Hur göra: 2 lurar i stället för 3?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kristin

Hur göra: 2 lurar i stället för 3?

Inlägg av Kristin »

Hej alla glada :D!

Pluttens kortlurar (ja, båda) har "strulat" i ett par dagar och jag misstänker att han inte behöver ha lika mycket sömn längre. Han är nu 7 mån och en vecka och enl AW är ju det totala sömnbehovet för 7-8 månaders 14,5 h per dygn. Plutten sover idagsläget 30 min-1 h 45 min-30 min (CIRKA). Hans absoluta favorit (om han inte blir störd :evil:) är den långa middagsluren 12-13.45.

Det som får mig att tro att "något är på gång" är att han igår och idag (minns inte hur det var i helgen :roll:) har tagit ca 15-20 min på sig att somna in under fm-luren, vilket är MYCKET ovanligt då han alltid har somnat bums. Em-luren har krånglat på så sätt att det helt enkelt inte blivit någon lur alls utan bara en massa skrik. Middagsluren fungerar perfekt :D!

Vad tror ni om detta? Jag kommer förstås att avvakta ett par dagar till innan jag gör något. Det KAN ju vara något tillfälligt. Till saken hör att vi nästa vecka kommer att börja "ställa om" honom för sverigetid då vi nästa lördag skall åka hem till Sverige på ett 3-veckors besök. Frågan är då om vi skall ställa om honom enl ett eventuellt nytt schema eller gå efter det vi har nu?

Idagsläget sover plutten:

09.00-09.30
12.00-13.45
16.00-16.30

Detta schema infördes så sent som i förra veckan (av olika skäl) och har fungerat bra ända tills igår.

Jag har läst mig till att 10-12 & 15-15.45 kan vara ett förslag på sovtider.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Glömde skriva att vi har natt 18.45-07.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Love

Inlägg av Love »

Du har alldeles rätt för dig Kristin. =D> Runt 7 månader är det dags att dra ner till 2 dagslurar istället för 3. Min dotter somnade alltid lätt vid alla dagslurar men när hon var 7 månader så började hon strula och det tog lång tid att somna på dagen och då lade vi om schemat direkt.

Egentligen tror jag inte att du behöver vänta så mycket längre med att ändra schemat. Hennes protest är ju ganska tydliga. Dock så låter det ju smart att ändra schema samtidigt som ni förändrar till Sverigetid.

Precis som du skriver är 10-12 samt 15-15.45 utmärkta tider. Så körde vi fram till dottern var cirka 10 månader. Sedan drog vi ner förmiddagsluren till 1,5 timme och nu börjar eftermiddagsluren gå ner mot 20 min. och förmiddagsluren förskjutas lite senare för varje vecka. Hon fyller ett år om några veckor så detta är helt i fas med vad AW föruspått. Häftigt!

Lycka till och välkommen hem till en kallt och snöigt Sverige! :D

P.S Glöm inte att vi snart lägger om till sommartid nu i slutet av mars. Fast det kanske man gör i Japan också?
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Love!

Tack för ditt svar.

Hur gjorde ni när ni introducerade de nya sovtiderna? Jag tänker här främst på den nya "10-12"-luren. Kunde er plutta sova 2 h i ett svep från första dagen eller vaknade hon efter 45 min som den "gamla" luren och ni blev tvugna att verktyga för att få henne att somna om? Min "skräck" är ju att vår plutt skall vakna PIGG efter 30 min (som den gamla luren) och inte vilja somna om just därför att han är PIGG.

:?: Jag antar att de små är rätt trötta vid den gamla lurtiden (09.00 för dem som har den tiden), hur gjorde ni för att hålla den lilla vaken? Vår plutt blir rätt kinkig när han blir för trött. Kan inte leka själv då.

:?: Hur ändrade ni mattiderna? Idag äter vår plutt:
07-Välling
10-Välling+en frukt
14-Mat+en frukt
17-Gröt+en frukt
18.30-Nattslurk välling

:?: Många gånger vaknar vår plutt omkring 06 och kan då ligga själv till 06.45/07 då vi har God Morgon, men dessa dagar blir det ju sååååå långt till den första luren vid 09, för att inte tala om hans ev nya lurtid vid 10. Hur hantera detta? Jag antar att ett litet mål kommer att serveras innan 10-luren och då kanske han är lite aktiv. Sedan kanske luren kan föregås av en promenad i vagnen och det brukar alltid hålla honom på alerten (huga, det blir tidig promenad för mig...). Hur har ni hanterat detta?

