När?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
mia75

När?

Inlägg av mia75 »

Vid vilken ålder kan man börja ge tex kassler och påläggsskinka? Det innehåller ju salt.
Hur är det med tonfisk på burk? När kan man ge det?
Suchi?
Messmör på macka, är det ok? Det innehåller ju både socker och salt, men det är ju bra också?
:oops: Usch, jag tycker det är så krångligt att veta, jag vill ju ge det bästa, men man vill ju kunna variera sig också. Nu har jag slutat att laga barnmat till Emil och försöker välja såna rätter som hela familjen kan äta istället.

Hoppas det finns några kloka människor här som kan tipsa... :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

BVC säger ju undvika (helt tror jag) socker och salt tills dom är 1 år.
AW säger 2 år med socker, och var varsam med salt under första året.

Han är ju nästan 1 år, så skinkan/kasslern/tonfisken kan ju komma in i bilden så smått redan nu.
Livet blir ju mycket enklare när man lagar mat till hela familjen :D

Jag är ju lite fanatisk med sockret, och lyckades hålla flickorna helt från socker tills dom var 1 månad innan 2 år, och det känns så skönt!
Med socker i den bemärkelsen menar jag sockrad/smaksatt yoghurt, kakor, glass, godis, bullar, sylt, saft, nyponsoppa, o.s.v. Det har gått så bra ändå:wink:
Jag undviker det fortfarande. Ytterst sällan fikar vi, och det är lite lördagsgodis som gäller.
Tjejerna GILLAR naturell yoghurt, för dom vet inget annat! :D
Däremot är det ju svårare med det dolda sockret...Färdiga köttbullar, bröd, välling, ja det finns i mycket :cry:

Hade jag varit du, hade jag börjat redan nu, med saltet, men hoppat över sockret i den mån det går ett år till!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
mia75

Inlägg av mia75 »

Tack för svaret! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej mia
du har fått svar men vill bara säga hur vi gjort.

saltar ej, däremot har hon fått smaka korv (ej kassler) sedan 2 månader tillbaka. en liten korvbit nästan varje dag, vet ej om det är farligt eller inte men resonerar som så att vi har ju inte salt i något annat, dock är det ju salt i barnmaten.....

socker, inget alls och kommer inte att ge det på lång tid framöver, vi är också fanatiska gällande sockret även med oss själva.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"