När??behöver oxå tips om mat

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

T.P

När??behöver oxå tips om mat

Inlägg av T.P »

Behöver tips på maträtter(ej kötträtter)
Tänkte testa linser(röda) nu..och just det, när kan man börja med ägg??
har letat i mina brochyrer...hittar ej ngt om ägg
(Min dotter e 7 mån)
Tack..
barn födda 04/06/08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ägg ska dom små inte ha innan dom är 1 år.
(Första gången jag gav Ida ägg strax efter 1-årsdagen fick hon en allvarlig allergichock och jag fick åka i ilfart till lasarettet :shock: :cry:)

Maträtter, ja...
Linser har jag aldrig lagat, men jag gjorde en del vegetariska storkok.
Blandade allt möjligt i gryta och kokade med 1/2 buljongtärning och lite örtkryddor & svartpeppar.
Här är några:

1 burk kikärtor
potatis
lök
grädde

morot
potatis
lök
krossade tomater

änlahårspasta
krossade tomater
lök
majs

potatis
frysta blandade grönsaker
palsternacka
creme fraiche

Ja, du förstår principen, blanda och ge :wink: gör storkok, och mixa i matberedare.
Du kan frysa i bullformar på bricka, och när det frusit lägga i påsar.
Då sparar man lite disk :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ägg... blir ändå lite fundersam... jag vet att man ska vara försiktigt men är inte det precis som med fisk... OM man har allergier i familjen.???
I ngn av alla de där broschyrerna somman blir matad med som förälder så vet jag att det fanns ett recept på äggröra till småttingar och det var från 5-6 mån tror jag. Måste leta reda på den och se vart den kom ifrån...!
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

I "Matstart" (Hushållningssällskapet) står det:
"Fisk och ägg kan introduceras i barnens mat från att de är ca 6 mån gamla."

I Barnaboken står:
"..äggula kan ställa till elände.Du kan gott vänta med ägg tills första året gått."

:D
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej... just den där broschyren som jag tänkte på hittar jag inte men jag har läst i allt annat som jag har liggandes. Alla skrifter är överens. Fisk och ägg kan introduceras långsamt efter hand när barnet har vant sig vid grönsaker och kött. Med en reservation... OM ngn i familjen har SVÅR allergi så ska man vänta tills barnet är ett år. :D Ja det var vad jag hittade i ämnet :D
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jaja, åter förklaringen till varför jag skrev 1 år - det står i Barnaboken! :D

Någon allergi mot mat har vi inte i övrigt i familjen, men Ida fick ägg-allergi ändå :cry:

kram anna
Sussi

Ang. ägg

Inlägg av Sussi »

Peesonligen tycker jag inte det finns anledning att ge "riskmat", alltså ägg, fisk osv. till barn under året. De BEHÖVER det ju inte, för att överleva :) Och hur ska man veta VEM i släkten som först får allergier :?: Vi har inga svåra allergier/sjukdomar i vår släkt, ändå fick den nu 16-åriga dottern både allergier, astma, eksem, diabetes och gluten... :cry:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ni har rätt! Det är klart det är onödigt att ge ägg om maninte "behöver"... Jag vidarebefordrade bara den information som ges ut (i tid och otid) till oss föräldrar :wink:
Jag har iofs börjat ge ägg till Jonas nu nyligen men bara små små bitar av vitan... Men så är vi helt förskonade mot allergier i vår familj så risken att våra barn ska bli allergiska är väldigt liten. Men visst är det som du säger Sussi, man vet ju aldrig vem som blir först! Lite hönan och ägget-problematik :wink:
Linda
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Konstigt att Anna skriver att gula kan ställa till bekymmer. Jag har läst att det är proteinet i vitan som kan vara besvärligt.

Vi äter kokt ägg till helgfrukost här. Vera fick börja smaka runt tio månader tror jag. Hon fullkomligt älskar kokt ägg.

Första frågan om mat tycker jag anna svarade på. Mos på alla tänkbara grönsaker, rena eller blandade.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lill

Inlägg av lill »

Agg (med tva prickar over a:et..) ar en otrolig foda med mycket vitaminer, protein och superviktiga fettsyror i mangder (i ekologiska agg), nagot som verkligen fattas i var diet, plus kolesterol, som bebisar BEHOVER for sin vaxande hjarna. Det ar mycket riktigt vitan som kan skapa problem och bor inte ges forran efter ett ars alder, men loskokt gula ar enkel och nyttig mat fran sex manader. Hardkokt gula daremot ar svart att svalja och har sakert heller inga enzymer eller fettsyror kvar i och med att de inte klarar att upphettas sa. Det ar ju ocksa gulan som innehaller alla nyttigheter, t.o.m mer protein an vitan. Jag har aldrig forstatt meningen med att ata vitan och slanga gulan.

Som med allt annat nar det galler mat och bebisar, borja forsiktigt och se om det ger nagon tokig reaktion. Jag har gett min dotter en aggula nastan varje dag sen hon var sex manader och at sjalv minst tva agg om dagen nar jag var gravid..
bor i USA
liten skrutta juni 2003
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Förvirrande förvirrande :wink: En sänger inte gula, några säger inte vita. Ja ja, att jag bara har givit vitan beror inte på rädslan för allergier utan just för att gulan blir så kletigt mjölig och konstig (jag äter relativt hårdkoka ägg). Båda mina verkar ju klara ägg alldeles utmärkt så det verkar ju ha gått bra :D
Linda
mia75

Inlägg av mia75 »

Vill bara säga att när du provar så ge PYTTELITE!! Vi har inga allergier i familjen. Emil fick smaka lite kokt ägg när han var tio månader, två stycken bitar med en kant på mindre än en centimeter, och han fick en kraftig reaktion på det!! :shock: Han fick röda utslag på hela kroppen som kliade, och tjocka röda öron (såg ut som dumbo stackarn). Jag är evigt tacksam för att jag gav så lite, vi slapp åka till sjukhuset, det gav med sig efter ca fyra timmar.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jodå PYTTELITE är precis vad de båda har fått när jag har börjat prova ägg, för säkerhets skull. Emil spottade ut när han var liten, det är först nu so han har börjat acceptera smaken, men bara vitan. Jonas äter gärna ägg men har bara fått pyttebitar än. :D
Linda
T.P

TACK alla NI för svaren...

Inlägg av T.P »

Jag kanske ska vänta med ägg då hennes farfar e allergisk..
Och tack anna för mat tips..känner att jag haft ide torka :wink:
men tänker på lök??? det är alltså ok för deras magar(visst det e ju induviduellt ) men..
barn födda 04/06/08
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Ja, jag har aldrig haft problem med att ge lök.
Jag tänkte det var bra att introducera, eftersom jag har lök i det mesta jag lagar, så att de vänjer sig :wink:
Ägg kan som sagt vara farligt...
Jag startade i och för sig upp med omelett, och det är ju väldigt MYCKET ägg i det, och som jag skrev ovan blev det KRAFTIG allergichock av det :cry: Vi gjorde om pricktestet nu, ett år senare, och det visade fortfarande lika stor reaktion, så det är bara att hoppas det växer bort, och luskolla ALLT tills vidare.

kram anna
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"