Gör jag något rätt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lisan

Gör jag något rätt?

Inlägg av lisan »

Jag försöker just nu införa kuren på min dotter. Detta är dag 1.Jag har återinfört spjälsängen från att ha legat i våran säng. Hon ligger helst på sidan eller rygg. Jag gjorde solfjäder när hon låg på sidan, då vrålskrek hon och krumbuktade sig tills hon kväljer. Det gick inte att hålla ett lungt men bestämt grepp. Kändes mest som en brottningsmatch. Då började jag ramsa utan att hon var tyst och gick ut, hon fortsatte sitt vrålande. Gick in efter en kvarts vrålande och försökte med solfjädern, samma visa igen. Väl ute slutade jag ramsa. Då tystnade vrålet efter ett tag, av utmattning antagligen. Nu är hon tyst och står upp i sängen jag har ramsat igen, denna gång under tystnad från min dotter. Väntar tio minuter och går in. Hon ligger ned och snuttar på tummen! Jag drar nu ramsan igen och avslutar med bekräftelseramsan.

Gör jag rätt när jag ger upp solfjädern och börjar ramsa direkt? Hon vrålar tills hon hostar. Behöver råd/stöd!
Mor till Embla 030204 och Aske 041012
kokos

Inlägg av kokos »

Tror att det är svårt att solfjädra ett barn som ligger på sidan. Mitt råd är att jobba in ramsan istället så att den sitter ordentligt.

En sak: om hon står upp i sängen och är tyst: låt henne göra det. Du behöver inte tvinga ner henne. Vänta tills hon ber om hjälp, hon kanske lägger sig ner själv (vilket hon gjorde, eller hur?). Om hon ligger ner och snuttar på tummen och du redan har gett bekräftelseramsan behöver du inte dra den igen. Bekräftelseramsan drog du ju när hon stod upp och om hon inte har skrikit efter det tycker inte jag att du behöver ramsa.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

:roll: Var det inte du som skulle börja PÅLÄST om en vecka :shock: :wink: !?

:D Nåväl! Flickan är så stor att i alla fall jag hade förberett henne och kört teater på dagen. Sedan hade jag lagt henne tillrätta - utan solfjäder. Hon kan ju undra vad som tagit åt ömma modern :lol: ! Därefter hade jag gått på med ramsan och gått in och lagt tillrätta (bastant tag och ner på plats - tryckt till och ut igen). PÅ med ramsan. Skulle det bli för mycket ledset så hade jag solfjädrat och OM jag hade gjort det så hade jag sett till att fullfölja = fått barnet lugnt innan jag släppt. No matter what! Annars blir det otydliga budskap och förvirring. Därefter PÅ med ramsan och tillrättaläggande vid behov. Första kvällen kan det ta sin modiga timma eller mer men så måste ske. Med rätt attityd och rätt hanterande av verktygen så går det bätte för varje kväll!

:D Lycka till!
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Din dotter är om jag förstått det rätt lika gammal som min son. Vi införde shn kuren i början av november, och han var likadan, inte van att sova på mage, så vi skippade helt enkelt solfjädern. Istället gällde det att få en stark godnattramsa, och att hela tiden visa att mamma och pappa vet bäst just nu även om du känner dig osäker och testar omgivningen. Vår kille klättrade i början ur sängen och kunde springa runt i hela lägenheten hur kul som helst, att se mamma och pappa jättefrustrerade över att nätterna blev kortare och kortare, vargnätterna var lååånga. :sleep:

Vi flyttade spjälsängen så att man ser den genom dörröppningen från vardagsrummet, på det viset kunde vi hindra när benen svängdes över kanten.
Nu är det jättestor skillnad, visst, han står upp i sängen, kan putsa sängkanten med snuttetrasan ett par gånger, nattar lilla mjukisen och sen lägger han sig tillslut ned i sängen och somnar. :sleep: :heart: :sleep:

Låt lilltjejen stå upp, så länge hon inte kommer över kanten så är det ok, hon kollar världen, är det ok att jag lägger mig ned? När hon sen känner att mamma och pappa har läget under kontroll, då lägger hon sig ned och somnar. :thumbsup:

Ge inte upp, det handlar om att känna attityden av självklarhet, och den är nyckeln till många bekymmer i alla situationer, även när kläder flyger och sparkar och slag viner. Du fixar detta!
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"