Somna själv, mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Finns det nån här som förtjänar en stor stjärna i himlen så är det ju du!!! :heart:

Det där var ju ett bra förslag! Det tror jag att jag kör på. Fast jag var ju inne på det här med fördelen att ha den långa luren någotsånär mitt på dagen så man inte behöver flytta den så mycket sen, men äh, jag byter ju lurtid helt o hållet nu o det ska ju gå bra, så då gör det väl det när det väl blir dags för en lur oxå!!!

Rejäl frukost, hur menar du då? Som det är idag så ammar jag båda brösten (vet ju inte hur mycket jag har kvar där, för det är enda målet som ammas, förutom efter maten vid halvelva o det är ju olika hur intresserad hon är då, oftast väldans ointresserad) o sen ger jag henne 240 ml välling. Ska jag ge henne nåt mer än så tycker du?

En fråga till apropå mat o så; Vi har ju lite olika tider på våra o hennes matningar o när vi äter, är det ok om hon får smaska på något då oxå, typ de där kexen eller några mackbitar med lite leverpastej på eller så? Eller sabbar man aptiten inför nästa mål då?

MVH
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
Elle

Inlägg av Elle »

Jag tycker frukosten låter rejäl och bra, den står hon sig på!

Skiljer det mycket mellan era och hennes tider för mat? Jag tycker det är mer och mer viktigt ju äldre de blir att äta samtidigt, dvs få samma mat som övriga i familjen och sitta med och umgås. Går det att justera nu när du ändå ska byta tider elelr ställer det till det? Bara lite tankar från mig, inte meningen att röra till det mer för dig :wink: Jag skulle passa mig för att ge för mycket om hon bara sitter med vid era måltider, kan påverka aptiten inför nästa mål. Visst lite grönsaker att gnaga på eller kanske en fullkornsskorpa går ju.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ja, det känns som att det är tillräckligt med frukost, men jag känner att jag nog inte kommer att amma så länge till. Hur gör jag då, räcker det med välling till frukost eller ska jag ge nåt annat oxå?

Nja, det skiljer litegrann på våra tider. Vi äter tex lunch vid 11,30-12-tiden o middag äter vi vid 16,30 typ. Anledningen till middagstiden är för att hon ju sovit precis där vid 15,30-16,15 så då har jag passat på att laga mat under den tiden. Nu blir det ju ingen sömn för henne då så då kan vi lika gärna flytta vår mattid till 17 när hon äter, tänker jag mig. Fast då äter vi ju inte samma sak, hon äter ju gröt, men det kanske inte spelar nån roll.
Lunchen tror jag däremot blir för tidig för oss om jag o Wille skulle äta vid 11 oxå. Han äter frukost vid åttatiden, så han är vaken ett tag innan han äter utan problem, men jag har inbillat mig att Signe inte skulle klara sig den där timmen utan mat. Hon växer ju lite mer än honom just nu, men kanske längre fram att hon kan klara sig till åtta oxå... äh, jag vet inte. Det tar vi då!

Det där med skorpor, gör de inte illa sig på de vassa kanterna på ovansidan? Kan man börja ge dem grönsaker som tex gurka eller morot i stavar eller hur ska man ge dem? Ska man kanske skära i små-småbitar?

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Jag vet många som ger välling direkt på morgonen och myser lite tilsammans och sedan får barnet "extra-frukost" när övriga familjen äter ex. små smörgåsbitar. Här är ett förslag som kanske fungerar med hela familjen? Sedan när det är dags för en lur så flyttas den bara till efter lunch istället.

7.00 Välling
8.00 Extra frukost
10-11.30 Sova 1,5 tim
11.30 Lunch
14.30 Mellanmål
15-15.45 Sova 45 min
17.30 Middag
18.30 Nattslurk
19.00 Godnatt

Du kan ju ge gröt till middag och plockmat av er mat. Ex små pastabitar, grönsaksbitar, smörgåskuber. Ja, det mesta går ju att servera som plockmat. Se mer tips under "Mat, mage och barnakropp". Sedan kan du ju gå över mer och mer till att servera henne samma mat som övriga familjen. Ja, det var ytterligare lite funderingar från mig :wink:

/Elle
Kain

Inlägg av Kain »

Hej

Maste bara fa komentera det jag fragade om SHN boken finns pa spanska.
Jag umgas med en granne som oxa har en liten bebis i samma alder.Jag skickade den engelska versionen som finns har till henne.Nu har hon lyckats oversatta det via datan till spanska!!!!Och hon ar forstass jatte intresserad nar hon hor mina resultat.Fast hon vet att det ar en del jobb bakom.Kul va :D !!!Bara en liten komentar.
Kram
Karin.
Mamma till vardens sotaste Elvis. 20070216
Kain

Inlägg av Kain »

Hej

Maste bara fa komentera det jag fragade om SHN boken finns pa spanska.
Jag umgas med en granne som oxa har en liten bebis i samma alder.Jag skickade den engelska versionen som finns har till henne.Nu har hon lyckats oversatta det via datan till spanska!!!!Och hon ar forstass jatte intresserad nar hon hor mina resultat.Fast hon vet att det ar en del jobb bakom.Kul va :D !!!Bara en liten komentar.
Kram
Karin.
Mamma till vardens sotaste Elvis. 20070216
Elle

Inlägg av Elle »

Vad roligt Karin, hälsa så gott! Din vän är varmt välkommen att skriva i internationella gärstboken om hon har några funderingar.

