Fjärde natten och solfjäderfråga

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tovaliten :!:
Tovaliten skrev: Så, vi har kört nåt mellanting. Lite lagom skratt och sen en Trollmor (med glatt humör) som sovsignal och sen i säng. Det har verkat funka bäst...
Så - varför ändra något som funkar för er :?:
Man ska inte leta problem där inga problem finns :wink:
Fortsätt med det somni tycker fungerar bäst, om DU känner att tokbus och gapskratt inte funkar, då kan du heller inte förmedla det tösen!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fast jag håller inte med alls. Ni har ledsna läggningar? Då funkar det ju inte att låta bli att skratta heller, uppenbart?

Jag skulle ge massa skratt en riktig chans, och så länge hon är glad så ska ni inte störa, hur lång tid det än tar. I övrigt, när hon blir sur över att inte kunna somna så ger ni en glad och mjuk ramsa.

Ge det tre-fyra dygn MED ATTITYD! så tror jag att mycket ger sig. Det är inte för inte det Är ett verktyg i kuren!
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

TorpSara skrev: Det är inte för inte det Är ett verktyg i kuren!
Jo, visst är det ett underbart verktyg, många tror att små barn ska "fasas" ner inför natten, mjukt och lugnt, och tror att man ljuger när man berättar att man busar ungarna ner i säng :lol: :!:

:idea: MEN jag vet att många har svårt att få till de här riktiga gapskratten (främst med mindre barn), och att det känns konstlat. Då brukar jag säga att det är MYCKET bättre med ett nöjt barn, som kanske bara småler, än att man ska göra nåt som inte känns bra!

Att ta till sig kuren och anpassa den efter sina egna förutsättningar, är också ett verktyg :wink: :!:

Och med tiden brukar de här smånöjda barnen också bli lite större gapflabbare :lol:



kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

miar70 skrev:
Och med tiden brukar de här smånöjda barnen också bli lite större gapflabbare :lol:
kram Mia
:D
Got the point. Men jag tycker ändå att man bör ge det ett ärligt försök när läggningarna är ledsna och gråtiga. Det brukar ju sannerligen vara en patentlösning, kanske den enda av dem alla. :wink: :shock:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

*Gör ett litet inhopp här*. Nu är Klimp "bara" 7 månader fyllda om några dgr, dock ÄR han toksvår att få till skratt innan läggning. Jag får till mysiga timmen, med stenhårda rutiner. Mat, hoppgunga till Barnkammarbokens sånger, nakentud på soffan/bad+nakentund. Jag försöker busa upp honom till max och får ibland till gapskratt. För det mesta blir kanske lite fnitter och många leenden.

Min erfarenhet är precis som Tovalitens
Varje gång vi får till ett riktigt bra skratt blir dottern så lycklig och exalterad att hon inte somnar alls... Hon ligger och gurglar och pratar en 20-30 minuter och blir sedan jätteledsen, eftersom hon egentligen ju är supertrött...
Samma med Klimp. Blir det gappflabb så ser han ut som ett ljus när jag ramsar ut. Så där * :shock: :o :roll: mööh eeh vad menar du, sova? Jag? Nu? Me-mee-meen vi hade ju SÅ roligt" varpå han övergår till arg och de läggningarna ylar han gärna längre.


Ja *harkel* ville bara delge synvinkeln ur min och Klimps perspektiv här hemma och ber en stilla bön om att hans 8-månadersperiod kommer först då han är 8 månader och 3 veckor gammal 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kalaskakan skrev:Blir det gappflabb så ser han ut som ett ljus när jag ramsar ut. Så där * mööh eeh vad menar du, sova? Jag? Nu? Me-mee-meen vi hade ju SÅ roligt" varpå han övergår till arg och de läggningarna ylar han gärna längre.
Men du busar väl inte med honom INNE i rummet, vid eller i, sängen, va??? Utanför ska det vara och så snabbt in i rummet och ner i sängen. Bara så att du inte håller på och underhåller och försöker få till gapskrattet inne i rummet eller t o m i sängen.... :shock:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Men du busar väl inte med honom INNE i rummet, vid eller i, sängen, va??? Utanför ska det vara och så snabbt in i rummet och ner i sängen. Bara så att du inte håller på och underhåller och försöker få till gapskrattet inne i rummet eller t o m i sängen....
Oooh nej nej nej, buset och rubbet sker 15 meter ifrån hans rum, sträckan dit springer vi i galopp. Lite har jag lärt mig :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Puh! :D Tolkade bara fel.... :wink:
Tovaliten
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 12 sep 2007, 10:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Tovaliten »

Vilken diskussion det blev här! Wow!

Kalaskakan!

Vad skönt att höra att du upplevt ungefär samma sak! Jag började nästan tro att vi gjorde nåt fel eller att Bebis var konstig som inte kunde somna efter bus... Tova är för det mesta nöjd (förutom vid sövningarna då...) och skrattar mycket på dagarna ändå. Och jag har märkt att det ABSOLUT är bra att hon är på bra humör när hon ska läggas - men tokbuset har verkligen bara givit motsatt resultat...

TorpSara!

Nja... Jag vet inte. Läggningarna är nog inte sååååå ledsna längre. Efter kvällens läggning (också låååång, 29 minuter) så tror jag faktiskt att hon håller på att testar oss. I eftermiddags ville jag bara att hon skulle somna, jag var själv trött och behövde vila, vi lade henne lite för sent och hon var jättetrött, så kanske gick vi in för tidigt.

