Urusla insomningar för lite "fel"-kurat barn 7 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej cece!

Ursäkta att du inte fått svar :oops: Hur går det för er?

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
cece

Inlägg av cece »

Hej!

Inte så jättebra. Det är hur svårt som helst att hålla honom vaken. Han vill sova kl 9:30 och 14 (och inte 10 o 15 som jag vill) känns det som. Sista timmen gäspar han och är ledsen o visar med all önskvärd tydlighet att han vill sova. Jag funderar nu på att låta honom sova de tiderna då vi inte har dagisdagar (dagisdagarna är tis-torsd) alltså ha 2 scheman, men det kanske är förkastligt...? Men det vore onekligen bättre som schemat är lagt för sover han kl 14 i 45 min så blir det låååångt till kl 19 sen.

Det känns inget vidare, storebrors schema styrde hela vår tillvaro när han var liten (han var och är verkligen som Skalman), men nu kan vi inte anpassa allt efter lillebror.

Ang först luren så sover han 1,5 timme inte två som vore bättre. Hur gör jag ska han vara kvar eller ska jag acceptera att det är 1,5?

/cece
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

cece skrev:Det är hur svårt som helst att hålla honom vaken. Han vill sova kl 9:30 och 14 (och inte 10 o 15 som jag vill) känns det som. Sista timmen gäspar han och är ledsen o visar med all önskvärd tydlighet att han vill sova. Ang först luren så sover han 1,5 timme inte två som vore bättre. Hur gör jag ska han vara kvar eller ska jag acceptera att det är 1,5?
Hej :D

Ja, det blir ju långa vakenpass för honom med de nuvarande tiderna :cry: och det vore förstås bäst om han fick sova tidigare på förmiddagen. Jag skulle förelså ett schema med 2 x 1½ h lurar t.ex. 9.30-11 och 14.30-16, men jag vet att dagishämtningarna ställer till det :? .
Kan de inte lösas på nåt annat sätt än gåendes så att de inte tog en hel timme båda gångerna :?:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
cece

Inlägg av cece »

Hej!

Jo, jag kan åka bil. Jag har gjort det ( i ilfart med halvblundande gosse) denna vecka för att jag ska kunna ha schematiderna. Han verkar dock inte alls sugen på att sova mer än 45 min på em luren oavsett hur han sovit på fm. Han vaknar alltid efter PRICK 45 då och är tämligen ointresserad av att sova vidare (vill väl träffa brorsan som då kommit hem :)

Idag har han sovit 10-11:30 samt 14:10-14:55 (vaknade 06:30). Orkade hålla sig vaken till 19 faktiskt utan problem. Kanske är så det får bli. Då blir det till att sova i vagnen på em (med stränga order till storebror att inte väcka honom).

Insomningarna går iaf ok. Ledsen dock, men för trött för att orka vara ledsen ngn längre tid :?

/cece
cece

Inlägg av cece »

Nu får jag nog säga att schemat sitter som det var tänkt (tog ca en vecka). Skam den som ger sig. Gossen sover 19-07, 10-11:30-12 samt 15. Toppen!

Hojtar ibland till vid 6 tiden, men somnar om utan ramsande. Insomningarna går oftast också bra, bara några få protester ibland om det händer spännande saker i huset som han vill vara med på.

Jag måste säga att jag är verkligen superglad för detta. Storebror var väl en sk lätt bebis som sov o åt utan minsta protester, men när lillebror kom behövde jag AW:s verktygslåda. Tack och bock! :D

Blir bara så frustrerad. När jag säger att mina barn sover mellan dem och dem tiderna och att jag inte kan åka iväg just då säger många "Men fy vad jobbigt, känner du dig inte låst...". :shock: JAg försöker då säga "Ja men alla andra tider på dagen har jag då pigga och glada barn och kan hitta på vad det nu var DÅ". Men det verkar inte går fram. Fattar inte folk att barnen, likt oss vuxna, mår bäst att rutiner. Prova själv att sova 6 timmar natt och ta en tuppis nu och då (olika varje dag). Lite fika här och där och fänga runt hela dagen. Testa en vecka och se hur man mår... :x

/cece
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och tack för rapport :D
Vad roligt att läsa att det går så bra, mindre roligt är det ju med alla dessa kommentarer - jag lovar att du så småningom lär dig att stänga av :wink: Det enda som är viktigt egentligen är att gossen mår bra och det gör han ju! Tänk på vilken toppenförälder du är som ger din det här :!:

Kram!!!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
cece

Inlägg av cece »

Hej igen snälla hjälpare!
Maken och jag gladdes så senast förra veckan vilka duktiga barn vi hade. Det tog oss 10 min inklusve tandborstning o bus och lägga våra små gossar (3 år resp snart 10 mån). Inte en tår så långt örat nådde :)

Men... Dunderångest slog plötsligt till på lilla gossen igår vid kvällsnattningen. Verkligen dunderångest, jag ramsade men inget gensvar alls. Tillslut buffningen tills lugn, men det gick inte att bara gå. Jag med attityden buffa kort, ramsa och att "äh han vet ju vad som gäller" gick ner o började damsuga, men då grät han så han kiknade o maken buffade igen tills sovande :(

Idag samma. Vi såg verligen till att magen var mätt och skrattet var ordentligt. Men samma dunderångest (slutade också m buffning). Inte alls under dagen dock!

