BArnaboksdagis?

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
gnillis

BArnaboksdagis?

Inlägg av gnillis »

Hej HA rinte varit här på mycket länge men senast jag läste i detta unika, underbara forum pratades det en del om "Barnaboksdagis" som var på tapeten..
Hur gick det med detta?
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Vad jag vet så finns det tankar på att starta ett Barnaboksdagis i Stockholm någonstans, men mer än så vet jag inte.
Fråga Anna om det eller Father of sons som jag också tror är involverad i det projektet.

Tänk om man kunde starta Barnaboksdagis över hela Sverige :!: :!: :!:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag skickar vidare till Father of sons, Gnillis :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
father of sons
Inlägg: 1369
Blev medlem: tis 07 dec 2004, 20:06
Ort: Stockholm

Inlägg av father of sons »

Kära Anna :D
Bästa Gnillis och ms Sophie :D

Projektgruppen för startandet av ett Barnaboksdagis, grundandet av en möjlig egen förskolerörelse med Barnaboksfilosofin (KÄRLEKEN) som grund, finns och jobbar idag - och har 1½ års arbete i ryggen.

Det har dragit ut på tiden, mycket pga av barnafödande och andra aspekter som inte gjort uppstarten optimal. Projektet är ett skötebarn för oss, de familjer som jobbar för detta, och vi säkrar alla aspekter av verksamheten innan vi sätter igång.

Målsättning, verksamhetsplan, kvalitetssäkring, drivandeform samt potentiell expansion med medförande möjligheter och problem är de frågor vi jobbat och jobbar på.

Från att ha varit en rent egoistiskt tanke (Dvs rädda våra barn från dagis) har projektet i vår känsla och tanke blivit en möjlig "Väg ut" för andra Barnaboksbarn och deras familjer. Så vi ser och önskar ett Barnaboksdagis varhelst det finns underlag för det (dvs att det finns barnaboksbarn) samt möjlighet till lokal kvalitetssäkran via vissa kriterier samt regelbunden kontroll av sakers varanden.

Jag kan idag inte säga NÄR eller VAR pilotprojektet kommer att starta, men jag lovar att hålla er uppdaterade via forumet!

Tack :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, tack :lol: Vi väntar med spänning och hopp :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
gnillis

Inlägg av gnillis »

Åh vad bra det låter.
Önskar bara att det vore klart nu... Måste komma på en lysande lösning för vårt troll snart.
Inte dagis-hellre flyttar jag till en koja i skogen o lever på makroner.. :D
Patrik
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 29 dec 2004, 19:50
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Mitt lilla tips innan detta finns är Waldorf.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Finns det någonstans man kan kolla om det finns något Waldorfdagis i närheten där man bor?
Eller bara läsa lite mer om det?
Miani
Inlägg: 48
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 17:28

Inlägg av Miani »

www.waldorf.se. Kollade nyss och tyvärr finns det inget i Borås... :(
Lycklig mamma till storasyster R född i maj -06 och lillebror I född i maj 2011! Barnaboksbarn båda två.
Katarina-Mamma duracell
Inlägg: 861
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 22:18
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

Hej!
Jo jag kan också rekommendera waldorf, men det kräver en del engagemang ifrån föräldrarna (är själv utbildad waldorfpedagog) Däremot är upplägget underbart på w-dagis, lugn rytm, inte allt för mycket leksaker, och de som finns är i sköna material som trä och textil. OCH en inte allt för stor grupp barn per vuxen pedagog :) Maila waldorffderationen länk finns på deras sida www.waldorf.se , ibland kan de veta om utifall det är något nytt dagis på gång, eller om det finns i närheten även om det inte finns på listan det är ju alltid värt ett försök. Tycker ju att det borde finnas något i boråstrakten, har för mig att det har funnits åtminstone, men de kanske har lagt ned, nu är det ju snart 10 år sedan jag utbildade mig i göteborg :)
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"