Många frågor :roll:. Hoppas du vill dela med dig av din erfarenhet.

Kram
Kristin i Japan
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Ville bara berätta att jag gjorde ett litet experiment betr pluttens em-lur. Jag lade honom 16.15 i stället för 16 och det lyckades i......15 min sedan vaknade han och experimentet var över.

Nej, nog skall fm-luren bort allt!

Hoppas att Love el någon annan kan besvara mina frågor innan jag ändrar schemat.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Cec

Ändrade sovtider!

Inlägg av Cec »

Hej Kristin!

Jag måste säga att jag tycker ni är så modiga som drog iväg till Japan med lillskrutten, det hade jag nog inte vågat! :D

Angående mat så såg Elvis mat- och sovschema ut enligt följande vid 7 månader:
7.00 Vakna + Välling
9.00 1/2 Banan
10-12 Sova
12 Lunch
14 Gröt
15-16 Sova
17.30 Middag
18.30 Välling
19.00 Sova natt

Jag gjorde så i början att jag var ute och gick den långa sovstunden så den tiden satte sig ordentligt. Först därefter började Elvis sova den inomhus. Jag trodde oxå att han skulle hungra ihjäl på förmiddagarna men det har gått jättebra. Sen tyckte jag det var tätt med gröten redan efter två timmar, den har oxå alltid slunkit ned.

Angående vakna för tidigt så har Elvis det "problemet" just nu och han ska sova först 11 (bytte schema för en vecka sen). Så när han blir jättetrött och ledsen så brukar jag (eller snarare hans pappa eftersom jag jobbar) sätta sig en stund i soffan och läsa en bok eller fippla med fjärrkontrollen 10-15 minuter så brukar han piggna till sen. Och tids nog sover han nog till det är morgondax. :wink:

Lycka till!

Kram
//Cec
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
Louise

Inlägg av Louise »

Sä här ser vårt mat och sovschema ut justnu:
07 morgon och välling
9.30 1/2 portion havregrynsgröt (var tvungen att lägga till detta mål för
en vecka sedan då det var alldeles för hungrigt vid lunchbordet
10-11.30 sova 1,5 timme
11.30 lunch lagad mat och frukt
14.30 mellanmål i form av majsvälling
15-15.45 sova 45 minuter
17.30 middag med lagad mat och frukt
18.45 kvällsslurk vällng
19 sova natt

Förtsa dagen med nya schemat hade jag bokat tvättstugan så att vi skulle ha roligt att göra. Än idag är han mycket trött redan strax efter 9 men då tar jag fram dammsugaren, en annan favorit. Lägger honom faktiskt alltid 9.45. Passar bra för det saknas vi 15 minuters sömn i hans schema.
På tredje dagen med nytt schema satt alla lurarna.
Lycka till!
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Love

Inlägg av Love »

Vi hade redan långluren på förmiddagen i det gamla schemat så vi bara höll henne vaken lite längre. Dock vaknade ändå hon efter 45 minuter så där fick vi kämpa på med ramsa och övriga verktyg för att få det att fungera i cirka en vecka men sedan satt det som berget.

Gällande mat så ser det ut såhär:
07.30 Välling
11.45 Mat
16 Mellis (efter hon har sovit)
17.45 Kvällsmat
19.15 Välling

Fungerar fint! Om du vill kan du även sätta in en second breakfast efter ensamleken om du tycker det är långt mellan morgonvällingen och lunchen. Vi tog dock bort det eftersom hon inte var så hungrig till lunchen då.

Nu när han snart är ett år bör han klara 4 timmars vakentid utan problem. Blir det för kinkigt så ger du hm en 5-minutare den första tiden. Han vänjer sig snabbt! Min dotter brukar ta sig en 5-minutare själv under ensamleken när det behövs.

Lycka till! :D
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Louise - hade ni en kortlur vid 9 tidigare eller en långlur? Behövde ni verktyga/ramsa för att få till den "nya" långluren?

Love - det låter i ditt sista svar som att du tror att plutten är ett år :roll: - han är 7 månader och det finns inte en chans att han klarar 4 vakentimmar då..... Du har nog missförstått...??

Vi skall ju som sagt var resa tillbaka till Sverige nästa lördag och byta schema precis nu när vi snart skall börja ställa om honom, jag vet inte är det bra? samtidigt fungerar ju inte em-luren med nuvarande schema och plutten behöver ju sin sömn (idag på kvällen var han helt uppochned pga att em-luren inte funkade. Jag lade honom 18.30 och han somnade bums!).

