Ellen, TV-show på Femman!!

Frågor besvaras av tre svenska föräldrar, som har eller har haft sina barn på IAHPs neurologiska utvecklingsprogram. Av förklarliga skäl kan de inte besvara frågor kring enskilda barn de inte ens mött.
Skriv svar
Gäst

Ellen, TV-show på Femman!!

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Sitter just nu och slökollar på tv. Hos Ellen sitter en femåring som kunde läsa som 13-månaders-bebis. Han är supersöt, lilla killen. Ellen håller upp kort framför honom med USA gamla presidenter, och killen berättar massor. Alla är djupt impade. Misstänkt likt Doman-metoden!

8)
Hege

Inlägg av Hege »

Visst är det kul??

Min Felicia kunde sånt som 4-åring, fast jag hade världs-ledare i stället. Hon hade även perfect uttale på Margareth Thatcher!

Det är så lätt, så lätt att lära dem detta, de vet inte ens att de lär! För dem är det en rolig lek, det är vi vuxna som tycker läring är jobbigt.

Lillkillen på TV har nog fått se bilder av presidenterna, medan man har berättat olika fakta om dem. SE bildet, och HÖRA fakterna samtidigt, gör det jättelätt för den unga hjärnan att lagra informationen.

Jag håller på med detta för mina döttrar nu (7 och 9 år). Vi lyssnar på klassisk musik, ser på bildet av kompositören medan vi pratar fakta. Favoritfakta på detta omådet är att Johann Sebastian Bach hade 20 barn! :shock: DET kommer mina barn aldrig att glömma bort. Eller att Vivaldi var musiklärare för barn OCH präst.

(Ävan jag lär mig, och i har det så rolig medan vi gör detta. Riktig "kvalitetstid" för mor och barn.)

Jag är ledsen att jag missade detta Ellen-showet. Det kommer väl inte i repris...?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Hege!

Nej, jag tror inte att Ellen-showen kommer i repris, känns mest som utfyllnad i tv-tablån på dagtid. Men du behöver inte vara så himla ledsen, hon pratade med killen i kanske 3-4 minuter, ingen vuxen/förälder var med och det nämndes inte ett dugg om någon metod. Det var bara jag själv som drog Doman-slutsatsen eftersom han läste så tidigt och eftersom Ellen använde bildkort när de pratade.

Fast det roligaste hade du nog velat hört: han fick frågan vad han gillade att göra på sin fritid? Jo, idrotta!!

Hade varit intressant att höra hans föräldrar berätta. Jag menar, ingen 13-månaders lär ju sig läsa av sig självt.

:D
Hege

Inlägg av Hege »

Ja, det tror jag så gärna, att han tyckte om at idrotta på fritiden!

Vet du, dessa barnen, som lär sig läsa så tidigt, och även lär sig andra saker tidigt (enligt Doman iallafall), de har eftertiden en så stor hjärnkapasitet att de hinner med alla läxor, extraläxor, och upp till flera olika idrotter på fritiden, samt lite teater och andra hobbies. Deras hjärna har vuxit, och de har även fått utveckla hjärncellor i hjärnan som, och håll dig fast nu, som FÖRSVINNER om man inte använder dom.
Det är verkligen "use it or loose it!" när det kommer till hjärnutveckling hos bebisar.

Alla är född med förmågan att säga Y. Men i många länder har man inte den ljuden, alltså behöver man inte säga den. Då försvinner förmågan, för aldrig mer att komma tillbaks. Därför har vi numera många nya landsmän som säger cikel, i stället för cykel. Som ett lite exempel.

Kram!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Intressant!

Lite dåligt samvete har jag för att jag inte orkar göra ordkorten (eller andra kort) med Anton.

Men det där med att stimulera hjärnan har vi hakat upp oss lite på, så vi stimulerar allt vi kommer åt! Kryplekar, småpyssel, läsa bok, spela datorspel, titta på tv, diskutera olika saker, hitta på lösningar på olika problem! Snart ska han få sina klättergrepp uppmonterade också!

Han är inte ens två och kan nästan alla bokstäver (inte x, c, v, y och z). Vet inte riktigt hur han lärde sig dom (eller jo, Bolibompa-spelet på svt.se), men vi var inte sena att haka på och nu letar vi olika bokstäver både här och där!

Den roligaste problemlösningen han har gjort var när vi en mörk december-eftermiddag var och tittade på de stackars sälarna i Slottsskogen. Vi frös och var lite eländiga, och sälarna såg också rätt frusna ut. Då funderade vi på hur vi skulle hjälpa dom att bli varma:
- Vääääma vattet, mamma!
- Ja! Men hur ska vi värma vattnet till sälarna?
- Mikougnen!! :D

:heart:

Ja, det här kom ju rätt långt från Ellen-showen...
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för hjärnskadade barn "