Vad gör ni andra går ni ALDRIG in?

Hjälp!

/cece
PS Supersnorig o lite feber har han såklart också.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Nu gäller det att inte skapa en ovana för gossen, så för din egen skull ge en alvedon supp så är den vargen skjuten och sen så busar ni ordentligt innan läggning. Med attityden av självklarhet lägger du ner honom och ramsar högt och glatt när du går. När världen gungar av en eller annan orsak så är det ni som ska vara hans trygghet, hans plattform. Så inte börja konstra med en massa saker utan uppbringa all attityd ni har om att här är en säker plats, det är tryggt att sova! Det här kan ni, var rädd om det ni uppnått.

Se inte bakåt nu på det som vart dessa dagar utan håll ögonen på målet framför er! :heart:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cece

Inlägg av cece »

Men, ja jag måste ha ett litet men, när inte ramsan får ngt gensvar och han står och hoppar i sängen så han slår sig i munnen mot spjälorna desperat gråtande. Jag vet inte hur ni gör då...?

Nu ska det förhoppningsvis inte bli sådär ikväll igen, men jag vill gärna veta hur sträng man ska vara.

/cece
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Hur gick det igår :?:

Hur vet du att han slår sig mot spjälorna :wink: Du har väl kolsvart i rummet och där inne är du ju inte...

Det handlar inte om att vara sträng! Det handlar om att lära, visa, leda, hjälpa! Och nog händer det att jag går in. Men det ska vara av en anledning, att jag vet varför jag ska dit och vad jag ska göra. Förstår du? Anledningen kan t.ex. vara att de av någon anledning skrikit upp sig så att ramsan inte lugnar dem eller att jag misstänker att de allvarligt har skadat sig, typ. Däremot brukar jag gå in när de sovit 10 minuter för att förvissa mig om att allt är bra.

:arrow: Desperat gråt ska vi inte ha. Då skulle jag ha gått in, lagt distinkt tillrätta, kort solfjädersmarkering och ut med rejäl ramsa. Sedan använt ramsan. Hur skulle du vilja hantera det :?:

:idea: Superviktigt också att inte ha ett enda frågetecken eller osäkerhet i ramsandet, rejält och betryggande ska det vara.

Kommentarer på det :?:

Stor kram från Lua. :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

cece skrev:Men, ja jag måste ha ett litet men, när inte ramsan får ngt gensvar och han står och hoppar i sängen så han slår sig i munnen mot spjälorna desperat gråtande. Jag vet inte hur ni gör då...?

/cece
Jotack, det där känner jag igen från vår försenade åttamånadersångest. Nån sorts ny desperat gråt, som inte alls var så kul för föräldrahjärtana. Vi gjorde som LUA föreslår. Solfjäder och ramsa. Ofta blev han upprörd så fort vi gick och då hjälpte klassisk musik att lugna, annars hade vi fastnat i timmar. Det var så här fram och tillbaka i ett par tre veckor. Hos oss på dagslurarna främst.

Det kan ju vara skönt att veta att det ger sig. :D
cece

Inlägg av cece »

Hej!

Igår gick det bra tycker jag. Lite gråtande, men inte desperat så då fick han ingen åtgärd.

Nu är han precis lagd och samma, han gråter, men mer tjurigt så jag sitter bevisligen här istället :) Något konstigt är det dock. SÅ fort han kommer nära sängen blir han som en fiolsträng, men jag ramsade bara glatt och gick.

Jättebra, då vet jag fler går in om verklig desperation råder och ramsan inte tar... Klassisk musik borde kanske provas också, vill dock inte störa storebror som snällt somnar in utan att kommentera lillebrors gastande :?

LUA ja VET och VET alltså jag hör ju och ser bitmärken i sängen och en röd mun. Det händer att han gör det när han precis vaknat och har glädjehopp också. Så jag antar med den erfarenheten och samma ljud att det är det som hänt, jag är inte i rummet och det är svart...

Tackar för stöd!
/cece
Lua

Inlägg av Lua »

Bra :!: Skönt att det känns bättre!

Jag tror inte att musiken skulle störa storebror, men det känner du bäst själv.
LUA ja VET och VET alltså jag hör ju och ser bitmärken i sängen och en röd mun. Det händer att han gör det när han precis vaknat och har glädjehopp också. Så jag antar med den erfarenheten och samma ljud att det är det som hänt, jag är inte i rummet och det är svart...
Jag förstår precis hur du menar. Allis har gjort så några gånger vid dagsluren. Själv hade jag också en röd spjälsäng när jag var liten. Jag har sett kort på hur jag försökte gnaga mig ut :wink:

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"