Ikväll lyssnade jag istället noga och jag tolkade det som om hon provade massor av olika skrik för att se vilket som skulle få oss att komma :o . Jag tolkade dock inget som sammanbrott utan höll mig till ramsan utanför dörren. Musiken var på och jag satte dessutom igång symaskinen...

Ikväll pratade hon, skrek till och grät lite, tystnade, pratade igen och provade ett nytt skrik och fortsatte så... Hon är rätt skicklig och kan låta väldigt ledsen, men ikväll vara det bara 5-10 sekunder åt gången, så jag klarade av att hålla mig utanför dörren *stolt*.

Jag tror vi följer Mias råd den här gången. Fortsätter som vi gjort (för att inte heller förvirra för mycket) och försöker backa mer så kanske det löser sig snart!

Stort VARMT (typ 38 graders) tack till alla!
Anna med Tova 070221
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Jag kasta mig gärna också in i denna "skratt fråga". :lol:

Tänk att man skall gapskratta så mycket att man kiknar och själv säger "sluta". Typ du är på "stand-up komedy"-kväll. Du börjar skratta, skrattar mera, gapskrattar. Till slut har du ont i magen! Visst, då orkar du inte skratta mer och kanske även välkomnar lugnet.

SÅ skall de känna sig när de lägger sig. Så skrattet till gonattet tar TID!

Om vi har en skojig kväll och skattar och busar redan vid kvälls badet och ju mer vi skrattat under dagen och kvällen, desto "skratt tröttare" är man inför "skrattet till go nattet". Då kommer de snabbt att skratta och ha "skrattat av sig" för att lugnt lägga sig med ett brett leende och sovagott. För att inte säga! Vakna med ett skratt.!

Så om ni INTE tror på det, kommer ert barn inte heller göra det. Man bara måste ha kul ihop.
Se er själva framför er hur jag springer runt i huset med armarna framåtsträckta, älgandes skumpandes med urfånigt ansikte jagandes en Tor och Pappa som tjuter ihop. Vi skrattar alla så det inte är sant! IHOP. När jag är trött och har ont i magen har de andra det också. Är ni med. Vi skrattar MINST 5-10 min innan läggning och säkert 30 min under kvällen sammanlagt, utan överdrifter här. Livet ÄR skoj att leva, urkul helt enkelt!

:lol: Så pepping pepping. Ju surare dag, desto mera skratt på kvällen. Gärna hela kvällen! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Krya på dig! Du är jätteduktig! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Underbart inlägg, TorsMamma. Nu känner jag att jag måste fåna mig ännu mera! Här finns mer att jobba på! :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men vad skönt att läggningarna funkar igen! Duktig mamma som lyssnar SÅ bra!! :D :thumbsup: Jag är klart imponerad! Då håller jag med Miar70 om att göra det som känn allra bäst för er!

Men jag måste säga att jag blev galet inspirerad av TorsMammas inlägg jag med... :shock: :mrgreen:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Verkligen intressant diskussion det blev utav allting!

Jaa även jag fick mig en :shock: WOW :D utav TorsMammas berättelse, guud vad roligt det hela låter. Jag sammanfattar det hela till att glädjas över att vi har ganska mycket skratt och många leenden genom hela dagarna här hemma. Tyvärr är inte flerparten av "Sluta jag dör snart"sorten men vi kommer nog dit då maken entrar hemmet igen. Alltid lättare när man är två :)

Tovaliten ja det där har Klimp också börjat med, bra toppen att du nämde att LitenTova testar en massa olika skrik för att se vilken som lockar in er. Så upplever jag nämligen Klimp. Sen hans Bakslagsnatt då jag inte kunde utröna vilken skrik som var vad, är den ännu tydligare att han testar. *Lägger även det till min kunskapsbank* :thumbsup:

Ljuvligt att läggningarna funkar igen, jag följer din tråd och snappar upp tips och råd.

Kram!
Tovaliten
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 12 sep 2007, 10:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Tovaliten »

Tack för ditt inlägg, Torsmamma!

Precis så gör vi också! En förälder springer först, den andra bakom. En bär bebis den andra fånar sig hur mycket som helst. Leker kurragömma bakom genomskinliga gardiner, under stolar och bord... Ropar tittut bakom allt möjligt och pruttar och pussar lilla bebisen här och där. Vi skrattar allihop tillsammans och jag blir iallafall skratttrött. Kanske är det för att vi föräldrar får nog (jag tror jag dör snart) snabbare än hon som det inte funkar?

Dagarna har inte varit ett dugg sura, idag tror jag faktiskt att hon inte gråtit en enda gång utan bara pratat, gurglat och skrattat. Var kanske något missnöjd när kvällsmaten inte serverades tillräckligt fort.

Men, självklart finns det plats för mer skratt - det gör det alltid! Vi ska jobba vidare på det!

Nåja, vi leker så minst nån/några gånger om dagen iallafall, fast inte inför läggningarna längre. De senaste dagarna har vi bara småbusat lite för att få en gladare bebis, sjungit Trollmor och lagt och ramsat ut. De senaste sex läggningarna (=2 dagar) har varit underbara! Bara lite gnöl precis när man går ut genom dörren, sen somnar hon själv inom någon minut! Igår höll hon dessutom på att somna under nattslurken!!! Det har inte hänt på snart sex månader!!!

Det verkar alltså som att vi klarar oss bättre utan skrattet till gonattet just nu iallafall. Vi provar det igen om läggningarna blir ledsnare!

Ha det bra allesammans och skratta på!
Anna med Tova 070221
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"