2 månader - schema, mat och sömn?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

TorsMamma skrev::heart: Tack goa fina underbara Camilla_H vad du bra du jobbar!!! :heart:
:oops: :heart: :oops: :heart: :oops: :heart: :oops: :heart:
Arvid född 070905, SM:ad sedan födseln. Schema: 12-5-2 med dagsstart 08:00.
Blogg: http://nosebay.blogspot.com
Människor är som paraplyer - de fungerar bäst när de är öppna.
Camilla_H
Kontakt:

Ny fråga - SM med flaska?

Inlägg av Camilla_H »

Hej!

Nu när Arvid tar flaskan bra så uppkommer en fråga till:

Hur gör ni med matningen enligt SM när ni matar med flaska? Det är alltså mängd och flaskhantering jag är ute efter, så att möjlken inte blir "förstörd".

Om Arvid äter, säg 200 ml, totalt vid ett mål så äter han kanske 140 vid första ätningen. Men sen ska han bytas på och umgänge ska ske och sen ska han ha den sista skvätten. Gör ni i ordning all ersättning på en gång och sen låter flaskan stå (det är ju inom timmen och eftersom mjölk ska klara sig flera timmar i rumstemperatur kanske det är okej?) eller gör ni i ordning i två omgångar?

Jag har läst i BB och förstår på Anna som att man gör i ordning för hela målet men sen står det inget mer om hur hon faktiskt gör vid själva matningen så det skulle vara kul att höra hur andra gör.

Just nu så får han inte bara flaskan vid ett och samma mål, utan får en mindre mängd (ca 100 ml) ur flaskan och sen resten ur bröstet. Men det är för att vi håller på att vänja in oss vid flaska, tanken är att öka de närmaste dagarna så att två mål om dagen är bara från flaskan och sen fortsätter jag amma de övriga målen till att jag verkligen måste sluta.

Jag tror att jag har varit smart. :wink: Jag ger nämligen ersättningen vid nattslurken och vid målet innan middagssovningen eftersom de är de gånger han ska sova lite längre och alla säger att de sover så gott på ersättningen. :D

/Camilla
Camilla_H
Kontakt:

Ramsa med namn i

Inlägg av Camilla_H »

Hej!

TorsMamma skrev:
Man rekommenderas dock INTE att ha en ramsa med barnets namn i.
Jag har inte läst hela BB - läser den bitvis och framförallt det som står för dörren för oss, vilket jag kan läsa flera gånger om. Men igår läste jag avsnittet om problem uppstår med sömnen och där har barnet Lina en ramsa med sitt namn i.

Varför ska man inte ha namnet i ramsan? Min nattramsa haltar lite lätt när jag tog bort Arvids namn... ;)

/Camilla
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Många har barnets namn i ramsan ändå :wink: Argumenten för att inte ha namnet är att barnet ju ska lystra till sitt namn men somna av ramsan. Det rimmar lite illa helt enkelt. Och dessutom kan det bli bekymmer ifall det kommer syskon.

Kram Lua. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har Edvards namn i ramsan, och tänkte helt enkelt modifiera den på lämpligt sätt när det kommer syskon. Tvåstaviga namn blir lätt något annat utan att rytmen störs.
Camilla_H
Kontakt:

Tack!

Inlägg av Camilla_H »

Tack för svar! Då får han ha kvar namnet i sin ramsa - jag vet inte om det blir några syskon, jag måste bli frisk först.

/Camilla
Camilla_H
Kontakt:

Nappflaska - äter lite mot kvällen!

Inlägg av Camilla_H »

Hej igen!

Nu när Arvid helt äter ersättning ur flaska så ser jag precis hur mycket han äter och då har det uppstått ett problem. Han äter så lite på kvällen!

Så här mycket (ungefär) äter han:
8:00 200 ml
11:00 200 ml
15:00 200 ml
17:45 120 ml
19:45 90 ml
04:00 160 ml
Summa: 970 ml, dvs ungefär det han ska ha.

Han får äta precis så mycket han vill, jag gör mer om han äter tomt men oftast så blir det en liten slurk kvar, kanske runt 10 ml. Så om man drar bort det per mål så blir det alltså ändå drygt 900 ml på en dag.

Jag skulle vilja att han åt mindre på dagmålen och sen vräkte i sig rejält på kvällen för att sova gått under natten men jag kan ju varken avbryta tidigare på dagen eller tvinga i honom mer på kvällen...

Men eftersom han äter så pass mycket under dagen, så kanske han har förutsättningarna att sova gott om natten iaf?

Just nu så sover han hyfsat, det enda är att mellan typ 01:00 och 04:00 så vaknar han minst en gång i timmen och gnyr. Då behöver jag bara peta in nappen igen och han somnar om direkt men det är fruktansvärt irriterande att inte få bort detta och kanske det skulle bli bättre om han fyllde på bättre till natten? Dessutom har han börjat vakna en halvtimme för tidigt på morgonen.

Nu har han inte ätit ersättning på "heltid" mer än två dygn så jag kanske inte kan dra några slutsatser från detta, dessutom är han lite snorig så det kanske är det som gör att han vaknar? En annan faktor som kanske spelar in på kvällarna är att han då börjar söka bröstet och blir lite grinig när han får flaskan istället. Men det är inte så himla engagerat och han brukar ta flaskan till slut.

