänkte kräva att få gå igenom min förra förlossning då också - och lämna in en "plan" över den kommande. Det är nog inget dom är vana vid här i landet :roll: men den här gången ska varken tåget eller personalen på det få köra över mig :!:
HEJA, HEJA!
Kom ihåg att vi alla här stöttar dig i ditt medicinoberoende och att vi håller såväl tummar som tår för att du skall få en förlossning på DINA villkor den här gången!
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Antonias mamma

wifsta skrev:Kom ihåg att vi alla här stöttar dig i ditt medicinoberoende och att vi håller såväl tummar som tår för att du skall få en förlossning på DINA villkor den här gången!
Tack Wifsta! :D

Puffar lite för att se om det finns nån där som har erfarenhet av detta att barnet kommer snett, fastnar och att förlossningen stannar av :?: Och av mätning/röntgen av bäckenet :?:

www.sandsdrommar.com
Antonias mamma

Ingen respons :roll: :?: Borde kanske starta en särskild tråd för att få svar på detta... :-k

www.sandsdrommar.com
Nancy

Inlägg av Nancy »

Läser alltid din tråd även om jag är usel på att skriva. Föreslår att du följer ditt eget förslag och startar tråd om just din specifika fråga. Lycka till och kram :heart:

Nancy
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Ja systemen som finns är knasiga ibland. Men får du inte göra som vi, använda dagarna bäst du vill? Eller är tiden begränsad?
Jo det jag menade var att här i Sverige har vi 480 dagar totalt att ta ut för barnet innan det är 8 år. Efter 1 år måste man ta ut 5 dagar/v av 7 för att behålla sin sjukpenninggrundande inkomst.
Det gör att vi kan bolla väldigt fritt från månad till månad och under en lång period för att göra ledigheten längre och dessutom kombinera med arbete om man så vill!

Knöligt innan man får korn på det men det är väldigt generöst..

Hur mår du nu? Läste din andra fråga men jag har ingen erfarenhet alls tyvärr av något sådant, själv har jag haft 2 raketförlossningar vilket inte heller är alldeles roligt :cry: . Man hinner inte fatta vad som händer knappt.

Tänker på dig ofta, och det du skriver om kroppen känner jag så väl igen mig i. Men jag vet ju hur snygg du är ogravid och då var Antonia inte gammal så jag är helt övertygad om att du kommer se lika fin ut efter bara ett litet tag när liten väl kommit ut så försök om du kan lägga det på hyllan. (Vet hur svårt det är)

Kramar från Tessan :heart:

Antonias mamma

Tessan skrev:[Jo det jag menade var att här i Sverige har vi 480 dagar totalt att ta ut för barnet innan det är 8 år. Knöligt innan man får korn på det men det är väldigt generöst..
Generöst minsann!!! :shock: Här har man 105 dagar moderskapsledighet + 158 dagar föräldraledighet, dsv totalt 263 dagar att ta ut räknat 30 dagar FÖRE BF och framåt tills barnet då är ca 9 månader. Och dom 158 föräldraledighetsdagarna kan alltså bara den ena föräldern ta.
Ska man sen vara hemma längre är det vårdledigt som gäller med den astronomiska summan på 294 euro/mån. som inkomst. FÖRE skatt. :lol: :evil:
Tessan skrev:Men jag vet ju hur snygg du är ogravid och då var Antonia inte gammal så jag är helt övertygad om att du kommer se lika fin ut efter bara ett litet tag när liten väl kommit ut så försök om du kan lägga det på hyllan.
Det är just det som är kruxet... :-k Jag kommer ALDRIG att rasa i vikt denna gång som jag gjorde efter Antonia. Förutom ammandet var jag ju nämligen helt fast i promenadträsket med henne och sövde henne 3 ggr om dagen med promenader fram tills det att hon var 8 månader. Och då pratar vi inte om 5 eller 15 minuters rundor... :roll:
Sällan räckte 3 gånger per dag heller eftersom hon alltid vaknade i skarven på långluren, och då blev det omsövning med ytterligare 1-2 rundor. Gissa om jag HATADE den vagnen :x :!: OCH gissa om jag GRÄT av lycka då jag äntligen förstod att ställa undan den, lägga henne inne - och se hur hon som med magi började sova tiden ut direkt \:D/

Men efter detta kom förstås kilona smygandes tillbaka :evil: Så visst, det var effektiva promenader. Men jag varken kommer att orka, vill eller har möjlighet att göra om det. Detta barn ska ju lära sig att somna i stillastående vagn och att gå på promenad 3 ggr per dag med en 2-åring med är ju inte aktuellt. Så jag lär nog få kämpa för att få bort dessa kilon är jag rädd ](*,) . Knappast kommer jag heller att amma lika länge denna gång. I alla fall är jag inte lika motiverad :? .

Antonia var förresten 1 år och 9 mån. då jag var i Gastsjön så de flesta kilona hade nog kommit tillbaka då. Du skulle ha sett mig ett år innan :wink: - just då vagnhelvetet tog slut och jag började amma bara på morgnarna istället för till varje mål som de första 9 månaderna. DEN Annan vill jag tillbaka till. (Fysiskt sett då alltså. Psykiskt var det ingen höjdare :lol:)

Men just nu är jag i alla fall väldigt tacksam över detta barn. Jag behöver detta för att överleva de svårigheter som vi har framför oss. Annars skulle jag gräva ner mig i sorgen...

www.sandsdrommar.com
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej igen...
En snabb sak bara, har främmande men vill skriva..
Jag har inte ammat Rasmus mer än 2 veckor, går knappt något eftersom Emma inte vill ut på raska promenader utan mer upptäcktsfärd :lol:
Jag äter nog :oops: :oops: 2 st 200g marabou i veckan men äter för övrigt bra...
Har gått ner 8 av 12 kg.
Det jag menar med det är att om du känner dig stressad över vikten så kommer det att gå denna gång också och om du bara äter rätt så går det fortare än du tror
Jag skriver detta för att jag uppfattar det som att du verkligen är orolig, VAR INTE DET...
Alla har rätt att göra som man vill som tur är 8) och vill du komma tillbaka till din gamla kropp så kan du det utan dagliga promenader.

Du ska göra det som känns bra för dig. :heart:

Nu kanske detta inlägg tolkas som att jag är väldigt utseendefixerad, det är jag inte utan jag vet bara vad och hur du känner angående kroppen som försvinner under graviditet.

Tusen kramar

Antonias mamma

Tack tack Tessan :heart:

Det är väl jag som är den fixerade här :roll: :lol: Nej, skämt åsido. Jag vill bara TRIVAS med min kropp. Perfekt har den aldrig varit - alltid LÅÅÅÅNGT ifrån - men huvudsaken är att man är någorlunda nöjd så att man inte går omkring och vantrivs i sig själv och sliter sitt hår varje gång man ska välja kläder då man ska längre bort än utanför den egna tomten :? Det är den känslan jag inte står ut med liksom :roll:.

Jag får väl bara tro på att det ska lyckas antar jag, för jag äter inget onödigt och sällan något sött. De första månaderna med Antonia levde jag typ på fil och knäcke eftersom man aldrig hann med nåt annat. (Inte konstigt att hon började sparka och gnälla vid bröstet - lite svårt att hålla produktionen hög med den kosten kanske :roll: )

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"