Hur göra: 2 lurar i stället för 3?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
JH

Inlägg av JH »

:D :D Det låter som att du fått den aha-upplevelse jag själv fick efter en tids "toknojjande" över sovtider!!

Nej, jag säger bara: Utgå från AW's eminenta tänk och se till att inte rucka på schemat för mycket, men fyll på med eget sunt förnuft och känsla. Då funkar det nog bäst.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

Jag är också en sån mamma som nojjat mej över sov-och mattider men även jag har fått ett "uppvaknande" den senaste tiden att Alvas liv faktiskt inte raseras om hon vaknar för tidigt under nån lur eller om nåt annat strular :D
Var hemma hos mamma o pappa i veckan och där krånglade ganska många saker...i mina ögon vill säga!!! Mina föräldrar däremot hade aldrig i hela sitt liv sett en sånt nöjt och glatt barn :D
Tror att jag blivit alldeles för "bortskämd" vilket ledde till att jag slutade se de positiva sakerna och bara koncentrerade mej på det som kunde gå fel. Det har jag slutat med nu, för jag har blivit en coool mamma med en coool bebis :wink: \:D/
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
JH

Inlägg av JH »

Coola 8) Lotta är min idol.... :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Håller med! Coola ner dig!

Du vill ha schema, men "schema-tänket" passar dig inte fullt ut.
OM han vaknar tidigare, vill du ta upp honom o.s.v.
Jag förstår att du är trött och osäker, men alla dessa varför-frågor tjänar varken du eller sonen på!

Du får bestämma dig!
Antingen tar du det för vad det är, att ha schema.
Eller struntar du i att ha schema, och är tacksam att han sover bra på natten.
Jag minns ett annat inlägg du skrev en gång där du raddade upp MÄNGDER av positiva saker som faktiskt hänt!

Balla inte ur - bestäm dig!
Detta sliter på hela din familj!

Bestämmer du dig för att köra med lite mer "lösa" tider under dagen, får du dock inse att det kan spåra ur ännu värre...
Då är DU glad att du lyfte upp honom innan sovtiden var slut, och innan han blev ledsen, men HAN kommer förmodligen bli övertrött och protestera för DET.
Så det är heller ingen bra taktik.

Använd din ilska och frustration när du ramsar, så han HÖR att du menar vad du säger, han SKA SOVA!!
Och det uttjatade om att han har chansen att sova, är så VIKTIGT!!
Visst, det används mycket här på Forumet, men det är ju så det ÄR!

Vad som är otroligt viktigt också, är ju att lyfta upp honom när han är glad! Inte när han är ledsen. Charma och busa honom glad, annars kopplar han ju det automatiskt till att det är "farligt" att sova.
Förlåt :shock: nu blev det ytterligare en floskel... :wink:

När man ändrar i schemat MÅSTE man räkna med strul! Det tar c:a 1 vecka innan det nya sätter sig! Inte konstigt alls!

Som sagt, BESTÄM dig nu, ska du vara konsekvent, eller inte!
Använd som JH skrev ditt sunda förnuft!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Kristin.
Du kan alltid kliva av tåget ett tag tills ni kommit tillbaka hem till sverige och köra loose fram till dess, försök se hur pluttens nya tider verka vara enligt honom och börja om helt med schemat, som om det var första gången. Jag tror du behöver tagga ner rejält, du stressar dig själv och därmed plutten med detta nojjande och överanalyserande. Det du riskerar är förståss att du får jobba extra hårt för att sätta det nya schemat när du börjar om.
Å andra sidan kan du givetvis ro även detta iland. När 4-timmarsvakenpasset blir outhärdligt har du ju alltid möjlighet att lägga in både en 5-minutare och en 20-minutare, utlver schemat, har du glömt det? att frångå schemat innebär att du måste göra en himla massa extra bedömningar av plutten varje dag, ställningstaganden du slipper ta idag då du har en mall att följa.
Hur du än väljer att göra så är det inget oåterkalleligt beslut, er värld går inte under för att du beslutar "fel" och beslutet behöver inte gälla för all framtid. Gör som ditt hjärta säger dig och försök hitta dig själv igen.
Slutligen:glöm inte att se allt som fungerar!! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej alla glada :D! Här kommer schizo-Kristin :wink: med en minirapport:

IGÅR gick lurarna strålande och man kan verkligen se skillnaden på plutten när allt bara flyter :D.

IDAG fick jag en erfarenhet av hur det kan gå när man INTE ser till att hålla schemat (BÅDE mat OCH sovschemat) :twisted: :twisted:.

Vi skulle göra en utflykt till ett närliggande naturområde/berg (ja, vi fick åka tåg i en timme, men sedan kom faktiskt NATUREN även här :D). Det började inget bra. Sambon hade nackvärk/huvudvärk :cry: och vi kom inte alls iväg då vi hade planerat för att hinna vara framme vid Naturen strax före pluttens långlur. Denna morgon vaknade plutten dessutom kl 06 och då är det långt till lur nr 1 kl 10. Vi sövde plutten i ett tågbyte och han sov sedan bara i 30 min.... (han vaknade energisk).

Min sambo som idag led av fruktansvärd huvudvärk och pga detta inte hade någon som helst attityd eller tålamod ville då plocka upp honom på stört :evil:. Han är normalt sett även känsligare för när plutten skriker offentligt. Jag var sur för att vi kom iväg så sent och protesterade inte :oops: (attityden lika med NOLL :twisted:). Jätte, JÄTTE omoget! Vi gav plutten lunch enl schemat och började sedan gå ut i Naturen. Cirka 2 h efter uppvaknandet på tåget beslöt vi oss för att söva plutten igen (han var jättetrött) och därefter sov han i 2 h (Observera att vi alltså INTE gick efter sovschemat nu).

