Ett rop på hjälp..

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Mamma Nilla

Ett rop på hjälp..

Inlägg av Mamma Nilla »

Jag vet inte var jag ska börja.. Men jag ska försöka att beskriva på ett bra sätt, är tyvärr inte så duktig på att formulera mig i text.

Vår familj består av mamma, pappa och tre barn. En flicka på 9 år (tidigare förhållande) och två tvillngkillar på 2 år.

Jag tror problemet började tidigt i våras då alla barnen blev kräksjuka, varav ena killen höll på att försvinna ifrån oss. Det var en jobbig tid på sjukhus och tiden efteråt.

Alla våra fasta rutiner på allt började så sakta att försvinna dag för dag. (Killarna blev kurade vid 4½ mån och har sovit sen dess).
Idagsläget är det kaos; Tex idag på f.m . Jag börjar med den sociala delaktigheten när pappa & stora syster har åkt hemmifrån vid kl 8. Det innebär att mata katter & papegoja, tvätta, dammsuga. Sen ut och ge hästarna mat. Men här brister det, det börjar och slutar med osämja mellan killarna. Den ena killen tar kattmaten å springer, halkar slår i huvudet, gråter så mycket så att han svimmar ( han har affektkramper) ligger livlös i famnen i en evighet känns det som. Den andra killen tar katten i bakbenet & släpar den till maten. Och mitt i detta ska jag försöka att visa killen klappa kissen fiiiint.
Sen ut.. När själv har fått på mig kläder och kommer ut så har kille 1 bajsat..in igen.. kvar står kille 2 och gallskriker för att han ska ge hästen mat NU..det slutar med att kille 2 kommer in med hö å alla tillbehör...-SÅÅÅ duktig du är som har hämtat hästens mat, kom så går vi ut och ger hästen sin mat..Gallskrik på kille 1 för han inte får bära de kvarvarande höstråna.

Ibland försöker jag att komma hemmifrån med barnen som tex. i fredags då jag och barnen åkte till grannbyn för att gå på Plask och lek för första gången.. Men det slutar i kaos och vi får åka därifrån. :(

Bristen på min tid börjar att sätta sina spår i flickans kropp.. Hon får alltid vänta, jag har inte alltid ORK att hjälpa henne :cry: . Hon är väldigt arg på mig,hon föredrar min man mer än mig. Och jag förstår det, jag vet inte bara hur jag ska få tiden att räcka till.

Ja, så här har vi det oftast om dagarna och det snurrar bara fortare och fortare för var dag. Och jag vet inte hur jag ska få stopp på eländet.
Mvh Mamma Nilla
Förälder till 3 älskade barn.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Nilla :D
Först - du är visst duktig på att formulera dig och jag kan lova att vi alla förstår vad du säger. :D Så skriv på bara - det du känner.

Jag vill börja med att ge dig en annan tråd från en annan tvillingmamma. Tror du kan ha hjälp av den för att sätta igång tanken.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 20&start=0

Kan du läsa och återkomma med dina tankar och reflektioner så försöker vi jobba vidare tillsammans :?: Försök så länge tänka positivt i din upp-och-ner-på värld och att du kan göra en handlingsplan för att komma rätt igen.

Varm Kram :heart:
Susanne :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Mamma Nilla

Inlägg av Mamma Nilla »

Tack Susanne.. :heart:

Det är precis så vi har det hemma, plus en massa djur som ska passas...plus ett stort hus som ska skötas..plus trädgård som ska skötas..
Ska man avveckla djur,hus och trädgård för att det inte finns en gnutta av tid just nu..??
Hur ska man få tiden att räcka till alla och till sig själv..?
Hur ska man orka att vara den braiga mamman jag läser om i Barnaboken..?

