Tänkte lägga in några snabba frågor, för att få era expertutlåtande.
Vår lilla halvåring, som är världens smidigaste bebis
Ibland har jag fått buffa henne nån minut, varpå hon genast slappnat av, stoppat in lilla tummen o somnat lugnt. När hon vaknat har hon alltid varit glad som en lärka, eller vaknat helt tyst o legat o undersökt händer/tår etc.
Nu sedan nån vecka tillbaka krånglar hon när jag lägger henne. Hon vill INTE komma till ro. Jag antar att det är dax för en schemaändring nu, hon har hittills sovit 3 lurar på bestämda tider varje dag o blir lagd för kvällen vid 19.15.
Nu håller jag på att styra över till en fm-lur o en em-lur, men hon är inte helt nöjd emellan, o krånglar fortfarande vid läggning.
Hon är alltid mätt när hon läggs, får social delaktighet såväl som egentid för sej själv.
När jag la henne nu i em så gick det till enl följande:
Hon hade ätit nästan en hel liten burk mat o ammades ovanpå det. Signalerade att hon var trött så jag la henne 14.00 för att sova till 16.00. Hon blir jättearg o spänner hela kroppen när jag lägger ner henne.
Hon gråter inte, men skriker lite entoningt för att markera att detta gillar jag INTE.
Jag går ut med ett "sov så gott vi ses sen!". Efter en stund får jag gå in igen eftersom hon inte lugnar sej. Jag får buffa stadigt o sjunger Trollmors visa 3ggr högt o tydligt.
Hon lugnar sej söker tummen o sluter ögonen, jag går ut med "sov gott vi ses sen" (lite tyst).
Detta funkade, men vid första sömnskarvern så skriker hon till igen upprepade gånger, jag buffar o går ut, buffar o går ut...
Nu sover hon tills jag väcker henne vid 16.00 skulle jag tro.
Vad borde jag göra för att hon ska vara nöjd när jag lägger henne?
Vad har ni för schema på era halvåringar?
Vi har hittills gått på 15,5h sömn/dygn, gäller det fortfarande i denna ålder?
Hoppas jag hamnat rätt när jag lägger detta här, kanske skulle vara på nåt av sömnforumen
Mvh Therese