Han äter också väldigt fort, jag har nu svårt att dra ut på det på hela timmen, oftast är det bara en skvätt om 30 ml kvar till efter byte och umgänge. I eftermiddag åt han klart på 30 minuter då vi blev sena hem efter att ha åkt bil en och en halv timme (älgolycka som vi kom mitt uppi) och jag ville inte dra ut på matningen för att kvällsslurken då skulle komma för tätt inpå. Är det okej att han gör det vid sin ringa ålder?

Annars fungerar allt bra. Han kan vara lite svårlagd - jag får buffa 3-5 gånger men sen sover han superbra till mitt i natten, som sagt. Han sover sina stunder på dagen, säger till ungefär 5-10 innan det är dags att sova genom att bli lite grinig och klia sig i ögonen :) Han kan även sova sina lurar i främmande vagnar i främmande hem, så han fungerar verkligen super och är på bra humör dagtid. Vi håller schemat ganska strikt (jag är sån som person) om det inte är något extra som händer.

/Camilla
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nix pix! Det är dagsmaten som räknas vid nattsömnen också! Kvällsslurken är bara det "extra". En liter sett över dygnet och så mycket som går ner vid varje mål! Att spara till kvällen är en myt.
Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

TorpSara skrev:Nix pix! Det är dagsmaten som räknas vid nattsömnen också! Kvällsslurken är bara det "extra". En liter sett över dygnet och så mycket som går ner vid varje mål! Att spara till kvällen är en myt.
Tack! Då är jag genast lugn och trygg om detta! :D

/C
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ett trick jag också vet att några gjort är att ha i MER i flaskan än de vet att barnet äter på samtliga mål. Verkar ligga en "mental gräns" för typ "vikten" av flaskan att man slutar när den inte är så tung längre. Så några har faktiskt fått i sig bra mycket mera / dygn genom detta. Och ja, det är intaget över HELA dagen som räknas.

Kanske är "gnägget" om natten lite omställning för magen som jobbar. Men inget man lägger vikt vid om man säger. :wink:

Kör du med NAN2 nu också? De verkar faktist stå sig bättre på ersättning nr2 och på NAN paketet står det att man kan ge det till barn som inte ammas utan får erstättning från dag 1!!! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

TorsMamma skrev: Kanske är "gnägget" om natten lite omställning för magen som jobbar. Men inget man lägger vikt vid om man säger. :wink:
Ja, jag hoppas verkligen det, för det går inte riktigt som jag tänkt nu. Jag hade tänkt att Arvid sakta men säkert skulle väckas senare och senare vid nattmålet så att han åtminstone sover 10 timmar på raken och senare 12 timmar. Men som det är nu har jag svårt nog att få honom att sova 8 timmar utan att vakna upp så då väcker jag honom fortfarande kl. 04:00. Det BLIR bättre - bara att det går så sakta! I natt vaknade han kvart i tre och tio i fyra. Och inte ser han ut att vilja äta mindre vid fyra heller, snarare mer! Han vräker lätt i sig 200 ml då!

Men om jag tänker efter så är det en hel del som blivit bättre. Läggningen tex. Nu läggs han vid 20:00 och jag behöver påminna ca 4-5 gånger inom 15 minuter men sen sover han och vaknar inte i 45 minutersskarvarna som tidigare.
Kör du med NAN2 nu också? De verkar faktist stå sig bättre på ersättning nr2 och på NAN paketet står det att man kan ge det till barn som inte ammas utan får erstättning från dag 1!!! :D
Kan man? Jag kör med NAN1 eftersom jag trodde att man inte kunde ge 2:an förrän vid fyra månader? Så jag har liksom börjat räkna ner till den 5 januari för att äntligen få byta upp oss... :)

/Camilla[/quote]
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jepp, tyngre flaska med NAN2, tuta och kör - avgasrör! :P

Säger bara MER mat på dagen! :wink:

"mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat"
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Camilla_H
Kontakt:

Nu så..

Inlägg av Camilla_H »

Nu har jag köpt NAN2 och gett som nattslurk. Ska bli spännande att se vad detta gör!

Medan jag använder upp NAN1 förpackningarna jag har så får han NAN2 på kväll och natt och övrig tid NAN1. Och det stod exakt som du sa "kan ges från födseln till spädbarn som inte ammas". :D

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Camilla, hur går det för er? Berätta gärna om du vill. :D
Tor 2006

Nancy

Re: Ny fråga - SM med flaska?

Inlägg av Nancy »

Camilla_H skrev:Hur gör ni med matningen enligt SM när ni matar med flaska? Det är alltså mängd och flaskhantering jag är ute efter, så att möjlken inte blir "förstörd".

Om Arvid äter, säg 200 ml, totalt vid ett mål så äter han kanske 140 vid första ätningen. Men sen ska han bytas på och umgänge ska ske och sen ska han ha den sista skvätten. Gör ni i ordning all ersättning på en gång och sen låter flaskan stå (det är ju inom timmen och eftersom mjölk ska klara sig flera timmar i rumstemperatur kanske det är okej?) eller gör ni i ordning i två omgångar?
:roll: Jag kanske läser som en kratta men jag ser inte att du fått nåt svar på din fråga, sorry om jag snurrar här.

Ville bara berätta att jag alltid gjort iordning EN flaska med rejält med mat och sen använt den till hela målet inkl påfyllning.

Med Leia innebar det 5 flaskor eftersom nattslurken blev lika stor som de övriga målen.

Lussi däremot är inte alls särskilt hungrig till kvällen så där får en och samma flaska innehålla BÅDE mål 4 och nattslurk.

Hälsningar från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"