Mat vid sjukdom -4 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kristin

Mat vid sjukdom -4 mån

Inlägg av Kristin »

Hej!

Lillen snart 4 mån har en envis förkylning som främst "visar sig" om natten. Då han flaskmatas vet jag hur mycket han får i sig och pga förkylningen äter han halverad mängd.

:?: Min fråga är skall jag ge nattmål? Han äter lika dåligt på morgonen trots 9 h utan mat...

???

Jag håller ju på och arbetar med "sova-hela-natten" för lillen och nätterna sitter inte än. I natt tog jag nya tag och BACKADE med vagningen och det gick riktigt bra faktiskt. Jag införde även ramsan imorse (efter 06). Man blir ju lite osäker betr matningen och förmågan att KUNNA sova raktigenom natten när han äter så dåligt. Jag blir så förvånad att han inte slukar flaskan på morgonen med tanke på att han äter så dåligt över hela dagen. Därför undrar jag om (det extra) nattmålet behövs?

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Nette

Inlägg av Nette »

Hej Kristin!

Matlusten brukar ju minska när man är förkyld så det är väl därför han inte ens på morgonen är hungrig. Säkert klarar han sig natten igenom men hade jag känt mig ens lite osäker så hade jag nog gett ett nattmål tills han var frisk. Det kan ju inte vara så värst länge till o sen efter julen kan du ju ta itu med nattmålet. Han behöver ju inte vara prick 4 månader när han börjar sova hela natten.

:D
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"