Börjat kura - har nu frågor
-
Nancy
God fortsättning allihop och tack för alla svar jag fått hittills. Det har hjälpt enormt! 
Det mesta funkar ganska ok nu, men jag har lite fler frågor.
1. Hur gör man med dagslurar på tex kafe?
Med ramsa och lugn musik i eget rum har Vi nu lyckats få honom att somna borta en gång, utan att behöva vagna.
MEN, om vi tex skulle vara ute på kafe o inte vill gå en promenad på 45min eller 1,5h - hur funkar det?
Jag skulle ramla av stolen om det funkade på 5 minuter på kafe - i och för sig skulle jag inte klara av skrik i 5 min mitt på ett kafe!!
2. Hur förändra schemat när det ska bli 2 lurar/dag?
Nu tänker jag lite framåt om hur schemat ska justeras när han endast vill sova 2ggr/dag.
Om jag antar att det är vid 7 månader (är nu snart 6 månader), så är det väl 14,5h sovtid/dygn som gäller? Med 12h/natt blir det 2,5h kvar att sova på dagen.
Nu ser schemat ut som följer:
7 vakna och frukost (vaken 1h 45min)
845-930 sova (45min)
945 mellanmål (vaken 2h)
1130-13 sova (1,5h)
1315 äta lunch (vaken 2h 15min)
1515-16 sova 45 min
1615 äta kvällsmat (vaken 3h)
1830 kvällslurk följt av lek o skratt
19-7 sova natt 12h
3. När slutar skrikandet vid läggningar?
Skrattet-till-gonattet funkar bättre och bättre, men fortfarande är det oftast en del protester vid alla läggningar. Ca 5 minuter räknar jag med för att somna hemma i sängen. Det kanske är svårt att svara på, men när försvinner de här protesterna?
Kram
/Anna
Det mesta funkar ganska ok nu, men jag har lite fler frågor.
1. Hur gör man med dagslurar på tex kafe?
Med ramsa och lugn musik i eget rum har Vi nu lyckats få honom att somna borta en gång, utan att behöva vagna.
MEN, om vi tex skulle vara ute på kafe o inte vill gå en promenad på 45min eller 1,5h - hur funkar det?
Jag skulle ramla av stolen om det funkade på 5 minuter på kafe - i och för sig skulle jag inte klara av skrik i 5 min mitt på ett kafe!!
2. Hur förändra schemat när det ska bli 2 lurar/dag?
Nu tänker jag lite framåt om hur schemat ska justeras när han endast vill sova 2ggr/dag.
Om jag antar att det är vid 7 månader (är nu snart 6 månader), så är det väl 14,5h sovtid/dygn som gäller? Med 12h/natt blir det 2,5h kvar att sova på dagen.
Nu ser schemat ut som följer:
7 vakna och frukost (vaken 1h 45min)
845-930 sova (45min)
945 mellanmål (vaken 2h)
1130-13 sova (1,5h)
1315 äta lunch (vaken 2h 15min)
1515-16 sova 45 min
1615 äta kvällsmat (vaken 3h)
1830 kvällslurk följt av lek o skratt
19-7 sova natt 12h
3. När slutar skrikandet vid läggningar?
Skrattet-till-gonattet funkar bättre och bättre, men fortfarande är det oftast en del protester vid alla läggningar. Ca 5 minuter räknar jag med för att somna hemma i sängen. Det kanske är svårt att svara på, men när försvinner de här protesterna?
Kram
/Anna
Son född juli 2007.
Började kura 30 nov 2007.
Hejsan!
Jag tycker absolut att korta em luren är det bästa sättet, och sedan faller em luren bort av sig själv, kanske man då skuter fram lunch luren en halvtimme eller så.
På cafe så gör du som vanligt, lägger tillrätta och går med dagsramsan
Men här är det attityden som gäller-den berömda. Inga tveksamheter alltså, andra kanske väljer att ta en prom på stan och fika när lillen är vake
Gnölet vid läggningar kommer att försvinna när barnet verkligen förstår hur skönt det är att sova. Ibalnd tar det ett tag innan dom uppskattar det lika mycket som vi!
Tills dess, fortsätt jobba med skrattet till god nattet.
//Malin
Jag tycker absolut att korta em luren är det bästa sättet, och sedan faller em luren bort av sig själv, kanske man då skuter fram lunch luren en halvtimme eller så.
