Mammut Maria!
Vad jag skrattade åt snigel-episoden!!
Eftersom jag jobbar i golvbutik, när jag inte är mamma-ledig,
kan jag svara dig på sisal-matts-frågan.
Är mattan lös, eller ligger den fastklistrad?
Om den ligger lös kan du spola igenom den från baksidan med högtryckstvätt, eller trädgårdsslang. Men det är ju att rekommendera att göra på sommaren, då det tar lång tid innan den torkar.
Ligger den klistrad, så går det inte...
Du kan ju alltid PROVA med att hyra en matt-tvättmaskin hos en golv-firma. På en vanlig textil-matta går det fint att få loss, men det är värre med sisal, eftersom den är så bucklig.
En matt-tvätt-maskin fungerar så att den duschar ner vatten och tvättmedel ner i botten av mattan, sedan sugs vattnet upp och tillbaka i maskinen. Funkar som sagt på textil-mattor, eftersom ytan är slät, men inte så bra på sisal med bucklig yta, då det mesta av vattnet blir kvar i mattan. Och då ligger ju sörjan så att säga kvar iallafall...
Ett tips för blöta fläckar framöver: Häll på potatismjöl direkt, och låt torka över natten. Sedan dammsuger man upp det nästa dag.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.