Urusla insomningar för lite "fel"-kurat barn 7 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cece

Urusla insomningar för lite "fel"-kurat barn 7 mån

Inlägg av cece »

Hej!

Som nykommen på forumet och i Anna Wahlgrens tankar och erfarenheter vädjar jag nu om lite hjälp…

Jag har en 7-månaders liten gosse som avskyr att somna (som tur är sover han dock bra när han väl somnat). Vi är bortskämda med en storebror som alltid sovit som en klocka och som fortfarande gör det 2 år och 8 månader gammal. När klockan är 19 säger han sonika ”Nej nu vill jag sona med napparna” och sen går han och lägger sig (samma efter lunch, vi har försökt hoppa över att sova middag, men icke och det gör ju inget han somnar ju kvällen ändå). Jag har därför ingen erfarenhet av att man skulle gå och lägga sig och vara ledsen, som lillebror fungerar, och det gör ont i mitt mammahjärta.

Lillebror började som storebror att sova som en klocka, redan hem från BB sov han både 8 och 12 timmars natt. När lillebror var 5,5 månad fick han öroninflammation och det var nog då jag skämde bort honom med att amma hela natten (han hade ju feber och kunde inte äta så mkt pga ont i örat, det gör väl inget resonerade jag). Gjorde så i ett par nätter att han fick sova hos mig, mot bättre vetande. Gossen blev frisk och ville hemsk gärna ammas till sömn, ja ok då tänkte jag han sover ju iaf hela natten sedan. Sen började han vakna lite nu o då och jag ammade, han växer ju kanske är han extra hungrig tänkte jag. Så fick jag nog efter två kvällar och läste om SHN-kuren (men INTE TILLRÄCKLIGT) och tänkte jag provar att buffa honom till sömns och vips lilla gossen somnade. Gjorde så ett par dagar och HURRA tänkte jag, och sen läste jag lite mer. Och sen köpte jag boken. Man ska visst inte buffa till sömns. Det är nästan lika illa som att amma. Jag var och är fast i buffningsträsket. Nu har jag försökt att kolla om ngn mer haft samma problem, lilla gossen somnar INTE utan buffning. Buffar jag sover han som en kung. Vad ska jag ta mig till? Jag har försökt nu efter lite bättre vetande att införa ramsan (jag har kört den hela tiden, men han lyssnar inte så ngt fel gör jag, jag har varit noggrann med bekräftelseramsan).

Senaste läggningen 11:30 gick så här: blöjbyte, lek o skratt under tiden sedan in till sängen lade ner, solfjädrade och sade ramsan mjukt. Han började omedelbart knorra och ställa sig på huvudet, men inte mer än så så jag gick ut med ramsan. Gick ner till nedervåningen och hörde honom grymta lite missnöjt. Vad skönt tänkte jag nu kanske det funkade. Han blev tyst så jag gick upp för att mjukt säga bekräftelseramsan, så såg jag att han lyckats ställa sig upp i spjälsängen och eftersom han inte kan det (trodde vi) satt sängen för högt och han var på väg att tippa ut. Det var väl en kris som var ok att ta upp honom ur sängen för (det gör jag ALDRIG annars), så jag sänkte den och lade tillbaka honom och ramsade ut. Satte mig utanför för att kunna ramsa mer vid behov. Han började gråta och kravla omkring, fast gråta arg/sur än ledsen och förtvivlad så han fick va. Ramsade sedan med jämna mellanrum, han svarade bara ännu surare. Efter 20 min blev han mer ledsen än sur och lät mer som han bad om hjälp, jag ramsade, men icke. Sedan blev han verkligen superledsen och då gav jag upp gick in lade honom tillrätta, och buffade kort och ut med ramsan. Bam så somnar han. Men det måste alltid gå så långt att han blir superledsen och jag buffar annars somnar han aldrig, så ska det ju inte vara! Hjälp!

Ska man ramsa när barnet är surt och ilsket eller ska man låta det vara tills ledsamheten tar över, eller hur gör man för att få den att sätta sig. Han börjar så fort han landar i sängen att bli sur över att han ska sova, alltid! Det är då jättesvårt att veta om jag bara ska skita i det ramsa och gå ut eller om jag ska hjälpa honom till ro först (för tillfället är det bara buffningen som gör det, solfjädern spjärnar han bara emot). Och ska jag ramsa mer utanför, eller inte? Eller beror det på?

Mat o sov schema enligt nedan
6-7 vaknar
7 grötfrukost hela familjen
8 sova 45 minuter
9-10 går till dagis med storebror
10 ammas
10:30-11 ensamlek när mamma dricker kaffe o läser tidningen :)
11 lek med mamma, oftast ute
11:30-13 sova
13 lunch
14-15 hämta storebror
15 ammas och sova oftast kortis på 20 min
17:30 kvällsgröt
18:30 ammas
19 sova natt

Tacksam för tips o idéer!
/cece
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Ska se om jag kan vara till ngn hjälp här.
Du skriver själv att du hamnat i "buffningsträsket" och det kan jag inte mer än att hålla med om. :wink:
Det är dags att ta sig ut dårifrån.