Shit ( :oops:) vet inte hur jag skall göra för att få det här bra... Till saken hör att vi precis har fått ordning på hans dagsömn (mitt fel. Obeslutsamhet att spika schema samt en massa vargar!!!) och att börja med ramsa och verktygning nu IGEN :cry: (jag VET inte självömka, men det är precis så jag känner det!). Bara tanken på en massa skrik IGEN...... :cry: :oops: :oops:

Vad göra?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Love

Inlägg av Love »

Förlåt Kristin! Du skrev ju att sonen var 7 månader men på ngt vis fick jag för mig när jag skrev det senaste inlägget att han var ett år. :oops:

Har du haft långluren på eftermiddagen så kan du fortsätta med det. Exempelvis köra:

Morgon 06.30
Sova 9-9.45
Lunch 10.30
Sova 13-14.30
Mellis 14.30
Kvällsmat 17.00
Sova 18.30

Låter ju som han är kvällstrött så förläng natten och lägg hm redan 18.30 så får du ihop 12 timmar natt.

Självklart klarar du detta. Jag vet från egen erfarenhet om det strulat ett tag så tappar man lätt modet men ju färre dagslurar de har desto lättare blir det. Du har en härlig tid framför dig! :)

Lycka till! :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

En liten minirapport:

Igår var det första dagen med nytt schema a la 2 dagslurar. Jag tog
fasta på tipset om att gå ut och gå med plutten i vagnen. Jag gick i ca en timme och sedan satte jag mig på en parkbänk och läste en bok. Plutten sov hela luren till 12 då jag väckte :D. Vilket flyt tänkte jag. Var detta nybörjartur??? På em-luren sov han 33 min av 45, precis som han alltid gör när jag har lagt in 45-min lurar.

Idag gick jag ut i ett strålande vårlikt Tokyo med värsta självförtroendet. Jag gick i ca 40 min och sedan satte jag mig på en bänk i solen. Plutten vaknade efter 15 min och hade då sovit i 1 h :roll: ..... Jag började först vagna honom (han var jätteenergisk) och när han blev för halliballo började jag promenera igen (puh). Han låg tyst men somnade inte om. Jag tog upp honom 15 min före utsatt tid.

:roll: :roll: :roll:

:?: Varför vaknade han superpigg idag, men sov hela luren igår?

Kanske är timmen lika känslig för uppvaknande som halvtimmen?

Nu blir det ju hela 4 h till nästa lur och det är ju i det längsta laget för en 7 månaders eller hur? Dessutom är ju den luren bara 45 min (som han brukar sova drygt 30 av).

???????????????

Jag vet inte hur jag skall hantera det när det blir så här? Hur gör ni?

Jag antar att jag får köra det här i några dagar till och om han fortsätter vakna efter 1 h så får jag väl lägga schemat därefter eller hur?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Hej Kristin!

Vi har också precis ändrat schema från 3 till 2 och det har gått ganska bra. Nu är dock Elsa förkyld och hängig igen och då har det blivit lite strul.

Jag tror att det viktigaste när det gäller sömnen och lurarna är att inte överanalysera. Kör på schemat bara! Om han vaknar tidigt ibland så gör han det och man vet inte varför - det är bara att acceptera och inte grunna för mycket över! :D Försök sluta tänka att "oj nu är det FYRA timmar kvar till nästa lur - vad SKA jag gööööra??" :D Kör på bara och lägg lite tidigare om du måste, men kanske funkar det ändå.... så har vi gjort.

Under den dryga vecka som vi har haft nytt schema så har Elsa sovit sina 2 timmar ibland och ibland har hon vaknat efter 1,5. Då har jag låtit henne vara, så länge hon inte är ledsen, och tagit upp vid rätt tid eller inom marginalkvart. Sen räknar jag från det jag tog upp henne och inte från det hon vaknade. Vad vet jag, hon kanske vaknade efter 1 timme, men låg tyst i 30 min!!! :roll: :D (Som en god väns (barnaboksmamma) sambo sa, "Dom är barn inte guldfiskar!" :lol: )

Som det sagt så många gånger förr här: Det viktiga är att du ger din plutt MÖJLIHGET att sova, inte att han utnyttjar varenda minut av sina sovpass.

Först om det blir helt knasigt och inget funkar så får man ju fundera på om nåt är fel, men du har ju precis ändrat! Ta det lugnt, kör på och utvärdera först om ett tag.

:D :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej JH och tack för ditt svar!

