1 års kalas...Vad bjuder man på?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Tina-Stina

1 års kalas...Vad bjuder man på?

Inlägg av Tina-Stina »

Vi ska ha 1 - årskalas om ett par veckor. Min lilla tjej äter inga sötsaker ännu, Ingen glass eller vaniljsås, och jag har inte tänkt börja ge henne det ännu heller. men alla de andra små kompisarna gör det.. Tror faktiskt att de förväntar sig tårta osv. Har någon något bra tips?
Mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Tänkte precis som du inför gårdagen (Sagas ettårsdag) eftersom vi än så länge är jätteglada att Saga går på bluffen att det faktiskt bara ÄR vanligt bröd som vi vuxna sitter och fikar på när vi dricker kaffe t ex... :lol:

Men å andra sidan så kände jag att en ettåring MÅSTE få kladda med lite tårta -en alldeles egen liten bit som ska sitta i hår, ansikte och på händerna och mattan :wink: För att sedan förhoppningsvis glömmas bort så länge som vi klarar av att hålla godsakerna "hemliga" :!:

Och tårtan uppskattades, men jag har aldrig sett henne äta så fint och stoppa all maten i munnen :shock: :!: Och nu tänker vi fortsätta på vår "nyttiga linje" -en gång är ingen gång :wink: !

Så gjorde vi :!:
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Respekterar def ditt beslut att utesluta socker ett tag till men jag skulle göra ett undantag och ge henne tårta! Ett år fyller man bara en gång. :wink:
Det behöver inte betyda en massa socker för det. Kör mkt färsk frukt emellan och vispgrädde ovanpå och garnera sedan med mera frukt. Bullar och kakor och sånt kan du ju skippa om du vill. Som dryck kan du ju servera de där fruktdryckerna i tetra som är helt osockrade. :D

Men glöm inte att livet måste få ha lite utsvävningar också... man kan raskt återgå tillvardagen efteråt :D :wink:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Fridolin

Inlägg av Fridolin »

Våran dotter fick blåbär och vispad grädde på sin 1-årsdag. Över huvud taget frukt och vispgrädde har räddat kalassituationer många gånger för oss. Det är ju hur festligt som helst och inga mostrar eller fastrar behöver uppröras över hur grymt :?: man behandlar sitt barn.

För visst är mycket av stöket och ursäkterna till för diverse släktingar och övrig omgivning. Själv är man övertygad om att det tvärtom är grymt att dåna i ungarna sötad mat. Tänk vad bra de har det som får hjälp med att äta bra mat. Själv har man ingen som hjälper till utan tillåts äta både det ena och andra för både en själv och ungarnas räkning... :D
Stolt mamma till fyra flickor och en pojke. 03, 04, 06, 08 och 10
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
När Ida fyllde 1 år, och det var släktkalas, åt alla tårta utom hon...
Jag mixade Kesella med frysta osockrade blåbär, och vips blev det DJUPT uppskattad "glass"! :wink:

Fridolins tips med fruktsallad & grädde är toppen!
Du kan ju t.o.m forma det som tårta med lager på lager, om du lägger ihop det precis innan dom kommer :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Tack så mycket allihopa för superbra tips! Nu kan jag lugnt fortsätta planera födelsedag!/ Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Pannkakstårta!!!
Vi hade det med lite sylt och grädde, men man kan ju slopa sylten om man vill. Grädde är det ju inget problem med.

Fast vi har haft tre :shock: ettårskalas - många mor/farföräldrar :roll: - och två gånger har hon fått vanlig tårta.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag kanske blev lite sen här men vill ändå säga ett par saker:

Jag tycker att det är A o O att man står för sina värderingar i alla sammanhang. Speciellt när det gäller DITT eget barn. Jag VET att detta är svårt! Skall ert barn som ni så gärna vill skydda från det ni inte tycker är bra (t ex socker :twisted:) få "offras" för ANDRA människors åsikters skull? Jag tror att Anna W skrev något om att människor så himla lätt kan haspla ur sig en kommentar (ett sk tyckande) och sedan inte tänka mer på det, men den som har fått tagit emot kommentaren kanske tar åt sig jättemycket.

