Äta själv?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Hegro

Äta själv?

Inlägg av Hegro »

Hur har ni gjort, och när, för att era barn ska få äta själva? Jag trodde inte att jag som gammal ruttad förskollärare skulle ha något problem med kladdet :oops:
Emil är nu snart 9 månader och smörgåsar går i utan problem men man måste ju lära sig att äta med sked också. När han visat tecken på att han vill ta över skeden så har jag låtit honom göra det och tagit fram en annan åt mig att mata vidare med. Men det tar liksom emot att ställa fram tallriken åt honom. Inte mycket, om ens något, hamnar i munnen. Det är bara ner med händerna i gröten och veva runt som gäller. Ser ju iofs urmysigt ut :wink: Men som sagt, i munnen hamnar ju inget. Han verkar inte ha fattat att han åtminstone kan stoppa händerna i munnen och suga på dem. Blir ju till att laga dubbla portioner av allting om han ska bli mätt också.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vera visade också intresse runt nio månader. Jag höll handen över hennes för att hon skulle få in rörelsen.
Tyvärr gav vi upp lite också mest på grund av att det var enklast och det gick fortast att mata.

Efter jul bestämde vi att nu får vi faktiskt ge oss. Hon ville äta själv. Så då körde vi ännu en gång med handen över handen och en hand på talriken. Det funkade och gick fort. Någon vecka senare behöver vi bara skjuva ihop maten när hon har ätit en stund, så hon kan få på mer på skeden.

Jag vet inte om du behöver kräva av varken honom eller dig atthan ska äta själv vid 9 månaders ålder, men visar han viljan, så visa honom hur man gör. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"