Vill inte åla korsvis eller krypa, bra stå!

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Vill inte åla korsvis eller krypa, bra stå!

Inlägg av Dixie »

Hej!
1. Ja, precis som rubriken bl.a. lyder så vill han inte åla korsvis. Det är lögn att få honom att använda även sitt vänstra ben. Bara högerfoten arbetar och vänster arm! Hur ska jag göra med detta?

2. Han vill inte krypa. Han ställer sig ibland i krypposition och försöker lite men sen inser han att det går så mycket fortare att åla, och så gör han det, (hej vad det går undan :shock: :lol: )
Han har sen en tid tillbaka lärt sig att dra sig upp till stående och börjat att förflytta sig i sidled. Klart att det är roligare än att kämpa med ålningen... Han står väldigt mycket varje dag och är jättestolt och väldigt nöjd :D Bara jag är lite orolig... :oops: och stolt :wink:

Kan jag hjälpa honom att lära sig åla korsvis och krypa? Är rädd att han inte kommer att lära sig detta annars. Eller kan han lära sig det senare? Ta det lite bakvänt, funkar det lika bra? Kanske har jag lite bråttom...?

Någon med lite tankar? :heart:
Marie
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Inlägg av Dixie »

Hittade en gammal tråd som besvarade mina frågor. Kunde ju ha kollat lite bättre innan :oops: ... :wink:

Hejsvejs!
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jo, Dixie, här finns krypråden i många trådar, och på många olika forum! Någon dag ska jag göra en insats, och försöka samla i hop det till en FAQ om krypning... Något jag har planerat sen maj 07...

Eller kanske man skulle försöka något annat? För många mammor har goda råd, som de förmedlar på fantastiskt sätt. Det skulle vara bättre att läsa deras råd, och inte i min FAQ...

Kanske man skulle göra något annat? Göra en tråd med länker till de bästa råden??

Ja, det tror jag jag gör!

Kram, Hege
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej Hege, detta är jag inte sen att haka på så här kommer även en länk där jag fyllt på "mitt förråd".

Dixie, hoppas du hittar någon som passar till dig :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 374#138374
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Dixie
Inlägg: 182
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 11:07

Inlägg av Dixie »

Hej!

Vill tacka för alla braiga trådar TorsMamma och Hege Tack! Toppen!

Nu har det börja hända grejer här hemma. Viktor vill ju väldigt gärna stå upp med hjälp av allt (o)möjligt så jag var verkligen lite bekymrad över att han kanske skulle börja gå utan att krypa först.

Han är idag 9 mån :heart: och jag började gå då. Men för att komma igång med Viktors krypning gjorde jag så här. Ålningen får vara som den är, icke korsvis, för det går inte att ändra (jag har försökt tro mig...) men jag tog på honom en tröja med plastigt tryck och då var det inte så kul att åla utan det gick tom fortare att försöka krypa. Kanske inte så snällt :oops: men det har gett resultat! Han komigång med krypningen på bara en dag. Nu kryper han jättebra och snabbt! Jag är jättelättad och glad och det är ju Viktor också eftersom det är mycket lättare att krypa än att åla så klart :D !

Kram Marie
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :thumbsup: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "