småkräk lite här och där...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

småkräk lite här och där...

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Vår son har börjat med något "nytt".
Han småkräks lite här och var på sina forskningsuppdrag;
på mattan, på golvet etc.
Jag antar att detta är helt i sin ordning men skulle gärna
höra era erfarenheter. Han har inte tidigare varit någon "kräkis".
Beror det på all mat han äter? (för det äts en hel del :lol: )

Tankar? :D
liw
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 09:47
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av liw »

Det beror troligtvis på en välfylld mage... åla omkring på mage själv när du är proppmätt får du se :lol:
Skämt å sida, det är med strösta sannolikhet helt i sin ordning. Vår Jonas har varit en lite kräkis sedan han föddes... det leder till klädbyten på både mor och barn flera gånger om dagen samt att en hel det torky går åt. Emil brukar ropa: Mamma, kräks! När det behövs torkas. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Isobel
Inlägg: 261
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 00:58
Ort: Trollh?ttan
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Vi fick ingen kräkis utan en pruttis :roll: :lol:
Nu jobbar hon på att bli lika bra som sin pappa :lol: :oops:
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Vi flyttade in i ett radhus från 1980 för precis ett år sedan. Gustav lyckades markera kräkrevir på nålfiltsmattan på en gång. OK. Den skulle ju bort men att det skulle bli nödvändigt att sätta igång så på en gång hade vi inte räknat med! Men lika bra var ju det! :lol: :lol:

Han kräktes hela tiden från han var ungefär en månad men värst var det när ålandet började... Så det är precis som liw skriver... Det blir således bättre när han kryper!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

Tack Alla :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Den minsta kräktes fram till 11 månader :lol: ... Storebröderna sa att " :shock: lillasyster är som en snigel, mamma.... slem vart hon än kryper..." Jag kunde bara hålla med och jag funderar fortfarande på vad man regör en stor sisalmatta med!?! Någon som vet? Eller ska man spara de små fläckarna till eftervärlden så att de arkeologerna får något att fundera på :P ?!
anna
Inlägg: 4630
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Mammut Maria!

Vad jag skrattade åt snigel-episoden!! :lol:

Eftersom jag jobbar i golvbutik, när jag inte är mamma-ledig,
kan jag svara dig på sisal-matts-frågan.

Är mattan lös, eller ligger den fastklistrad?

Om den ligger lös kan du spola igenom den från baksidan med högtryckstvätt, eller trädgårdsslang. Men det är ju att rekommendera att göra på sommaren, då det tar lång tid innan den torkar.

Ligger den klistrad, så går det inte... :cry:
Du kan ju alltid PROVA med att hyra en matt-tvättmaskin hos en golv-firma. På en vanlig textil-matta går det fint att få loss, men det är värre med sisal, eftersom den är så bucklig.
En matt-tvätt-maskin fungerar så att den duschar ner vatten och tvättmedel ner i botten av mattan, sedan sugs vattnet upp och tillbaka i maskinen. Funkar som sagt på textil-mattor, eftersom ytan är slät, men inte så bra på sisal med bucklig yta, då det mesta av vattnet blir kvar i mattan. Och då ligger ju sörjan så att säga kvar iallafall...

Ett tips för blöta fläckar framöver: Häll på potatismjöl direkt, och låt torka över natten. Sedan dammsuger man upp det nästa dag.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D TACK Anna!

:D Det är en lös matta men den är liksom gummerad under. Ikeas... Hur går det då med genomspolningen? Skönt att jag slipper ta tag i det innan sommaren... 8) :lol:

:idea: Potatismjölsreceptet kommer att komma till användning :roll: :lol: !

:roll: Kanske borde gå under PM detta, men är man ordförande så får man väl ändå ta sej lite friheter :twisted: !?
anna
Inlägg: 4630
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Det ska nog gå att spola igenom gummibaksidan, särskilt om du har högtryckstvätt.
Spola först på framsidan lite från sidan, så det skjutsat iväg, och sedan från baksidan om det går.

Potasitmjöl-tipset funkar även på textilmattor :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D TACK för tipset - igen! Återkommer med rapport - till sommaren 8) !

:roll: Eh, var det BARN detta forum handlade om..... OK! Just det! Då kör vi på det :lol: !
anna
Inlägg: 4630
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Men... :shock: men :shock: ...men :shock:
Jag trodde detta var någon sida, där man kunde diskuttera allt möjligt! :shock:

Vem var det som frågade 8) Den som frågar får svar... 8)

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:roll: "Tipsforum: Mat och mage mm"... Mat och Mattor kanske vi ska döpa om det till :lol: !

:twisted: Jag vet, det var jag som såg till att det spårade ur! Men så kan jag ju vara wild and crazy jag också \:D/ !

God Matt! :roll: Eh, God Natt! :lol:
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Ähhh! Ska det döpas om så föreslår jag Mat och Mage och Mattor! :lol:

Jag sög i mig alla matt-tips som om jag vore potatismjöl!

Father of a son behöver dem säkert också!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"