Sova i samma rum = Fnurra under jullovet?

Skriv svar
HÖNSMAMMA

Sova i samma rum = Fnurra under jullovet?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hej

Vi har snart tillbringat 1,5 veckor hos morföräldrar och sovit i samma rum med sonen (17 månader). I början var det inga problem med sömnen, men successivt har det blivit så att han vaknar till ett otal gånger under natten. Min reaktion har varit att jag yrvaket har klivit upp, kollat att han har täcket på sig och sedan lagt mig igen. Ofta har det räckt, problemet är att det har blivit oftare och oftare för varje natt plus att han har vaknat redan vid 5-tiden de senaste 3 nätterna. Då har det krävts en lååång solfjälder för att han ska somna om till 7...

Jag blir bara tröttare och tröttare (maken sover som en stock och hör förstås ingenting, inbyggda öronproppar ni vet :wink: ). Mitt problem är nog i första hand att jag vill undvika att sonen skriker upp sig och väcker resten av huset, och att det är därför jag är uppe ur sängen innan jag ens fattar vad som händer :? . Jag har försökt ramsa från sängen, men det ger definitivt ingen effekt längre!

Är det någon som har erfarenhet kring detta?! Hur gör man när man sover i samma rum så många nätter och inte vill att hela huset skall väckas?!

Just nu längtar jag tills vi får åka hem (på onsdag) och vi får försöka få ordning på det hela där. Jag tar gärna emot tips på hur jag ska göra när jag väl kommer hem, för jag är övertygad om att det kommer att krävas lite extra "insatser" för att komma till normalstadiet igen :roll: !

Hälsningar från en uttröttad Hönsmamma...
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Svaret på din fråga är: ligg kvar i sängen och avvakta vad som händer :!: :)

Den lille vill säkert bara kolla om det är dags att stiga upp och kastar du dig upp och börjar fumla omkring med täcke och grejer då begriper han ju att någonting är på tok. Fnurriga mammor ska sova på nätterna och inte lägga sig i de små barnens aktiviteter.

När vi bor hos Farmor i huvudstaden sover Emil i samma rum som oss och visst, vaknar han tidigare men värst är det nog för mig som vaknar så fort han babblar lite (oftast i sömnen), snarkar :!: eller snyftar (även det i sömnen). Gör jag den minsta antydan till insats så väcker jag honom och då blir han :evil: ARG :!:

Så strunt i om han väcker resten av huset, maken verkar ju iaf sova gott, och ha lite is i magen. Gör ingenting, ligg stilla och dra djupa andetag och tänk på isbjörnar så fixar lillen biffen själv.

Och du, i yttersta nödfall kan du ju ramsa fastän du ligger helt orörlig i sängen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Ja, precis så är det! Jag vaknar av minsta ljud som kommer från sonen och det handlar nog om mamma som har fnurra och inte han :oops: .

Jag testade ditt råd igår och låg lågt när han "knorrade", och naturligtvis funkade det! Tack och bock! :lol:

Nu ska jag bara försöka hålla mig lugn resterande nätter innan hemfärd :wink:.

Tack igen!
/Hönsmamma
Teresa N

Inlägg av Teresa N »

Så skönt att det verkar ha löst sig så snabbt för dig/er!
Jag kände så igen mig när jag läste ditt brev. Vi är på ca två veckors besök hos familj och vänner (4 adresser - jag vet det är för många! :roll: ). Vi sover alla fyra i samma rum. Fastän vi har trevligt så har jag också längtat hem några gånger pga sömnen...

Hannah (11 månader) har sovit 19.30-7.30 en längre period utan större problem. Ca 1 ½ timme mitt på dagen. Men det har inte funkat så här... Det har blivit sämre successivt (stavas hur? :oops: ) För att - som du skrev - inte väcka hela huset, har jag snabbt solfjädrat på natten om hon börjat krångla. Hemma hade det varit lättare att låta henne vara... Läggningen har tyvärr gått till att jag nu solfjädrat tills hon somnat. (Efter att först ha försökt med ramsning) Jag vet att det är fel - ger henne fel signaler men jag/vi har inte varit tillräckligt starka när svärföraldrar har ojat och stånkat över hur synd det är om flickan.. Flera nätter i följd gallskrek hon när vi bara ramsade. Vi har inte haft de problemen hemma så vi blev ganska förvånade. Hade väl inte samma säkra ramsa som vanligt, jag vet inte. Hon vaknar ca en timme tidigare på morgonen och vi låter henne vara tills hon "låter" för mycket. Ramsan "tar" inte...

Nu är jag själv med barnen hos mina föräldrar, min man ska hem och jobba. Vet ej om jag ska försöka ändra allt nu eller om jag kan vänta tills vi åker hem till helgen. Känns nog som att jag vill vänta så att jag och min man kan hjälpas åt. Ev skada är väl redan skedd så att säga. Finns det någon med erfarenhet av "mini-kur". Gärna lyckad mini-kur :D
Hon är annars glad och go på dagarna. Märker faktiskt inte så mycket av att hon sover mindre. Hon klarar nästan av att gå själv och "pratar" en hel del. Så det händer ju en hel del för henne..

Oj, det här blev längre än vad jag hade tänkt - undrar om någon orkar svara...
MVH Teresa
Gott Nytt År förresten!
Son född 021005
Dotter född 060119 (kurad vid 7 månader)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bra jobbat Hönsmamman :!: :thumbsup: Fortsätt i samma stil så kommer även du snart ha rett ut dina sömnsnurror :sleep:

Terese, jag kan inte begripa varför du gör saker som du uppenbarligen själv tycker är fel :?: Vad gör det ifall husets invånare väcks av en liten som låter :?: De har säkert en sömndepå att ta av och kommer inte lida nämvärt. All den här oron för andra som du bär på gör att du tappat den berömda ATTITYDEN av självklarhet och lilla barnet undrar naturligtvis vad det är som gäller och varför du tvekar och har dig :?: :shock:

Ta dig nu samman, skrapa ihop all ATTITYD du kan uppbringa och ta dig och den lilla tillbaka på sömnspåret där ni ska vara. Tala med dina föräldrar så slipper du oroa dig för att störa dem och sen sätter du fart ikväll. Natta som du brukar, rejäla stadiga och trygga ramsor. Du fixar det här :!: :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"