:arrow: Du kör skrattet till gonattet utanför sovrummet. Går in och lägger honom tillrätta. Trycker till med solfjädern ngn sekund, som ett tillrättaläggande inget lugnande bara en "sovbekräftelse".

:arrow: Du säger ramsan när du är på väg ifrån sängen, gärna lite hurtigt och överrösta honom om han protesterar.
Vänta INTE på ngt godkännande från honom att det är OK att du lämnar rummet.
Att han bökar runt och håller på är upp till honom, han kan somna på huvudet om det är så.
Dörren på glänt och 3:e; 4:e ramsan utanför dörren.
:arrow: GÅ sedan därifrån och gör ngt, diska, spela musik. Absolut inte sitta och vänta utanför på att han ska bryta ihop. För det är det som sker nu. Du förväntar dig stora frågor. Och framförallt; du frågar honom om det är Ok genom att du sitter utanför. [-X Många vargar som smiter in i dörrgluggen.

:arrow: Lämna dörren och ramsa lite i förbigående om han gnäller. Arg får man vara men inte förtvivlad eller ledsen. Ramsa inte för mkt. Vänta gärna en stund. Är han ledsen ska du givetvis ramsa. Gör det utanför och överrösta honom tills du hör att han avtar. Balansgång det där , jag vet. Du kommer få in tekniken efter ett tag. Tänk på att man gärna ramsar lite för mkt i början. Dra bort ngt av ramsandet så blir det lagom.

:arrow: Buffning ska bara användas vid krisutdelning, när du känner att du vill rusa in och ta upp honom, DÅ buffar man inte annars.

:arrow: Lite tilltro till att killen klarar detta med att somna själv. Det är det som behövs nu. För du vet ju att han kan, eller hur?

:arrow: Tänk att du befriar honom från att behöva insomningshjälp, för det handlar om det. Han minns bara inte hur det gick till innan han blev sjuk. Du får helt enkelt hjälpa honom att minnas.

:arrow: Framför allt. ATTITYDEN.
Kommer gå jättebra.
Lycka till nu. Hoppas det fanns ngn hjälp att hämta här.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
cece

Inlägg av cece »

Hej hopp!

Idag blev det så här efter en utmattande förmiddag bla ätandes sand i sandlådan (hur ska man göra med det egentligen, jag resonerade när storebror va liten att lite sand äter alla barn ch det får man leva med, men han gjorde aldrig det så det var ju lätt :) Känns inte så fräscht med massa sand i magen...).

Kl 11:30 blöjbyte och skratt. Ner i sängen "Nu är det dags att sova en stund", lades tillrätta, tryckte till o ramsade ut. Gick ner och lagade mat, hörde sur och bökande bebis. Lät vara tills han blev mer ledsen typ 5-7 min ramsade utanför dörren. Sur igen. Jag gick ner igen. Sur ett tag och sedan ledsen ett par min, ramsade igen x 4, och gossen gav upp. När han varit tyst ett tag sade jag ramsan igen och gick ner. Jag är mkt nöjd :)

Jag har varit osäker på om man ska hjälpa till ro först, och det ska man alltså uppenbarligen inte i detta läget. Ramsan ska sätta sig och jag ska hålla mig därifrån! Tack Susanne! Man behöver påminnas om det självklara :?

/cece
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Tokbra jobbat på lunchluren! Bra lyssnat, och bra agerat. :D

Vad gäller sand i munnen :lol: :
:arrow: Sand i munnen är inte SÅ farligt, men jag förstår dig, känns inte så fräscht alla gånger.
:arrow: Jag har använt mig av avledning - visat någon VÄLDIGT spännande spade eller annan bra grej.
:arrow: Om du verkligen inte står ut och avledning inte funkar, så får ni flytta er från sandlådan. Hjälper inte att säga nej till en 7-månaders, men det vet du säker tredan!

Lycka till!
/Jenny
cece

Inlägg av cece »

Tack för uppmuntringen!

Jodå avledning funkade till viss del, men det är ju sand på det mesta i en sandlåda :) Jag tänkte att han får väl smaka då och se, men han gillade tyvärr... Jag antar att han överlever och slutar :) Och visst kan man ju gå därifrån, men det är ju kul också.

/cece
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Min tjej har också alltid gillat sand, och då menar jag verkligen gillat så hon åt det med spade.
Hon är nu 3 år och hur normal som helst :wink:
Jag kan upplysa om att hon och åt en del tills för bara 4-5 månader sedan . Hon verkar dock ha kommit till insikt om att det inte smakar ngt vidare. Det tog dock sin lilla tid, närmare bestämt drygt 2 år. :roll:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
cece

Inlägg av cece »

Hej igen!

