Väcker varandra

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TinaT

Väcker varandra

Inlägg av TinaT »

Hej

Jag har för en vecka sedan flyttat in lillebror i eget rum och att sova i spjälsäng. Han är nu 4.5 månader och sover mellan 19-6.30, dock inte hela natten. Han brukar vakna för ett nattmål. Den senaste tiden har han dock vaknat mer och mer och inte alltid lyckats somna om själv. I natt var han vaken 23.30 och somnade om själv, sen vaknade han 1 men då gick det inte alls varken utan eller med hjälp. Han bara grät så då fick han mat 1.30. Sedan började morgonen 5!

Problemet är att lillebrors nattliga uppvaknaden stressar mig enormt. Inte bara för att han borde kunna sova hela natten men ändå vaknar, men också för att hans gråt väcker storebror 2.5 år som sover vägg i vägg. Detta äter upp min attityd av självklarhet och jag tenderar att hjälpa mer än jag borde istället för att backa. På morgnarna kan storebror vakna tidigare och ligga och småsjunga för sig själv. Detta väcker i sin tur lillebror. Veckan som har gått har vi haft morgnar om har börjat redan kl 5 och senare men aldrig kl 6.30 som är det som ska gälla.

Min fråga är hur jag ska hantera detta? Kommer syskonen att vänja sig vid varandras ljud och gråt eller borde jag flytta tillbaka lillebror till oss tills han sover hela natten? Ska jag låta lillebror gråta när han ska somna om själv efter att jag har gett besked trots att storebror riskerar vakna?

Pga de tidiga mornarna har dagslurarna också strulat. Schemat har inte gått att hålla riktigt på morgonen då han somnat tidigare och sovit längre för att kompensera den kortare natten. Sedan har middagsluren inte funkat alls då han bara vaknar.

Han äter också sämre än tidigare. Börjar bli så nyfiken att han slutar amma efter några tag för att kolla läget runt honom . En spännande lampa osv. Så han får nog inte i sig så mycket som han borde trots trugande. Han får tillägg på kvällen och små smakportioner men det verkar inte räcka.

Känner mig rådvill. Vad ska jag göra med mina kära barn?

Tina
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej TinaT.

Jag skulle kurat och på så sätt få ordning på både mat och sömn. Kort och gott.

Gällande nyfikenheten vid amning kan man testa att sätta sig lite avskilt, kanske med dämpad belysning för att minska ner på intrycken. Går inte det kan man skyla barnets huvud med en filt med hjälp av din axel - skärma av liksom.

Hör av dig om du har fler frågor.

/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej TinaT.

Jag skulle kurat och på så sätt få ordning på både mat och sömn. Kort och gott.

Gällande nyfikenheten vid amning kan man testa att sätta sig lite avskilt, kanske med dämpad belysning för att minska ner på intrycken. Går inte det kan man skyla barnets huvud med en filt med hjälp av din axel - skärma av liksom.

Hör av dig om du har fler frågor.

/Åsa
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för svar. :D

Jag börjar inse att det nog inte finns något annat sätt än att kura honom för att få till hela nattsömnen. Har väntat på att det ska ge sig själv men det verkar ju inte så. Ingen av oss mår ju bra av att inte få sova.

Kanske lämpligt att ta tillbaka lillebror i vårt sovrum under kurningen för att minimera störning av storebror.

Ska läsa på och ladda och sedan bestämma en dag då vi börjar.

mvh Tina
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Jag tror du tagit ett alldeles riktigt beslut. Det är sällan de små rätar ut saker och ting åt oss av sig själva, tyvärr.

Ladda och läs. Det är det bästa du kan göra.

Lycka till :!:

/Åsa
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej! :D

Jag skulle förslå att du introducerar gröt på kvällen. Det gjorde vi strax före 4 mån ålder och det tog en vecka att komma upp i en portion (med lite trugande och avledande manövrar i början, ja :lol:). Skulle tro att han börja bli så stor att blöt föda inte riktigt tillfredsställer mättnaden så pass länge som 12 timmar (11,5). Sömnen blir inte lika djup och uppvak kan trassla till sig om det dessutom kurrar till i magen.

Vad tror du om det :?: Det skulle nog stärka din attityd att veta att han har magen full vid läggdags. Upplever också att amningen inte funkar så fint som förr; svänger runt efter ljud, kikar, ska ha ögonkontakt, har bestämt sig för ett favoritbröst... :roll:

Jag ammar fortfarande min 5,5 mån helt (+ allt större smakisar) och kvällsmålet är runt 17-17.30 sedan blir det gröt 18.30 och läggdags 19.15. Funkar kanon. :sleep: :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
TinaT

Inlägg av TinaT »

Tack för svar och tips :D

Jag har börjat ge gröt men det är inte så populärt så jag har inte varit konsekvent varje dag. Vi hade dessutom ett bakslag förra helgen då han kräktes flera gånger efter att ha ätit gröt. Därför har jag varit försiktig ett tag med smakportionerna. I går kväll gav jag gröt och då sov han till halv tre utan uppvak :D så mer mat är nog en nyckel. Ska öka på smakportionerna och gröten och fortsätta med standardmodellen. Blir det fortfarande nattstrul så får jag kavla upp armarna och kura.

Tack för stärkande stöd. :D

Tina
carin73

Inlägg av carin73 »

Tina,

Måste bara fråga, vilken gröt ger du? Många förespråkar ju riktig havregrynsgröt men jag började med Nestlés milda havre. Den verkar smaskens. Däremot HIPP:s (som jag hellre köper av ideologiska skäl) gick däremot inte hem alls. Har hört andra säga detsamma. Kanske värt att byta sort (vilken du nu valt)? Gröt ÄR ju smidigt (och mättande). :D

Hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
TinaT

Inlägg av TinaT »

Hej Carin

Min son har en känslig mage för mjölk. Det finns två mjölkfria grötar: Sin Lac och EkoGo. Han har börjat med Sin Lac som är som en tjockare ersättning av rismjöl. Men den gillas inte lika mycket som Eko Go. Eftersom EkoGo innehåller gluten (alla fyra sädesslag) så introducerar jag den en tesked mer per dag för att inte chocka kroppen med gluten. Rådet är ju att introducera gluten under skydd av amning. Havre är det sädesslag som innehåller minst gluten därför tror jag BVC rekommenderar Mild havregröt till början.

Mjölkfri gröt eller inte så tror jag att det är bäst att ge de industritillverkade grötarna eftersom de innehåller tillsatt järn. Barn som växer behöver mycket mer järn än de kan få genom hemlagad gröt. Det är vad jag har lärt mig men jag kan ha fel. Någon annan som lärt annorlunda?

Fick också rådet från BVC att mosa ned en banan i gröten eftersom banan innehåller ett sövande ämne. Kanske värt att testa om ditt barn gillar banan. :D

Tina
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"