Hejhej!
Behöver lite praktiska råd och tips, men först vill jag beskriva läget. Anton började hos en dagmamma den 20 augusti. Tanken är/var att han ska gå tisdag-torsdag, ca kl 8-14. Jag jobbar 50% och pappan jobbar 80%.
Första veckan: kanonbra!
Andra veckan: Anton ska börja sova hos dagmamman, går INTE för sig tycker han.
Tredje veckan: Anton är ledsen när vi lämnar, sover hyfsat, dock max 1 timme (mot 1,5 timmar).
Fjärde veckan: Anton ledsen, sover inte.
Visst, inskolning kan ta tid. Men varje gång när jag hämtar lilleman, så får jag höra det som gått snett

. Han har så stark vilja, han testar henne, han vrålar mycket, han är lite gnällig, han vägrar sova

. Om jag frågar "ledande frågor", för att få höra något positivt, så blir det ändå tråkiga svar. Hon hänvisar till förtrots, och jag inser att den spelar in lite här. Men vi upplever honom inte alls så "viljestark" hemma. Härhemma funkar allt till punkt och pricka, både med sömn och förtrotshantering.
Har också sett hennes bemötande mot ett av de andra barnen, en tvåårig kille. Det kändes inte bra, lite för burdust i mina ögon

.
Och nu har vi bestämt oss. Skitsamma om det är dagmamman som är dålig, eller om det är Anton som är förtrotsig. Situationen passar oss inte, och vi förändrar den

Visst, 4 veckor är en kort tid, vi kunde välja att ge det mer tid. Men både min och pappans magkänsla protesterar. Planen är nu att Anton ska vara på hemmaplan. No more dagmamma. Att byta till en annan dagmamma eller dagis känns inte aktuellt.

Vår tanke är att anlita en barnflicka/motsvarande. Barnvakten skulle vara här ca 4-5 timmar, 3 dagar i veckan, under kontorstid. Vi kan vara flexibla med arbetstider, men har helst regelbundenhet i tiderna. Min syster ställer gärna upp, men pluggar på väldigt oregelbundet schema och har inte tillräckligt med tid över. Någon annan släkt har vi inte i närheten.
Någon som känner någon som vill ha ett sånt jobb i Göteborg? Som man med gott samvete lämnar sitt barn till?
Någon som vill samarbeta, och "dela barn" någon dag i veckan? Gärna i södra delarna av centrum... 8)
Någon som har någon annan idé? Eller erfarenhet av att anlita barnflicka hemma?
Självklart är det så att om vi inte löser det, så stannar jag hemma helt med honom. Men jag mår bra av att jobba lite, blir lätt nervös (på riktigt...) av att vara hemma heltid. Så vi vill försöka lösa det som ovanstående i första hand. Vi har till på tisdag på oss, haha!
Kram Jenny