Dagis och mellanmål

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
pia-lotta

Dagis och mellanmål

Inlägg av pia-lotta »

Hej!

Jag känner inga andra som har barn på dagis så jag frågar er istället :D Hur löser ni mellanmåls frågan efter dagis?

Min dotter har gått på dagis i snart 2 månader mellan 9-15. I två veckor har de ätit mellanmål kl 14.00.
Innan dagis såg vårt matschema ut så här:
8.00 Välling
11.00 Lunch
14.30 Rejält mellanmål
18.30 Middag
19.30 Vällling

Nu ser det ut så här:
7.30 Välling
10.00 lite frukt på dagis
11.00 Lunch
14.00 Mellanmål ex nyponsoppa eller fil eller macka etc
14.30 jag försöker fylla på med en halv banan
16.00 Hon börjar bryta ihop av hunger
17.00 Vräker i sig middag
19.00 Välling

Jag har pratat med dagis och de säger att mellanmålet är inte till för att de ska bli mätta utan endast för att hålla blodsockret uppe. Men hon kan ju inte leva på nyponsoppa från 11 til 17.00!!

Så just nu är våra em i obalans vilket jag inte känner mig nöjd med eftersom jag vet hur trevligt vi brukar ha det. Dessutom blir det massa småätande vilket inte heller är bra.

Hur gör ni andra som har barn på deltid på dagis? Får era barn mellis och hur mycket?

Tacksam för alla svar!

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej, Pia-Lotta!

Lite nyponsoppa för att hålla blodsockret uppe? :shock:
De förskolor och skolor jag känner till har rejäla mellanmål som barnen står sig på till middag. Oftast en frukt på e.m också!
Tråkigt.

Vad har de för mellanmål? Har du sett matlistan? Går den att påverka? Det finns bra, billiga, mättande mellnmål!

Fråga hur de andra föräldrarna gör eller lyft frågan på ett föräldramöte.

Lycka till!

Mamman till sonen :D
mammamy

Inlägg av mammamy »

Nyponsoppa är inte mättande ett dugg, det ger en snabb blodsockerstegring som ger ett lika snabbt och kraftfullt insulininsöndringssvar och vips är barnet nere på t.o.m. lägre blodocker än före nyponsoppan! Är det nåt fel på banan eller annan frukt? Säg åt de på dagis att skärpa sig, jag tycker nyponsoppa är helt oacceptabelt. Skicka med barnet en egen banan i värsta fall, om dagis inte kan fullfölja sin plikt att se till barnens bästa alltså. :evil:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
br

Inlägg av br »

Livsmedelsverket kom med nya riktlinjer för mellis :shock: på dagis i höstas. Många kommuner skärpte då till sig och på dotterns dagis är det mkt bättre nu! Tex fil och grovt bröd alt knäckebröd istället för nyponsoppa eller pulverkräm. Dessutom så ter de rejält ( tex korv inrullat i tunnbröd om det serverats soppa till lunch!) På dotterns dagis äts lunch 11, mellis 14 och kl 16 serveras frukt för de som är kvar. Min dotter går hem efter mellis och hon står sig till middagen som serveras ca 17.15
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
K-ina

Inlägg av K-ina »

Började fundera på det där med mellis efter att läst detta inlägg.... Frågade sonen vad de hade fått idag och svaret var: fil och vatten :shock: :lol:

Efter närmare eftertanke kom han på att det också var havrekuddar och frukt.... Vårt dagis har numer hälsoprofil och det innebär förutom mer motion också nyttigare mellanmål + att alla barn ska vänja sig vid att åtminstone VÅGA testa grönsaker och frukt...

Tror att det där med hälsa på dagis ligger i tiden. Ställ på personalen om det!

Lycka till!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Tack alla för era svar!!

Pratade med dagisköket i em och hon förstod att hon måste vara mycket tydligare med vad som står på meny sedeln som vi föräldrar ser. Precis allt måste stå med för att vi förstagångsföräldrar ska förstå :D Det verkar som de får rätt mycket men att de nu kommer få mer. Jag fick även se matlistan och den går absolut att påverka framöver. Det var de öppna för.

Min dotter verkar vara inne i en "jag ställer om mig till dagis liv och samtidigt har en rejäl tillväxt period" för hon äter mest av alla på dagis men skriker ändå efter middag 16.30. Problemet med att ge henne middag så tidigt(förutom att vi inte äter då) är att det blir långt till vällingen, hela schemat och alla rutiner ruckas liksom. Jag får nog ge det lite tid. Ge henne middag 16.30 och en macka+välling 19.00 tills dagis-livet satt sig lite

Pia-Lotta
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"