Vatten och bröd

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Tack Susanne

Önskar att den där biten varit "härligt läskigt geggig"!
Den här biten var isbitsstor och snustorr! :?
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Gjorde han något med den sedan:?: Stoppade in hela så den blev läskigt geggig i alla fall eller lade åt sidan :?: Tuggresurser har de små, tandraden funka ganska bra som "tänder".

Även om skorpan är ganska hård så brukar de ju falla i smulor lätt vid tryck och är då därför inte annorlunda än bröd, kex etc. Eller :?:

Här har det som sagt tuggats hel vilt på allt ätbart sedan 5-6 månader och det har funkat bra.

Känns det osäkert så testa lite olika sorter. Vi körde en del med riskaka. Trodde jag var jättenyttigt men omvandlas tydligen till socker sedan. Mycket att tänka på är det...

:?: :?:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
father of sons

:D
Skorpbiten låg liksom och "vägde" på lilla läppen...och plötsligt...."borta" :shock: (alá barnaboken :D )

Härligt att du delar med dig! Tack :!:
Klart ungen ska ha skorpa :D
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack för dagens underhållning (f o a s) :lol: :lol:

Letade när man kunde börja med skorpor och vatten och hittade den här gamla tråden. :lol: Nu har jag investerat i Krispolls Naturella skorpor för sonen har fått mycket långa armar vid middagsbordet. :wink:
Jag hoppas att vi får en bättre inledning än father of a son! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
father of sons

:lol: :oops:

Jaaa....nuförtiden vägs det inte på läppen, och gud nåde den som försöker "borta" något som faktiskt ligger på lilla läppen :!:

Skorpor ska njutas, tycker sonen :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Sticker ni till dem skorpor/rån då och då under dagen eller i samband med måltid? Hur hanterar ni det? Jag vill inte uppmuntra till "småätande".

Jag har jättesvårt att få i sonen vatten. Hur göra?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Mindy

Inlägg av Mindy »

Vi tänkte ha dem i beredskap när vi själva äter middag t ex. Hemma ligger han ofta på köksbordet då och om vi äter borta så sitter han ofta i knät och nu har armarna har blivit så lååånga efter allt ätbart. :D :lol:

Jag har köpt skorpor men spontant känns smörgåsrån lite säkrare. De blöts ju om inte annat upp fortare för igår, naturligtvis, fick sonen av en bit av skorpan :shock:. Den slank dock inte ned som för father of a son. :wink:

Har alltså inte tänkt så mycket på att det skulle räknas som ett mellanmål, mer som sysselsättning för de långa fingrarna och den glupska munnen. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Kristin skrev:Jag har jättesvårt att få i sonen vatten. Hur göra?
Någon?

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Sussi

Inlägg av Sussi »

Min äldsta dotter drack aldrig vatten, det gick inte... :? Hon vägrade! Kanske skulle jag varit mer ihärdig... Antar att det bara är att försöka och försöka, varje dag, så kanske det lyckas till slut :!:

Lycka till :!:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Min kille ville inte dricka vatten ur egen mugg i början. Däremot gick det jättebra om han fick dricka ur ett likadant glas som mamma. Nu dricker han gärna både ur egen mugg och glas. Du kanske redan har provat detta, men det var iaf mitt tips!
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Kristin - som Anna skriver i Barnaboken "underskatta aldrig mutans betydelse" 8) Fram till runt året kan du lugnt sticka till skorpor både här och där. Påverkar inte måltiderna och små mutor behövs. Räddar även lite trötta och smågnälliga stunder - för alla. :D

När du runt året ser att aptiten drastiskt minskar så är det dags att ransonera mer. Dock behövs mutor fortfarande då men äpplebitar mättar inte särskilt.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
mammamy

Inlägg av mammamy »

Vill bara lägga in en liten brasklapp om äppelskal, de kan skalas av utav små vassa barntänder och faktiskt bli helt livshotande lock över luftstrupen om man har otur (hände min väninna när hon satt barnvakt åt sin systers barn, bebisen bjöds på äpple av sin större syster och hyvlade av en lagom stor skalbit och det var nära att gå riktigt illa, mycket svårt få loss!). Jag skalar alltid äpple och päron innan lille E får en bit men jag är ju en harig typ också. :roll:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Äsch mammamy, du är cool och väldigt NOGGRANN :D 8)...

En fråga betr äpple. Idag för första gången gav jag plutten en BIT äpple att utforska. Rätt kul att iaktta faktiskt. Han visste precis hur han skulle använda sina 3 (!) tänder. MEN, hur stor bit är "säkert" att ge egentligen? Jag skalade också den biten han fick.

Kram
K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Jennie

Inlägg av Jennie »

Lagom mogna conference-päron är himla mumsigt, tycker vi i vår familj. :D De är då såpass mogna att de är mjuka och saftiga och riktigt smälter i munnen. Jag brukar dela upp dem i klyftor med skalet på (allt det nyttiga finns strax under skalet har jag hört) Men även skalet är mkt mjukare än äppleskal.
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"