:D /Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Elle, nu hoppas jag nästan att du inte svarar, för nu måste väl du ha fått din guldklimp!?!? :)

Ja, den här evighetsföljetongen ska väl ta slut nu snart, hoppas jag. Jag har ännu inte bytt schema, för jag har en del inbokat den här veckan som stämmer med hennes tidigare schema så jag ska dra ner em-luren från 45 till 20 min istället. Sen byter jag till två lurar nästa vecka.

Hursomhelst så har vi fortfarande problem med uppvak i vargtimman. Nu är det väl extremt eftersom det varit tidsomställning oxå, men hon vaknar vid 5-6-tiden o sen ligger hon först o gruffar o till sist så blir hon irriterad o börjar gråta. Jag ramsar sparsamt o hon tystnar oftast under ramsan, men börjar om igen när jag är klar. Nån gång ibland så somnar hon om, men oftast inga längre stunder. Vad kan vara felet? Nu känner jag att det här med maten har ordnat sig, hon äter en vuxenportion gröt vid 17, sen minst 100 ml välling på det kl 18, ibland mer. Det mål hon äter sämst på är vid 10,30 o då får jag oftast i henne en halv burk barnmat, en halv katrinplommonpuréburk o sen ammar jag lite på det, fast hon är ju inte så intresserad av det nu. Kan det påverka hennes sömn, alltså att hon äter relativt lite vid det målet? Eller är det det här med tre lurar som stör henne? Vad har ni för teorier?

Tacksam för svar!
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

I'm still here :wink:

Tidiga uppvak är ett tydligt tecken för att det är dags att ändra i schemat. Så min teori är att hon verkligen är redo för längre vakenpass dagtid och endast två lurar. Har du fått till ett bra schema?

/Elle
norna

Inlägg av norna »

hej hej, jag följer fortfarande din tråd *vink, vink*
vi har samma problem och sitter också och snickrar på nytt schema. fylgia har också sovit ovanligt lite just i morse, himla vintertiden! vi ska köra nytt fr o m imorgon! lycka till!
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Elle: Ojojoj, va din lilla guldklimp verkar trivas i magen! Hoppas att det snart är dags...
Ja, har misstänkt att det är dags att dra ner lurarna, men jag har ju som sagt en del inbokat just den här veckan, men jag tror att jag gör ett försök ändå att byta schema även fast det kan krocka. Det är INGE kul att hon vaknar så tidigt o inte heller o stå o vagna i en kvart vid em-luren!

Nu har jag ändrat mig igen när det gäller sömnen. Ska bara rådgöra med karl´n, men annars tror jag att jag bestämmer mig för följande schema:
07 välling
08 ev extra frukost?
10,30 lunch
11-12,30 sova
14 äta banan
15,30-16,15 sova
17 gröt
18 välling
19 sova natt!

Kände häromdagen att hon var vaken i princip från fem till nio när hon skulle sova fm-lur o då borde hon ju klara från sju till elva oxå!!! Hoppas jag... Vad tror du om det här?

Norna: Va kul att vi följs åt! Vintertid är ju ingen höjdare, även storebror har krånglat o det har han inte gjort förut, vad jag minns. När är ditt barn fött? (Står säkert i din signatur, men jag ser inte den just nu när jag svarar på inläggen!)

Ha de bra
Marita Eriksson
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tycker schemat ser bra ut, men jag funderar på extra frukosten och lunchen, det blir bara 2,5 h emellan där, känns det ok med er? Tror du att det påverkar aptiten? :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Nu när du valt att ha lunchen innan luren så behöver inte hon ha någon "extra" frukost utan står sig på vällingen. Men visst, om hon sitter med dig och sonen när ni äter så skulle jag ge lite små smörgåsbitar el dyl för henne att plocka med.

/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Jag tänkte alltså inte ett till mål för henne, utan snarare lite plock så hon får träna lite på det o samtidigt känna sig lite delaktig i våra måltider oxå.
Jag valde det här schemat för att det innebär ju egentligen bara flytt av en lur, övriga tider är ju desamma. Känns skönt för min förvirrade hjärna som kan ha nog med problem att komma ihåg de tider vi nu haft i ett par månader. :?
Det kommer att bli tufft första dagen, dvs imorgon, när jag byter schema, för hon vaknar ju mellan fem-sex på morgonen o då ska jag lyckas hålla henne vaken till elva?!?! Känns som att det kan bli jobbigt, men jag ska göra mitt bästa!!! Vi ska på bvc o väga o mäta så då händer det ju nåt iallafall, visserligen oxå en farlig (insomningsmässigt, alltså) bilresa på ca 15 min oxå, men det hoppas jag ska gå bra.

Längtar till att få tillbaka mina morgnar när jag åtminstone fick sova till halv sju!!!
MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

:thumbsup: Ta med någon spännande muta som dottern kan gnaga på i bilen!

Lycka till!
/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"