Schemafråga snart 4 månader

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kristin

Schemafråga snart 4 månader

Inlägg av Kristin »

Hej!

Lillen blir 4 månader om en vecka. Hans schema ser ut på följande sätt:

06.30 God morgon/mål 1 (Baby Semp alla måltider)
08.30-10.30 Lur 1
10.30 mål 2
12.30-14.30 Lur 2
14.30 mål 3
16.15-17 Lur 3
CIRKA 17.30/18 mål 418.30/18.45 God natt
21.30/22 Nattslurk i sömnen

"Problemet" är att han inte är så hungrig vid det sista målet innan god natt. Vad göra åt detta?

Meningen är ju att han skall klara 12 h-natt utan mat fr o m 4 mån ålder, men våra nätter sitter inte än :evil: och jag vågar inte ta bort 22-målet förrän nätterna är lugna och sköna.

Han sover väldigt gott om dagen även om det fortfarande ibland händer att han sömnskarvar och jag måste vagna.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
indra

Babyplus..

Inlägg av indra »

Nu kan du börja med babyplus från 4 månader :D , så kanske han sover bättre.. Jag kör babyplus sen han var 3,5 månad, han sover 11 timmar natt. Tycker det blev bättre med babyplus../ indra.
carin73

Inlägg av carin73 »

Och gröt! =P~ :D

Hälsn. Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
carin73

Inlägg av carin73 »

Och gröt! =P~ :D

Hälsn. Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Nette

Inlägg av Nette »

Hejsan! :D

Att byta till välling eller gröt hjälper nog inte om han inte vill äta då. Problemet är ju visst att han inte är hungrig.

Jag ser inte så många andra alternativ än att försöka lägga kvällsmålet så sent som möjligt så att det blir nästan 4 timmar från förra målet. Flytta fram från 17.30 till 18.15.
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar!

En annan fråga ang RAMSNING:

Vad jag har kunnat läsa mig till här på forumet så skall man undvika att ramsa före vargtimmen, dvs 04.00. Känns helt ok för mig då jag vet att lillen klarar uppvak före denna timma själv. Som mest intensivt blir frågorna fr ca 05.30.

:?: Nu när jag precis har infört ramsan, skall jag då ramsa vid första pipet?

:?: Skall jag ramsa tills dess att han tystnar?

:?: Om han blir tyst och sedan börjar fråga igen, skall jag då ramsa på en gång?

:?: "Bekräftelseramsan", kommer den när han har tystnat?

Tacksam för svar. Skall ju köra imorgon igen... :D

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Tänk att jag sitter och surfar på forumet en nyårsafton :lol: :shock:, men det är kanske inte så konstigt. Vi är egentligen inne hos grannen och firar men är nu inne och lägger storebror. Det är nu den lugna delen av aftonen börjar... :wink:

Vad vill jag då fråga om (förstår ju att jag inte får svar ikväll :wink: ): jo, lillen 4 månader har haft VÄLDIGT svårt att somna in igår kväll och nu inne hos grannen. Jag förstår inte vad det beror på. Igår blev miniluren innan kvällspasset kortare än vanligt då vi var och handlade på en stormarknad. Idag krånglade em-luren (12.30-14.30) redan efter en timme. Inget av det jag har berättat är direkt ovanligt, men alltmer sällsynt. Det som hände igår kväll och nu i kväll är att han skriker rätt mycket och tystnar bara vid vagning. Usch, ikväll tog det EN OCH EN HALV TIMME innan han somnade :cry: :cry: .

Jag erbjöd ikväll mer mat strax innan läggning, men han ville ej ha.

Imorgon har vi tänkt vi skall lägga honom i spjälisen om natten för första gången. Han har varit jätteduktig och klarat hela nätter/uppvak själv i ca en vecka.

Det här med maten är ju fortfarande ett litet problem (kanske bara för mig :roll: ??). Vi har gått över till Baby Plus och ett bra pass äter han 220 ml, men då får jag ge vid 2-3 tillfällen under en och samma timme. Jag har bytt napp så att det skall flöda bättre. Han måste ha minst 4 h mellan måltiderna och det blir ju svårt det sista målet. Han får en flaska i sömnen vid 21.30/22 för att fylla på det ofta så dåliga kvällsmålet. Ibland dricker han mycket, ibland knappt något alls.... :roll:

Oj, nu måste jag nog in till grannen igen.

Gott Nytt 2007!

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"