Mvh Mamma Nilla
Förälder till 3 älskade barn.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Susanne* :wink: :D

:D Välkommen är du - om jag inte sagt det förut :oops: :lol:

Jag minns när jag hade sex små barn hemma och bodde på landet. Det hände att någon granne kom på kaffe. Då sprack hela dagen. Eller sprack inte, men jag fick ett litet helsike - därför att jag fick ägna mig åt att hänga efter i svansen resten av dagen för att försöka få ihop allting. I stället för att ligga steget före.

Jag hade inga djur att sköta, men jag var dock ensamstående och hade ett "heltids"arbete att sköta (hemifrån), som skulle försörja oss alla.

Lösningen, den absolut nödvändiga, hette organisation. Varenda kvart på dagen, bokstavligen, var inrutad, om alla skulle få vad de behövde och jag mitt.

Och det kan man ju tycka är tråkigt, men det var det verkligen inte. Det löpte på så fint. Framför allt förstås tack vare samarbetet vi hade.

Spontant har jag en känsla av att dina ambitioner att vara så bra och rätt som möjligt som mamma och fostrare (och du ÄR beundransvärd :!: :!: ) ligger över dig som ett (eller tusen) prestationskrav, där du känner och tänker GE, GE, GE medan barnen är mottagare, och allt som skorrar och gnisslar blir för dig "bevis" på att du inte är bra nog eller inte gör rätt nog. Du skyller på tiden, men jag vill nog skylla på överambitionen :!:

Jag menar inte att du ska släppa av på ambitionerna, de ledande. Men här måste nog till en annorlunda attityd till hela rasket :shock:

"Bristen på min tid börjar att sätta sina spår i flickans kropp. Hon får alltid vänta, jag har inte alltid ORK att hjälpa henne. Hon är väldigt arg på mig - - - Och jag förstår det", skriver du.

När min äldsta (av de sex) var nio år, flyttade vi till detta ställe på landet. Självklart hade jag inte råd med någon flyttfirma utan hyrde en skåpbil som jag körde själv med barn och bohag. Inte heller hade jag råd att anlita någon flyttstädning av lägenheten vi lämnade; det gjorde vi själva. Mitt största bekymmer var hur vi skulle få pianot till hissen (där det gudskelov gick in), ut på gatan och upp i skåpbilen. Skulle jag ha klarat det utan nioåringen :?: Knappast. Vi petade in en matta under och ömsom sköt, ömsom lyfte pianot över trösklar och trottoarkanter.

Förstår du :?:

Attitydförändringen jag skulle vilja se hos dig är att du insåg - och förmedlade - att samarbete, social delaktighet, är en FÖRMÅN för barnen, ingenting de ska gnälla över och ställa krav på dig eller pappa om som någon sorts trevlig underhållning :shock: med rätt att klassa ut som otrevlig :evil: De ska på ren svenska vara förb-t tacksamma för att de 1) får vara med överhuvudtaget - det är inte alla barn som får det; 2) lära sig saker som de har extremt stor nytta av när de ska klara sig själva en dag. Och det är trots allt din och er främsta uppgift som föräldrar: att på bästa sätt förbereda barnen för ett liv utan föräldrar :!:

Så mina heta tips är:
:arrow: Tänk efter före - du kan räkna ut vad som väntar :!: Vänta inte på det. Förebygg. Organisera stramare.
:arrow: Tänk om vad gäller tiden. Det är inte den som är skurken. Det är dina krafters inriktning.
:arrow: Sluta tycka synd om barnen (och dig själv, förlåt :oops: ). Det är inte det minsta synd om dem, särskilt inte nioåringen som verkligen borde sluta tänka underhållning och dra sitt strå till stacken i stället - med personligt ansvar :!: Som ska serveras henne som en FÖRMÅN. Om lika många år som hon levt ska hon föreställa vuxen.
:arrow: Affektkramperna spökar, förstår jag, men dem får du se som en reaktion på din (tidigare) vanmakt. Gallskrikande tvååringar ska dumpas i säng. Av en lugn mamma som ger dem en trevlig leksak eller bok och säger "kommer strax" och GÅR. Men så långt kommer det inte att behöva gå mer, när du väl börjat ditt nya liv :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"