På cafe så gör du som vanligt, lägger tillrätta och går med dagsramsan
Gnölet vid läggningar kommer att försvinna när barnet verkligen förstår hur skönt det är att sova. Ibalnd tar det ett tag innan dom uppskattar det lika mycket som vi!
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tack duggan för ditt snabba svar!
Läser runt här på forumet o fler frågor dyker upp.
Använder vi ramsan för mycket?
Vid natt-läggning ramsar vi ut och sedan en bekräftelseramsa (om det inte räcker med den första - händer väldigt sällan).
På natten, fram till 4, väntar vi ofta och ser om han lyckas somna om själv, vilket brukar funka.
Efter 4 ramsar vi ganska direkt, för här brukar han börja skrika. Normalt somnar han ändå om efter 2-3 min (när vi använder ramsa). Överanvänder vi ramsan här - ska vi istället avvakta med ramsan och se om han lyckas somna om själv?
På dagen ramsar vi ut och sedan en bekräftelseramsa. Om han sedan vaknar innan luren är slut ramsar vi ganska direkt. Även här somnar han oftast om efter 2-3 min. Samma fråga som ovan, om vi överanvänder ramsan...?
/Anna
Läser runt här på forumet o fler frågor dyker upp.
Använder vi ramsan för mycket?
Vid natt-läggning ramsar vi ut och sedan en bekräftelseramsa (om det inte räcker med den första - händer väldigt sällan).
På natten, fram till 4, väntar vi ofta och ser om han lyckas somna om själv, vilket brukar funka.
Efter 4 ramsar vi ganska direkt, för här brukar han börja skrika. Normalt somnar han ändå om efter 2-3 min (när vi använder ramsa). Överanvänder vi ramsan här - ska vi istället avvakta med ramsan och se om han lyckas somna om själv?
På dagen ramsar vi ut och sedan en bekräftelseramsa. Om han sedan vaknar innan luren är slut ramsar vi ganska direkt. Även här somnar han oftast om efter 2-3 min. Samma fråga som ovan, om vi överanvänder ramsan...?
/Anna
Son född juli 2007.
Hejsan!
Du använder ramsan precis rätt, efter 04.00 så ger man en sk pangramsa vid första pip för att upplysa om att natten är ej slut än. Bra jobbat där!
Så här i början så tycker jag att det är bra att bemöta uppvak i långluren med en ramsa tills tiderna har satt sig ordentligt, men här kan man faktiskt backa mer och mer och till slut tar han hand om ev uppvak själv.
//Malin
Du använder ramsan precis rätt, efter 04.00 så ger man en sk pangramsa vid första pip för att upplysa om att natten är ej slut än. Bra jobbat där!
Så här i början så tycker jag att det är bra att bemöta uppvak i långluren med en ramsa tills tiderna har satt sig ordentligt, men här kan man faktiskt backa mer och mer och till slut tar han hand om ev uppvak själv.
//Malin
Hej igen,
en fråga till kommer här:
Ofta vaknar sonen mitt i sina dagslurar. Tex 30 min in i 45-minutersluren och någon gång mitt i 1,5h-luren. När vi sen ramsar och han somnar om låter vi honom sova tills det gått 45 min eller 1,5h från start. Är det ok, eller ska man börja räkna på nytt från omsomningen, dvs därefter ta upp efter 5/20/45 minuter?
/Anna
en fråga till kommer här:
Ofta vaknar sonen mitt i sina dagslurar. Tex 30 min in i 45-minutersluren och någon gång mitt i 1,5h-luren. När vi sen ramsar och han somnar om låter vi honom sova tills det gått 45 min eller 1,5h från start. Är det ok, eller ska man börja räkna på nytt från omsomningen, dvs därefter ta upp efter 5/20/45 minuter?
/Anna
Son född juli 2007.
Hejsan!
Nu börjar läggningarna gå lite sämre igen
- både dag o natt. Istället för 2-5 minuter så tar det 10-15 minuter att somna - med skrik som jag tolkar som argt (iaf inte ledset) i stort sett hela den tiden. Detta har gjort att vi använder oss ganska mycket av hög musik alt radio (fast oftast inte på nattläggningarna).
Ofta slår vi på musik på normalnivå, utanför hans rum, ganska direkt och höjer om han skriker högt. Då somnar han kanske på 10 min.
Om vi inte slår på musik från början och tex väntar i 10 minuter och sen sätter på musik på hög volym så somnar han ganska snabbt efter det.
Är vi för snabba med att slå på musik? Hindrar det att han inte lär sig somna själv - utan musik? Ska vi härda ut några dagar utan musik o kanske sätta på efter 20 minuter (om det skulle behhövas)?
