Frågor om 6-månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Therese

Frågor om 6-månaders

Inlägg av Therese »

Hej alla!

Tänkte lägga in några snabba frågor, för att få era expertutlåtande.

Vår lilla halvåring, som är världens smidigaste bebis :D , har tills nu bara varit att lägga ner oavsett om det varit dagslur eller nattsömn, så har hon somnat helt själv på några minuter/sekunder.
Ibland har jag fått buffa henne nån minut, varpå hon genast slappnat av, stoppat in lilla tummen o somnat lugnt. När hon vaknat har hon alltid varit glad som en lärka, eller vaknat helt tyst o legat o undersökt händer/tår etc.

Nu sedan nån vecka tillbaka krånglar hon när jag lägger henne. Hon vill INTE komma till ro. Jag antar att det är dax för en schemaändring nu, hon har hittills sovit 3 lurar på bestämda tider varje dag o blir lagd för kvällen vid 19.15.
Nu håller jag på att styra över till en fm-lur o en em-lur, men hon är inte helt nöjd emellan, o krånglar fortfarande vid läggning.
Hon är alltid mätt när hon läggs, får social delaktighet såväl som egentid för sej själv.
När jag la henne nu i em så gick det till enl följande:
Hon hade ätit nästan en hel liten burk mat o ammades ovanpå det. Signalerade att hon var trött så jag la henne 14.00 för att sova till 16.00. Hon blir jättearg o spänner hela kroppen när jag lägger ner henne.
Hon gråter inte, men skriker lite entoningt för att markera att detta gillar jag INTE.
Jag går ut med ett "sov så gott vi ses sen!". Efter en stund får jag gå in igen eftersom hon inte lugnar sej. Jag får buffa stadigt o sjunger Trollmors visa 3ggr högt o tydligt.
Hon lugnar sej söker tummen o sluter ögonen, jag går ut med "sov gott vi ses sen" (lite tyst).

Detta funkade, men vid första sömnskarvern så skriker hon till igen upprepade gånger, jag buffar o går ut, buffar o går ut...
Nu sover hon tills jag väcker henne vid 16.00 skulle jag tro.

Vad borde jag göra för att hon ska vara nöjd när jag lägger henne?

Vad har ni för schema på era halvåringar?

Vi har hittills gått på 15,5h sömn/dygn, gäller det fortfarande i denna ålder?

Hoppas jag hamnat rätt när jag lägger detta här, kanske skulle vara på nåt av sömnforumen :? .

Mvh Therese
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D För mycket trafik :!: Inte behöver hon buffas! Lägg tillrätta, snabbt och distinkt och geschwint, tryck till någon sekund och gå din väg, med ramsan, som ska vara kemiskt fri från vargar.

Bär dig åt som om hon vore så underbart glad som hon inte är, för närvarande. Se inte hennes gnöl som missnöjesyttringar utan som frågor. Svarar du med käcka försäkranden om att allt är fullkomligt toppen och att livet går vidare på det mest förtjusande sätt, köper hon det snart (igen) och med lättnad.

Kolla sömnbehovet, finns här. Möjligen får du justera schemat en smula.

Och sjung gärna Trollmor, men inte inne hos henne :!: Det är en konst att lära sig låta små barn vara i fred, vet du. Tänk på de andra sjutton bebisarna i rummet bredvid, som verkligen behöver din hjälp - NU. De är också sex månader, allihop :wink:

Så du har annat att göra, om man säger.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Therese!

Några snabba reflektioner bara: :D
Jag tror att det är dags att skära ner lite sovtid men däremot inte att gå över till två lurar. Min snart åttamånaders svajar fortfarande med sina två lurar. Vi hade en 1,5 två 45 (den sista 45 blev en 20 min och försvann sedan) i den åldern. :wink:

När det gäller er läggningsprocedur antar jag att hon inte är "kurad"? Det är väldigt mycket traffik i hennes rum....in och buffa, sjunga ut, in, buffa sjunga ut etc.... :shock: Mitt hetaste tips är att öva in en ramsa tex. "nu vilar gumman, sov så gott" e.dyl. och levera den utanför dörren, inte inne i rummet. Hon är stor tjej och kan sova själv, du ska inte buffa henne om hon inte är "blåilsk" och bortom annan kommunikation. Buff är absolut kristilldelning, steg III liksom.... :D :wink:

Du får säkert fler bra reflektioner, kanske från någon av de dipl.?
Lycka till!
En goding till son född 0603 :heart:
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:D :D Oj, där var Anna snabbast! :D
En goding till son född 0603 :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nej, DU :lol:
Therese

Inlägg av Therese »

Hej Jennie o Anna! :D

Ja det verkar som om jag gjort rätt fram tills nu ungefär :oops: .
Jag har bara lagt henne, tryckt lätt men stadigt över rygg o stjärt o gått ut med "sov så gott vi ses sen", (eller "go´natt, go´natt vi ses imorrn, om det är kväll) precis sådär glatt o klämkäckt som du beskriver Anna.

Jag har ju verkligen 17 bebisar till att ta hand om (en del av dom är 2,5år o en del är 4,5år :lol: ) så det finns egentligen aldrig tid att traffikera rummet så mkt, jag har heller aldrig sjungit när hon ligger i sin säng, utan bara på väg till sängen.
Men idag o igår så har vi haft mormor o morfar på besök, o då har man ju liksom hjälp med de andra 17, vilket genast bäddar för överkoncentration på lillan :oops: .
Men tack vare er så kan jag nu fortsätta med den vanliga attityden utan att känna mej illa till mods, tack för det, den kan jag/vi ju redan.

Vad gäller kurandet, så har hon mkt riktigt inte blivit kurad fullt ut, det har aldrig funnits behov av det, men jag kommer absolut att göra det om det blir strul.

Skönt att vi kan hålla oss till 3 lurar, det funkar bra i familjeschemat, o hon verkar oxå mest nöjd med det. Men ska kanske se över om alla lurar ska vara exakt som innan eller om jag ska justera lite.

Tack än en gång, nu kör vi vidare som vanligt! :thumbsup:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :idea: :lol:
Therese

Inlägg av Therese »

Ja jag vet inte vad som var fel, men nåt var det i alla fall. :-k

Natten till igår blev en pärs, hon har inte haft det så jobbigt nån natt tror jag. Vi kom igenom den med en dos alvedon, näsdroppar o en massa buffning. Gårdagen var hon sej inte lik heller, o hon led väl av nattens övningar kan jag tänka, men hon visade alla de symptom som vår stora tjej gjorde när hon hade öroninflammation som liten.

Hur som helst så har natten gått strålande o hon är pigg o glad som vanligt, första luren nu på morgonen var som vanligt, hon somnade själv o vaknade med ett leende :D
Så det känns som om vi är på banan igen. Hoppas det, men om inte, så är ju inte goda råd o tips så långt borta. :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"