Jag kommer att få socker-problemet med mina föräldrar och har redan haft diskussioner (sonen är 7 månader). Min mamma tycker ju att det blir "synd om pojken" för att han inte skall få kakor när han typ är ett år :twisted: :twisted:. Det värsta med mig är att jag inte kan prata om detta i sansad sinnesstämning utan jag blir så jä-la ARG och gapar tillbaka i stället för att lugnt berätta för henne hur jag och min sambo vill uppfostra vår son. Jag antar det har att göra med att hon är MAMMA! Och ändå vänder man sig dit för råd och åsikter (dock inte så mycket för min del....).

Jag tror att socker-problemet är ett rätt stort samtalsämne när barnen börjar komma upp i äter-det-mesta-åldern. Jag är lite nervös för hur kompisar och grannar kommer att "ta det". Om man själv har bjudning är det ju lugnt för då kan man ju bestämma allt (och det SKA man göra!), men vad göra när man blir bortbjuden och det enda som finns är bullar, kakor, glass och tårta och ens egen plutt aldrig har [fått] äta det???

Vi tänker hålla benhårt på socker"förbudet" så långt det bara går, MEN det kommer inte att bli lätt för det ääääär ju ett sådant känsligt ämne. Alla vet att det inte är bra, men så är man en godisråtta själv och tycker väl att EN bit inte gör något. Det gör det enl mig!

Stå på dig med dina värderingar. Du kommer att bli så stolt så stolt :D!

Vi skall också kämpa på.

Kram
Kristin värsta-kaffebrödsnissen-men-som-skall-undvika-äta-det-inför-sonen
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Kristin!
Om vi är bortbjudna, och jag vet att det vankas bullar m.m, brukar jag ha med mig något annat till flickorna. Inte Clara, hon får äta det nu, men till Ida. Är man så liten som 7 månader har man "ingen koll", och det duger bra med lite frukt, eller smörgåsrån istället. Det kommer det göra länge än!

När dom blir större och mer medvetna kan man ta till speciella saker som man BARA får när det är kalas. T.ex torkad frukt, russin, torkade äppelskivor, torkade aprikoser m.m. Det håller flera månader. :wink:
Sen kan man ta till chips :oops: ostbågar och sånt...
För 2 veckor sedan började vi ge Ida lördagsgodis. Det är bara 1 månad kvar tills hon blir 2 år. Det har alltså gått så här länge, TROTS att hon har en storasyster som fått lördagsgodis sedan hon var 3 år.
All annan kost håller vi sockerfri ett tag till. Hon ÄLSKAR naturell yoghurt, så varför blanda i sylt, när det går ändå? :wink:

Vi håller hårt på att det är BARA på lördagen man får godis. Jag själv äter godis i veckorna förstås... :oops: Men till det har jag ett bra tips!
Stoppa inte in det i munnen när barnet ser, smussla.
Om Clara frågar vad jag har i munnen säger jag glatt "-Potatis!"
"-Jaha", säger hon då, och ev. frågar hon om hon kan få en med (då gäller det att ha en potatis redo förstås :wink: )

En situation jag aldrig glömmer med Clara var följande:
Vi gick på stan, Clara var drygt 2 år, och hade aldrig smakat på godis, jag menar verkligen ALDRIG. En större tjej, som vi känner litegrann kom fram till Clara och stack en ruta mjölkchoklad i handen på henne.
Hon tittade och vände och vred på den. Gick med den i handen i över 30 minuter innan hon kom på att det faktiskt var något man kunde ÄTA!
Den minen och blicken från henne var obetalbar! :D

Det är inte SYND OM barnet som inte får socker, barnet vet ju inte vad det är, och heller inte vad det missar :wink:
Du ska inte vara nervös för hur andra "tar det", jag tyckte det var roligt när de andra stirrade på mig. Upplevde någon slags inte triumf och STOLTHET. 8)
När Clara var mindre och andra fikade, sa jag bara "-Mammas mat" och pekade på frukten och sa "-Claras mat". Hon "köpte" det! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Håller helt med - det är inte synd om barnen som inte får socker. Och är absolut inget man ska ska introducera i onödan.

