Salt i krossade tomater??

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Kristin

Salt i krossade tomater??

Inlägg av Kristin »

Hej!

SUCK :twisted:! Har ägnat en längre tid till att göra en smaskig rätt åt plutten med bl a kyckling och KROSSADE TOMATER då jag av en slump smakar på "röran" och känner att det känns lite salt.... Kollar på tomatburken och upptäcker då att den innehåller SALT :twisted: :twisted: . Uahhhhhhhhhhhhhhh, vad jag tycker synd om mig som har varit så duktig och lagat EGEN mat till plutten och så läser jag inte på burken innan!!!!!!!!!

Finns det krossade tomater på burk i Sverige utan salt?

Jag kan inget annat än tycka synd om mig själv!!!!! :twisted: :oops: :oops: :shock: :x .

Kommer ju i och för sig aldrig mer göra om samma misstag :D ..

Måste sova bort denna smärta...

Kram
kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag kan aldrig tänka mig att det är ngn större mängd salt i tomaterna (kolla det kanske står salthalt ngn stans) och det är för övrigt salt i barnburkmaten också. Lite salt är ingen fara, det är vår vuxenmängd salt som ska undvikas. Det är troligtvis inget att haka upp sig på, såvida de inte lägger in tomaterna i salt i japan :lol: Tänk på hur mkt annat du har i maten också, procenthalten salt blir minimal. Och du behöver ju inte ge honom den maten två gånger om dan... :wink:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Håller med linda, inte mycket salt i tomaterna, men vad använder du för kyckling. Kycklingdelar sprutar de salt i för att de ska bli saftigare när man tillagar dem. Därför gjorde jag alltid kycklingmat på hel kyckling till Vera.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Så ni tror att det är ok då att ändå ge plutten maten??? Jag tänker på hans stackars njurar. Visserligen håller jag med om att det finns ju så mycket annat i den här röran också (kycklingFILÉ, broccoli, krossade tomater då -2 dl totalt, ärtor och basilika. Jag fick ihop till 8 portioner ungefär. I detta skall jag sedan blanda potatis (vid servering) + en sås tänkte jag så saltmängden borde bli mycket liten per måltid.

Jag får ta mig en funderare igen - vore ju så synd att behöva slänga maten. Å andra sidan är ju juniors hälsa viktigare än mitt lilla ego.

God natt på er!

Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Låter gott! Råden man får är att vara försiktig med salt - inte att utesluta det. Precis som Lo och Liw säger. :lol:

Så laga du lugnt på och sov gott :!:

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
K-ina

Inlägg av K-ina »

Tror du kan ge det precis som det är! Ingen fara på taket men OM du ändå funderar kanske du kan röra i lite creme fraishe för att göra det mindre salt?
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
mammamy

Inlägg av mammamy »

Tror du att våra mammor visste nåt om barns njurars tolerans för salt på 60- och 70-talet? De mosade glatt den vanliga maten som alla andra åt och vi överlevde ju, eller hur? Försiktighet i all ära men man får inte glömma bort det sunda förnuftet på vägen.......Ge plutten hans festmåltid, beröm dig själv för matlagningen och spänn av! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"