Fjärde natten och solfjäderfråga
Hej alla söta, rara människor!
Nu, äntligen, tror jag att det vänt... Här kommer ett försiktigt litet "Ja!". Jippeet får nog vänta lite till.
Till morgonsömnen solfjädrade jag något längre, ca 10 sekunder... och ramsade ut. Hon började skrika som vanligt, pappa diskade hödljutt och jag ramsadex10 utan reaktion, satte då på Norah Jones på hög volym men skriken bara ökade... Jag ökade volymen och flyttade stereon närmare hennes dörr... och hör och häpna, hon tystnade! Efter tre minuter bekräftade jag, men då blev hon ledsen igen.... Gav ramsa x6 och tillsammans med musiken tysnade hon och somanade.
Vid em-sömnen gjorde jag lika, solfjädrade 12 sekunder, ramsade ut, satte på musiken. Hon tystnade efter mindre än en minut! och jag bekräftade
!!!
Båda gångerna körde vi extra hårt på skrattet och båda gångerna har hon kraschat sittande... Alltså satt sig upp för att protestera och sen somnat över sina fötter eller mot spjälorna i sängen. Jag har lagt ned och stoppat om efter 10 minuter. Det gör väl inget om hon somnar så, va?
Nu fortsätter vi så här - och vi kommer använda de verktyg som behövs för att hålla henne lugn, men akta oss för buffen så noga vi kan!
Tack för alla styrkekramar, all pepping och alla hjärtan! Det är ni som hjälpt oss orka! Tack och bock ända ner i marken!

Nu, äntligen, tror jag att det vänt... Här kommer ett försiktigt litet "Ja!". Jippeet får nog vänta lite till.
Till morgonsömnen solfjädrade jag något längre, ca 10 sekunder... och ramsade ut. Hon började skrika som vanligt, pappa diskade hödljutt och jag ramsadex10 utan reaktion, satte då på Norah Jones på hög volym men skriken bara ökade... Jag ökade volymen och flyttade stereon närmare hennes dörr... och hör och häpna, hon tystnade! Efter tre minuter bekräftade jag, men då blev hon ledsen igen.... Gav ramsa x6 och tillsammans med musiken tysnade hon och somanade.
Vid em-sömnen gjorde jag lika, solfjädrade 12 sekunder, ramsade ut, satte på musiken. Hon tystnade efter mindre än en minut! och jag bekräftade
Båda gångerna körde vi extra hårt på skrattet och båda gångerna har hon kraschat sittande... Alltså satt sig upp för att protestera och sen somnat över sina fötter eller mot spjälorna i sängen. Jag har lagt ned och stoppat om efter 10 minuter. Det gör väl inget om hon somnar så, va?
Nu fortsätter vi så här - och vi kommer använda de verktyg som behövs för att hålla henne lugn, men akta oss för buffen så noga vi kan!
Tack för alla styrkekramar, all pepping och alla hjärtan! Det är ni som hjälpt oss orka! Tack och bock ända ner i marken!
Anna med Tova 070221
Sisådärja!!!
Bryt inte samman nu om/när hon faller tillbaka - för att hon ska kunna göra framsteg krävs det att ni gör baksteg också! Då gäller det att andas djupt och ha målet för ögonen! SHN är en process, ett sätt att leva, glöm inte det!
Och visst gör du rätt som låter henne somna hursomhelst, jag går också in och vänder tillrätta och bäddar om endera efter 10 minuter eller när jag själv går och lägger mig! Helt rätt jobbat
Kram på er, bra jobbat!
Mia
-
Gäst
Vad gott att höra Tovaliten!
Musik ska INTE underskattas. Brukar ge resultat, verkligen! Man blir förvånad över hur HÖGT det ska vara, eller hur?! Gäller även ramsan faktiskt, som inte alls tar om man inte använder magstöd och rejäl stämma.
Hoppas nu att ni får en bra läggning och en bra natt!
Kram Tinis
Musik ska INTE underskattas. Brukar ge resultat, verkligen! Man blir förvånad över hur HÖGT det ska vara, eller hur?! Gäller även ramsan faktiskt, som inte alls tar om man inte använder magstöd och rejäl stämma.
Hoppas nu att ni får en bra läggning och en bra natt!
Kram Tinis
-
TorpSara
Nu vågar jag mig faktiskt på ett försiktigt "Jipppeee!"
Igår kväll tog läggningen ca fem minuter och nu hördes tydligt kommunikationen mellan Tova och mig och hur ramsan faktiskt tog! Detta i kombination med musiken, funkar!!! Wow! Wow! Wow! Just nu känns det magiskt! Tänk att allt det där jobbiga var värt mödan!
Hon vaknade till 21.34 med ett orosskrik, men sov sen hela natten (trots snarkande pappa) till 06.17, då jag ramsade om och hon somnade om på stört... Vaknade iofs e 14 minuter, fick ny ramsa och höll sig lugn/ sov till 06.54. Vi är så nöjda och lyckliga!
Fm-läggningen nu gick ännu lättare! En ramsa följdes av lite protest, musik på, ny ramsa och hon sover! (Tog ca 1 minut!!!)
Återigen vill jag skicka de varmaste tacken till alla er fantastiska människor som hjälpte oss igenom värsta krisen!