Det gick riktigt bra ett tag. Flera gånger har han bara somnat utan minsta gnäll. Men nu har det eskalerat tillbaka (nästan) som det var förut. Världsledsen står han förtvivlat vid änden av sängen som är närmast dörren. Jag ramsar ömsom glatt, uppmuntrande och beordrande och han lyssnar o tystnar men bryter ihop igen efter ett tag. Igår och idag gick jag tillbaka in och lade honom ner sade ramsan och gick igen, då blev han lugnare och småsnyftade sig själv till sömns... Ska jag fortsätta med det?

Han är allmänt förälskad i sin mamma nu och vill vara nära hela tiden. Lämnar jag rummet gråter han eller kryper raskt efter, så han är väl allmänt ångestfull den härliga 8-månadersångestmånaden gissar jag.

Jag tror dessutom att gamla schemat borde ändras eftersom han inte riktigt är trött framförallt den första tiden (kl 8). Men jag har svårt att ändra till 2 st bra längre perioder för att passa ihop det med dagishämtningarna av brorsan :( Han vill inte sova i vagnen, annars kunde ju det ha varit ett alternativ (jag går till dagis därav att det tar så mkt tid).

Fråga alltså: Ska jag fortsätta med "bara" ramsan fast det låter otroligt ångestfullt och skylle på 8-månångest och att det snart går över? Han sover bra när han somnat, det glädjs jag åt iaf :)

Tacksam för inspiration och uppmuntran :/
/cece
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Cece,

Kanske hittar du inspiration i denna tråden :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 899#108899

Tyvärr så är det ju så med 8 mån-ångesten ibland. Det viktiga är att när barnets värld sviktar att inte du gör det också! Så fortsätt du i samma takt som du gör, mera skratt till go natt även dagtid så släpper det snart. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej cece! :D

Du kanske kan ha nytta av min tråd som jag startade då vi skulle upp ur träsket?!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9604

Beträffande schemat så tror jag nog det kan vara dags för två lurar, om ni fortfarande använder det gamla med tre? Insomningsproblem på kvällen kan också hänga ihop med för många lurar - att han helt enkelt sovit för nära inpå natten och inte hinner bli trött alls.

Vi kan hjälpas åt med schemat om du berättar mer om när han INTE kan sova pga dagishämtningar!

/Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
cece

Inlägg av cece »

Hej!

Ska läsa era trådar ikväll :)

Ang schemat så kan vi ej sova mellan 9-10 samt 14-15.

/cece
Lua

Inlägg av Lua »

Som inspiration kommer här Isaks schema vid 7 månader:

8.00 Godmorgon!
10.40 Lunch
11-13 sova
14.00 Gröt
16-16.45 Sova
17.30 Middag
19.30 Nattslurk
20.00 Godnatt.

Kram Lua. :heart:
cece

Inlägg av cece »

Tack Lua!

Det kanske är så att jag får försöka införa sömn 19-07 istället för 19-06... Men näe jag får inte till ngt bra. Jag tror att 2x1,5 skulle passa honom bra men dumma dagistiderna hamnar ju mitt i :( Jag kanske får ta typ k 10 och kl 15 efter hämtning, men 15 känns sent när han ska sova 19 sen.

/cece
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej cece!

Har du tjurat på med vagnsovningen ute?
Annars vore en 45-minutare exemplarisk då, när ni ändå går, och sen en 2-timmars mellan 12-14?
Eller kanske en tvåtimmars mellan 10-12 och en 45-minutare 15-15.45?
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
cece

Inlägg av cece »

Nej sova i vagnen har jag gett upp... vill INTE... har en Baby Travel Twin Jogger så den är väl i ärlighetens namn ingen toppenvagn att sova i, men ack så underbar att manövrera :)

Det lutar åt det senare alltså 10 och 15. Jag börjar imorgon och ger det en veckas utvärdering!

/cece
cece

Inlägg av cece »

Nu bestämdes nya schemat som föjer:
06-07 Morgon och grötfrukost
10-12 amning och sova
12 Lunch
15 Amning o sova 45 min
17:30 Middag
18:30 Amning
19 Sova natt

Idag har samtliga insmningar funkat utan minsta pip, men lilla gossen varit SUPERtrött och i princip hamnat i dvala vid amningen som ju nu kommer precis innan alla sovlurar.

Ett bekymmer dock. Första luren vaknade han 1 timma för tidigt dvs kl 11 istf kl 12. Han var pigg glad och stog o tjoade i sin säng. Jag hade ingen strategi för detta (dumt) utan bestämde mig för att avvakta o ramsade när han började bi ledsen o undra varför ingen kom. Hysterisk bebis... Slutande med solfjädrande, buffande, solfjädrande och ramsande tills han blev lugn (ca 30 min). Han lekte sedan en stund i sängen (glad) och sen fick han komma upp.

Vad ska jag ha för strategi SKA han vara kvar i sängen 10-12 eller får han komma upp när han vaknar pigg o glad även om det är så mkt som en timma för tidigt. Ska jag tro att det ger sig när schemat blivit inarbetat?

/cece
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"