MEN

Kan bara säga att var försiktiga med att göra det till något förbud eller spännande. De flesta av oss vet väl hur vi själva reagerar på förbud. 8) Eller :?: Och barn som sedan frossar när de väl får godis eller bullar blir ju heller inte bra.

Det viktiga är att man hanterar det långsiktigt med sunt förnuft och bygger för hur det ska hantera sin kost som vuxna. En balans där de givetvis ska få njuta av gott som vi vuxna men också lära sig att hantera det som just "ibland". De måste också lära sig att hantera kalas med bullar och kakor som Kristin skriver men se till att de är riktigt mätta innan de går. 8)

Min stora tjej fick lördagsgodis men om jag syndade i veckan så hände det att vi syndade tillsammans. Hon kan idag lika gärna ta ett äpple som godis och tar några bitar och är sedan nöjd. Läsk finns i princip aldrig här hemma men jag har absolut inte dåligt samvete om hon får det någon gång i månaden.

Smussel är de ganska snabba på att upptäcka ändå och i så fall får man nog lägga om sina vanor. Eller faktiskt fika tillsammans någon gång och ha det mysigt.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Kit

Inlägg av Kit »

Ju mer jag funderar över saken, ju självklarare framstår det - för mig i alla fall; jag skulle aldrig introducera socker i form av godis och kakor för mitt barn. Varför skulle jag det? Det är tillräckligt svårt att undvika socker i basmaten.

I en Attityd av Självklarhet skulle jag signalera att "...i vårt hus äter vi inte skräp, i vårt hus äter vi nyttigt och gott!" Detta förutsätter ju förstås att jag som vuxen lever efter samma regel. :wink: Barn är ju suveräna på att se bedrägerier...

Jag är personligen tveksam till speciella godisdagar, eftersom det för tankarna till belöning och då frågar jag mig; belöning för vad? Och ska belöningen bestå av socker?

Så går mina tankar!

Omgivningens åsikter kan man inte göra så mycket åt. När jag för över 20 år sedan slutade att äta kött, kunde jag med tiden märka hur inbjudningarna blev färre och färre. (Den där konstiga icke-köttätande människan kunde man ju inte bjuda....sååå besvärligt...)
Ja, vissa smällar får man ta. Tills jag kom på att dela ut lämpliga recept eller ta med mig egen mat, men även det kunde uppfattas som konstigt.

Tips: Tårtbottnar kan bakas som sockerkaka utan socker men med mosad banan! Då blir innanmätet lagom kletigt!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Tack för alla härliga svar och tips! :P Jag och min sambo får också hela tiden förklara oss varför vi inte ger Tova sötsaker. Man får höra både det ena och andra. " Fy va taskiga ni är" eller "hon kan väl få smaka iallafall" Första attacken kom redan på Tovas dop, då svärmor ville mata med tårta....3 månader gammal.. huuu!Det fick hon inte och hon blev sååå sur!
Hur ska detta gå tänkte vi! Ja, det är inte lätt! Så fort vi vänder bort blicken försöker alltid någon mata henne med kakor,glass och annat snask! blir faktiskt arg, eftersom jag tycker att de bör acceptera vårt beslut, men nej. :evil: Jaja, vi tänker iallafall kämpa på så länge det går. Det känns iallafall skönt att inte vara ensamma om detta problem.
mvh Tina-Stina
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Kit

Inlägg av Kit »

Det är väl närapå en heltidssysselsättning att läsa innehållsförteckningarna på alla matvaror.

Själv är jag glasstokig! För att hitta den rätta känslan EMOT det begäret, brukar jag tänka på hur vi skulle betrakta det raffinerade sockret om det hade uppfunnits idag...... ? Det finns ju redan kliniker för sockerberoende.....
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"