När han vaknat ville jag ge honom välling, men han var totalt ointresserad. Försökte flera gånger på tåget tillbaka till Staden och fick i honom lite där och lite här. När vi kom fram till Staden gick vi direkt på restaurang då mamma och pappa var dödshungriga!! Vi får i honom resten av flaskan och börjar därefter äta. Efter ca halva måltiden börjar plutten SKRIKA :roll: :evil: (åh, min goda måltid :cry:). Han skriker inte som när han är ledsen, utan LÅTER bara på ett sådant där sätt att man generat tittar och nästan ber om ursäkt till bordsgrannen. Förmodligen hungrig och totalt överstimulerad av dagens bravader. Det gick så långt att vi faktiskt gick därifrån :shock:. Det gick liksom inte att vara kvar. Sambon med fortfarande ont i huvudet/nacken letar febrilt efter kontanter, men vi har inte tillräckligt :oops: så det var bara att håva upp kreditkortet. Plutten skriker och vi vill alla bara därifrån.

Väl hemma med en stort portion gröt framför sig (har aldrig haft gröt som nattslurk :roll:. Faktum är att nattslurken uteblev idag för vi hann ju inte hem i tid och matschemat på em sprack då plutten sov långlur då han inte brukar) så blev han den lilla belåtna ängel som vi är vana vid :D. Vi stressade INTE honom i säng utan det fick ta den tid det tog. 19.15 (30 min EFTER natti natti) lade vi honom i sängen och han somnade BUMS med ett leende på läpparna...

Vad har vi då lärt oss idag?

* Åk inte iväg på utflykt om någon mår dåligt!
* Planera att åka INNAN eller EFTER en lur så att ni vet att den verkligen blir av.
* Ta till EXTRA tid på morgonen så att ni vet att ni hinner bli klara.
* Ta med extra frukt till mamma och pappa så att de har kraft att ta hand om sitt barn.
* Gå HEM direkt efter utflykten och se till att ha kvällsmat HEMMA! Det är ansträngande för både föräldrar och barn att vara borta en dag.
* Var flexibel och inte så jä-la stolt!
* LÄR DIG av dina misstag och gör inte om dem!

En sak till: på vägen ned från berget vi "besökte" vaknade plutten till med ett av sina berömda skräckskrik. JAG var coollugn och vagnade honom samt ramsade. Pappa ville ju förstås ta upp :twisted: :twisted:. Vem somnade om? Plutten förstås :D :D......

Sååååååå, Mammamy: läste ditt senaste inlägg och kan bara konstatera att jag nu vill hålla pluttens schema ÄNNU BÄTTRE! Jag tänker INTE ge upp här inte! Bara det att bedöma om han är trött eller inte är ju jättesvårt om man inte har schemat. Vill inte tillbaka dit igen! Jag har lärt mig jätte mycket av dagens bravader (min sambo med) och fr o m NU är det bättre planering och mindre ambitioner som gäller.

Dessutom, OM plutten bara sover t ex 1 h av 2 på långluren så får han göra det! Om han inte klarar vakentiden till nästa lur så lägger jag honom tidigare. That´s it! No big deal! Men, jag skall DEFINITIVT göra ALLT för att han skall ha möjlighet att sova sin älskade långlur och inte dra iväg stressande precis innan eller mitt i!!

Kram på er!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
annada

som att jag skrivit det själv kristin!

Inlägg av annada »

:shock:

Jag måste bara skriva att när jag läser er tråd, Kristin och Jh, så är det som att jag skulle ha kunnat skriva det själv, det som Kristin skriver om att lyssna mer på "kurreglerna" än sin egen röst, och det var därför jag till slut gav upp och lyssnade just till min egen röst.
Jag tycker det är jättebra att du skriver JH att vi inte får bli för nojjiga och frustrerade av SHN verktyg och scheman osv men det är lätt att bli det, särskilt när man är i ett desperat läge och märker att det faktiskt funkar, till stor del, men kanske inte riktigt helt ut. och är inte det lite väl mycket begärt? det är ju trots allt barn det handlar om, människor och inte robotar. till slut har vi ju med robotar att göra som bara fungerar om de går enligt schema och som bara har lugna nöjda, avslappnade föräldrar med en "positiv inställning" om alla bara fungerar enligt schema.
nej, jag är helt för rutiner och mycket av aw filosofier och metoder har fungerat för oss, men fram för lite mer anpassningsbarhet tycker jag. annars blir vi själva fångar i något som trots allt är till för att hjälpa oss.
som sagt kristin, jag vet precis hur du känner det, men lyssna till ditt hjärta tycker jag, och kanske kan du hitta den gyllene mellanvägen?

lycka till!

nina
Nina, mamma till lilla snöret Melker 070423, just påbörjad kur nov
Tovaliten

Inlägg av Tovaliten »

Läser med stort intresse... och kan inte så mycket, har precis börjat kura min dotter.

Men, är inte ditt läge sånt att en femminutare skulle kunna läggas in? Det ska man ju kunna lägga närsomhelst vid behov? Eller vad säger proffsen?
Anna med Tova 070221
Tovaliten

Inlägg av Tovaliten »

Sorry... Såg inte att det fanns en sida två... Min kommentar hör hemma långt tidigare.
Anna med Tova 070221
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"