Du skriver:
JH skrev:Som det sagt så många gånger förr här: Det viktiga är att du ger din plutt MÖJLIHGET att sova, inte att han utnyttjar varenda minut av sina sovpass.
Hoppas du inte tar illa upp, men denna kommentar ÄR så uttjatad (jag är inte på så bra humör idag...)! Jag tolkar detta evinnerliga svar som att det är "ok" att ta upp barnet om det vaknar före "utsatt tid", men enl SHN-kuren mm mm mm så är det ju inte det utan då skall man ramsa och hålla på tills dess att åtminstone marginalkvarten infunnit sig. Eller hur? Det är ju totalt motsägelsefullt att säga att "barnet behöver inte sova hela tiden ut - men....du får inte ta upp barnet förrän tiden har gått ut". Glad som ledsen bebis. Är den glad och ligger o snackar är det ju en sak, men en oglad bebis som skriker, ja då undrar man vad man håller på med....

Vari ligger logiken i detta???????

Som sagt, mitt humör är uruselt idag, men jag tycker som jag skriver, glad som sur.

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Jag förstår vad du menar, men om han ÄR ledsen och vaken så ska du ju försöka lugna honom med verktygen....

Jag förstår visst att det är frustrerande när det inte går som man tänkt, men vi måste akta oss så att inte SHN, med schema och allt vad det innebär, gör att vi blir totalt nojjiga och frustrerade!!! [-X :D Det tror jag är dåligt för både en själv och barnet. Är det så att man ska gå runt halva sin vakna tid och fundera över sovtider hit och matpass dit, så blir man ju alldeles tokig till slut och DET känner ju barnet av. Framför allt är det ju absolut inte det som är meningen med AW's tankesätt.

Jag menar absolut inte att vara dum eller ta lätt på det du tycker är jobbigt, men jag tror verkligen att det enda som kommer att hjälpa är att inta en mer avslappnad attityd (OCH se till att anamma en attityd av självklarhet :D ). Svårt - javisst - men också lättare att klara av dagarna! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

JH skrev:Jag förstår visst att det är frustrerande när det inte går som man tänkt, men vi måste akta oss så att inte SHN, med schema och allt vad det innebär, gör att vi blir totalt nojjiga och frustrerade!!! [-X :D Det tror jag är dåligt för både en själv och barnet. Är det så att man ska gå runt halva sin vakna tid och fundera över sovtider hit och matpass dit, så blir man ju alldeles tokig till slut och DET känner ju barnet av. Framför allt är det ju absolut inte det som är meningen med AW's tankesätt.

jag tror verkligen att det enda som kommer att hjälpa är att inta en mer avslappnad attityd (OCH se till att anamma en attityd av självklarhet
Jag har faktiskt ballat ur. Jag erkänner öppet. Jag har ballat ur. Finns det ett SHN-behandlingshem för föräldrar som har gått ned sig? Min sambo skulle skicka mig dit direkt!

Det är så sjukt - jag tycker att filosofin är jättebra och med hjälp av kuren sover ju faktiskt vår son nätter igenom och fram till denna resa sov han som en klocka på dagen. På två månader har jag sabbat allt (känns det som). Jag har blivit SHN-nojig så det bara skriker om det och jag gillar inte mig själv. Jag känner mig mer som en renodlad "vårdare" än en mamma (vad nu det innebär att vara en mamma??). Har fastnat totalt i ett maniskt tänkande om lurar hit och lurar dit. Sover han inte som han "ska" ballar jag ur. Då har ju jag gjort "fel".

Idag fick jag se hur det är att ha ett barn som inte fått sin sömn tillgodosedd. 4 h vakentid var alldeles för länge för plutten. Han skrek som en gnu innan han till slut somnade in i vagnen...för att vakna upp (som vanligt på en kortlur) 30 min senare, lika ledsen... Jag vet i alla fall att med ett sömn- och matschema så behöver barnet aldrig bli så upprört (har iakttagit kompisars barn som inte har mat och sovschema) och jag tycker det är jättebra att ha ett schema. Verkligen. Min instinkt säger mig dock att OM en långlur blivit kortare av någon anledning så VILL jag inte vänta t ex 4 h till då nästa lur är schemalagd. Då vill jag räkna 3 h (hans nya vakentid) och sedan lägga honom, MEN då gör jag ju FEL enl kuren och på något idiotiskt sett så lyssnar jag mer på det än på min egen röst! Knäppt eller vad?

Ah...skönt att få det ur sig. Nu sover plutten för natten (somnade bums!)och jag skall ta mig ett bad.

Imorgon en annan dag :D! Fast den måste bli annorlunda - i mitt huvud.....

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"