/Anna
Nu börjar läggningarna gå lite sämre igen
Ofta slår vi på musik på normalnivå, utanför hans rum, ganska direkt och höjer om han skriker högt. Då somnar han kanske på 10 min.
Om vi inte slår på musik från början och tex väntar i 10 minuter och sen sätter på musik på hög volym så somnar han ganska snabbt efter det.
/Anna
Son född juli 2007.
Vet inte hur det påverkar dagarna iofs...
/Anna
Son född juli 2007.
Hejsan.
Jag hittade visst schemat och jag får ihop 15 timmar, precis som det ska vara med andra ord. Då gör vi lite fel sök då
Kan det vara så att det håller på att läras något nytt, rullning, ålning? För då kan det blir lite svårare att somna och sömnen kan även bli lite mer orlig.
Och hur är det med skrattet till go nattet?
Social delaktighet? Utevistelse?
Jag vet inte hur amningen spelas in här, högst individuellt är det säkert, helt omöjligt är det inte, att det "frågas" lite nu.
//Malin
Jag hittade visst schemat och jag får ihop 15 timmar, precis som det ska vara med andra ord. Då gör vi lite fel sök då
Kan det vara så att det håller på att läras något nytt, rullning, ålning? För då kan det blir lite svårare att somna och sömnen kan även bli lite mer orlig.
Och hur är det med skrattet till go nattet?
Social delaktighet? Utevistelse?
Jag vet inte hur amningen spelas in här, högst individuellt är det säkert, helt omöjligt är det inte, att det "frågas" lite nu.
//Malin
Hej,
några nya knep har jag inte märkt av, så jag tror inte det är det.
Däremot känner jag själv visst dåligt samvete över skrattet och utevistelsen...
Jag kan tänka mig att det är de sakerna som påverkar mest av de du nämner. Det med skrattet märker jag ju skillnad på, då vi leker längre och när vi leker kortare. O utevistelse påverkas ju alla av, speciellt på vintern här i Sverige.
Skrattet: Vi (mamma o pappa) tycker att detta är en småjobbig punkt...
mest kanske för att vi får jobba så hårt själva... Fast lille sonen börjar bli lättare att få nöjd och även att skratta ibland. Som det är nu blir det 5-10 min med skrattet-till-gonattet. Finns det nån rekommenderad längd?
Utevistelse: Har varit väldigt dåligt här i det senaste...
iaf sen vi slutade promenera för att få sonen att sova på dagen. Därför har jag satt som första mål (för oss alla tre) att komma ut ca 30 minuter per dag, när sonen är vaken. (Ett problem här är att maken INTE tycker om att promenera eller vara ute när det är kallt! )
Social delaktighet: Tja... funkar nog hyffsat - är fortfarande mest passivt, för han verkar inte vilja delta så mycket aktivt än. Han drar ofta bort handen om man försöker lägga den på tex en visp. Mer och mer försöker vi att inte ha honom i famnen och han får sitta i sin matstol o titta på när vi tex diskar och vara med/titta på när vi äter.
Problemet vi har med den här punkten är att han inte är så nöjd när vi gör det vi helst vill göra. Tex vill jag gärna sy ibland (o inte bara städa, vika tvätt, osv. som han gillar) men då blir han så snabbt uttråkad...
Dessutom, jag är ganska snabb på att ta upp honom ur stolen då jag märker att han blir missnöjd, så jag ger honom kanske inte chansen att bli nöjd där han är..
/Anna
några nya knep har jag inte märkt av, så jag tror inte det är det.
Däremot känner jag själv visst dåligt samvete över skrattet och utevistelsen...
Skrattet: Vi (mamma o pappa) tycker att detta är en småjobbig punkt...
Utevistelse: Har varit väldigt dåligt här i det senaste...
Social delaktighet: Tja... funkar nog hyffsat - är fortfarande mest passivt, för han verkar inte vilja delta så mycket aktivt än. Han drar ofta bort handen om man försöker lägga den på tex en visp. Mer och mer försöker vi att inte ha honom i famnen och han får sitta i sin matstol o titta på när vi tex diskar och vara med/titta på när vi äter.
Problemet vi har med den här punkten är att han inte är så nöjd när vi gör det vi helst vill göra. Tex vill jag gärna sy ibland (o inte bara städa, vika tvätt, osv. som han gillar) men då blir han så snabbt uttråkad...
/Anna
Son född juli 2007.