Imorse somnade sonen vid ensamleken , 25 minuter före planerad sovtid, alltså 10 minuter innan marginalkvart. Jag hade inte hjärta att väcka honom när han sov så sött så han fick ta en 5 minuters power-nap när han började svikta en timme innan långluren. Nu är vi tillbaka på schemat igen.
Frågan jag har är hur ni gör vid 5-minutare? För oss krävs nog att jag antingen låter honom somna i famnen efter amningen (tillåts endast vid sådana här undantagstillfällen) och håller koll på klockan eller att jag lägger honom på mage på en kudde i knät och buffar honom lätt.
Vagna, kanske också skulle gå...men kan man helt enkelt bortse ifrån att man använder ett sk. "kris-redskap" som buffning här?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006.
När mina små flickor var så små att det behövdes 5-minuters-lurar, myste jag lite med dom...
Clara fick ta en liten lur vid bröstet, och Ida lade jag på min mage, och strök/buffade. Det var så mysigt!
Men, OBS! Detta var bara vid 5-minuterslurarna jag "skämde bort" dom så, inte annars!
Hur gör ni som har äldre barn, mellan 1 och 2 år gamla, för att få till en 5-minutare? Det vore intressant att höra. Vi har bara lyckats i bilen eller i vagnen, men inte hemma - utom när det i själva verket var tänkt som en 20-minutare, men det hoades större delen av tiden
Mamma till en s?tnos, f?dd 040412.
B?rjade med shn-metoden i dec. 2004.
Om det inte blåser styv kuling dormar lille E som regel av efter några minuter om vi går med honom i bärstolen, det är dock i princip enda sättet att få honom att ta fem minuter. Ibland tar han fem minuter i bilen också, men det tar åtminstone tio minuters bilåkning först innan han somnar, brukar låta honom sitta kvar lite om vi hinner rulla in på tunet hemma innan det gått fem minuter.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Vi kör bärstol på ryggen eftersom jag inte längre orkar bära lille E (ca 9,5 kg numera) på magen i bärselen. Han somnar inte längre i bärselen heller, vilket utnyttjas om vi absolut INTE vill att han ska somna om vi går en vända i skogen eller så, hans store far klarar att bära bärselen ännu. Vi har en Vaude bärstol som går att ställa om rygglängden på (jag är ynka 157cm och pappa är bauta 193cm, dvs inte helt kompatibla. Bärstolen är väldigt bekväm och jag bär lätt i över en timme utan att känna mig det minsta besvärad. Vi provade oss igenom hela marknaden dock, innan vi fann en som var skön på oss båda och den var inte på nåt sätt billig, men vill man va i skogen kan det få kosta. Bärselen funkade som 5-minuterstrick till nånstans 8 månaders ålder.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!