Ett särskilt tack till TorpSara som kom med musiktipset!
Ett extra stort tack till MiaR som verkligen gav handfasta råd i den tuffaste situationen!
Ett mjukt varmt tack till Tinis som stöttat med mjukare tips hela vägen - vi hade bestämt oss för att ta tillbaka lite buff om det behövdes, men vi klarade oss utan!
Ett kärleksfullt tack till Malin som följde oss hela vägen från första solfjädersfrågan till nu!
Och förstås varma tack till alla andra som stuckit in tankar, funderingar och råd hela vägen! Nu behöver jag inte tvivla mer på mig själv eller på om SHN fungerar - för nu vet jag!
Stora, stora tackkramar!
//Anna, Tova och Tommy
Igår kväll tog läggningen ca fem minuter och nu hördes tydligt kommunikationen mellan Tova och mig och hur ramsan faktiskt tog! Detta i kombination med musiken, funkar!!! Wow! Wow! Wow! Just nu känns det magiskt! Tänk att allt det där jobbiga var värt mödan!
Hon vaknade till 21.34 med ett orosskrik, men sov sen hela natten (trots snarkande pappa) till 06.17, då jag ramsade om och hon somnade om på stört... Vaknade iofs e 14 minuter, fick ny ramsa och höll sig lugn/ sov till 06.54. Vi är så nöjda och lyckliga!
Fm-läggningen nu gick ännu lättare! En ramsa följdes av lite protest, musik på, ny ramsa och hon sover! (Tog ca 1 minut!!!)
Återigen vill jag skicka de varmaste tacken till alla er fantastiska människor som hjälpte oss igenom värsta krisen!
Och förstås varma tack till alla andra som stuckit in tankar, funderingar och råd hela vägen! Nu behöver jag inte tvivla mer på mig själv eller på om SHN fungerar - för nu vet jag!
Stora, stora tackkramar!
//Anna, Tova och Tommy
Anna med Tova 070221
-
TorpSara
Du kan köra musik så länge du känner att ni behöver det, förmodligen märker ni själva när det funkar utan. Det är ju egentligen ett "husljud", i allafall här hemma, så jag anser inte att det kan bli för mycket (jag somnade själv till musik ända upp i vuxen ålder...). Men ni ska ju inte behöva ha stereon på max hela nätterna...
Tovaliten skrev:Ett extra stort tack till MiaR som verkligen gav handfasta råd i den tuffaste situationen!
Tack snälla Tovaliten (Anna!) jag blir SÅ glad, men den största glädjen är ändå att du faktiskt klarade att styra skutan, trots åttamånadersångest och sviktande attityd ibland
Jag är helt säker på att ni fixar det här galant, och om/när det ställs frågor från lilla Tova - då har ni massor med ny erfarenhet i bagaget, och vet hur ni ska svara henne betryggande!
Jag är så glad för hela lilla familjens skull
KRAM
-
Gäst
Åh, nu blir jag så glad och rörd!
Väldigt imponerad också
Klart att det är allra bäst att backa från buffen, men jag kände verkligen hur nära ni var att bryta ihop och avbryta och då är det klart bättre att träska lite och inte tappa bort sig helt... det kan i alla fall jag helt skrupelfritt säga som inte är kvalitetsstämplad kurare
Och musik, det jobbar vi med här till och från fortfarande, flera månader efter att tjejen minikurades. Det kan ni ha som verktyg i evigheters evighet om det behövs. Som sagt, det är ju husljud och ganska trevligt sådant också.
Stor kram! Håll oss uppdaterade!
Väldigt imponerad också
Klart att det är allra bäst att backa från buffen, men jag kände verkligen hur nära ni var att bryta ihop och avbryta och då är det klart bättre att träska lite och inte tappa bort sig helt... det kan i alla fall jag helt skrupelfritt säga som inte är kvalitetsstämplad kurare
Och musik, det jobbar vi med här till och från fortfarande, flera månader efter att tjejen minikurades. Det kan ni ha som verktyg i evigheters evighet om det behövs. Som sagt, det är ju husljud och ganska trevligt sådant också.
Stor kram! Håll oss uppdaterade!
Liten uppdatering bara:
Det går fortfarande helt OK, men gårdagens fm-läggning är fortfarande bäst hittills. Igår em och kväll var vi tvugna att gå in och solfjädra trots musiken, men hon har rejält ont i tanden nu... Hon sov hela natten och både hon och jag sov förbi väckningstiden med 16 minuter! Oj, oj, oj - vad skönt!
Idag har hon somnat utan SF igen på 12 resp 5 minuter.
Så allt är ju så mycket bättre. Fortfarande lite protester, men långt ifrån förtvivlat och hysteriskt numera! Så skönt!
Det går fortfarande helt OK, men gårdagens fm-läggning är fortfarande bäst hittills. Igår em och kväll var vi tvugna att gå in och solfjädra trots musiken, men hon har rejält ont i tanden nu... Hon sov hela natten och både hon och jag sov förbi väckningstiden med 16 minuter! Oj, oj, oj - vad skönt!
Idag har hon somnat utan SF igen på 12 resp 5 minuter.
Så allt är ju så mycket bättre. Fortfarande lite protester, men långt ifrån förtvivlat och hysteriskt numera! Så skönt!
Anna med Tova 070221