amning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Rica

amning

Inlägg av Rica »

Hej alla! :D Har en aldeles underbar liten Olle på 6 månader och vänder mej som vanligtr till alla kloka på detta forum när funderingar uppstår!!! :wink: Hur länge ammar folk(mammor)!? Jag känner mej ego när jag börjar känna mej lite "färdig" med att amma lillen :? .Har mjölk och ammar 4 ggr/dag. Helammade tills för en månad sen då vi började med lite smakis och tillägg eftersom Olle inte gick upp i vikt.Olle tar gärna bröstet men det är nästan så jag tycker att han blir gladare och äter mer koncentereat när han får ersättningen- jag börjar alltid med att amma och fyller på med ersättning sen.Har ammat mina andra killar i 6 respektive 9 månader.

06.oo(ca) ammar på båda brösten och Olle blir nöjd på det eftersom jag har mycket mat då.
9.30-11.30 sover
11.30(ca)ammar från båda brösten,ersättning 150 ml och sen nån tesked med potatis och nån grönsak och lite olja
13.30-15.00 eftermiddagslur
16.00(ca) ammar och 150 ml. tillägg
17.45-18.15 ibland en lite lur
19.30 samma som ovan

Olle väger 8,5 kg och sover sen hela natten från 20.00 till 06.00. Vad tror ni om detta schema!? Kan jag skippa amningen så småningom och "bara" ge tillägg istället och lägga in ett havregrynsgrötmål innan förmiddagsluren vid 9.00??Alltså- jag vet ju att jag kan göra så men känner mej lite ego som sagt som vill börja aveckla amningen fast den funkar.
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Hej hej,

Så där kände jag med...Min amning fungerade fin fint. Jag började ge lite ersättning på kvällen då jag upplevde de som om min tjej blev mycket nöjdare av det. Sen blev de att jag ersatte ett mål till och ett mål till. Nu är hon 4 ½ månad nästan och jag har slutat ammat henne för kanske en månad sen...och det känns jätte bra! Och jag tänkte först som du att man känner sig lite dålig när det ändå funkar men sen, nä, det känns jätte bra för mig och min lilla Lillstrumpa är mätt och glad av ersättningen som hon får. Mammorna i mammagruppen tycker nog att jag är lite konstig men vet du, det struntar jag fullständigt i! Så gör precis så som känns bäst för dig och lilla Ollle...de kan aldrig vara fel! :D

kram kram
Stora 0630 Lilla 0903
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Följ ditt hjärta :heart:

Välkommen in i recepttråden

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Fylld med matglädje från smakisar och framåt :wink:

Må matglädjen blomstra =P~
/Fjällmor
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Nu är ju Olle så pass stor att han skall kunna äta rätt mycket fast mat, tänker jag :D Varför inte införa mer fast mat och trappa ner på amningen succesivt :?:

Jag refererar till mig själv, jag helammade min grabb i fyra månader, införde smakisar och hade nästan samtliga dagsmål helt ersatt med fast mat när han var sju månader. Jag bytte alltså bröstmål till fast mat :!: Morgon och kvällsmål bestod av haveregrynsgröt + bröstmål fram till han var ca ett år. Sen hade han faktiskt ett bröstmål kvar på kvällen ganska många månader efter ettårsdagen, helt och fullt avvänjd var han inte förrän han närmade sig tvåårsåldern. Jag skall lägga till att han var/är komjölkintolerant (då protein + laktos, nu "bara" laktos) därav vare sig ersättning eller välling :!:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Ett litet inspel från mig: Det åter som om du skuldbelägger dig själv för att du känner dig färdig med amningen. Men gör inte det. Det finns så många andra som är bra på att göra det här i världen ( :evil: ), så det minsta man kan göra för sig själv är att låta bli det och istället tillåta sig att göra som man själv vill. Det är inte ego, det är valfrihet - den vi så glatt hyllar i alla andra sammanhang.
:D
Ulrika
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej! :D
Hur länge ammar folk(mammor)!?
:D Jag helammade storsonen sex månader och trappade sedan av de nästkommande tre. Med lillen 4 månader blir det nog lite tidigare eftersom han börjat med smakportioner redan nu. Med storsonen lydde jag alla råd som fanns och han fick sin första knivsudd banan på 6-månaders dagen, typ. :roll: :wink:

Jag helammar lillen nu och kallar det helamma fastän han fått en slurk ersättning som komplement sedan 6 v ålder (tror jag det var :-k ) eftersom jag inte tyckte att mjölken räckte för långa nätter. När jag var på bvc berättade hon att om man kompletterar amingen med ersättning så som jag gjort rekommenderade de att man successivt byter ut ersättningen mot mat eller gröt när barnet fyllt 4 månader. Kontentan var m a o att KAN barnet äta mat/gröt så är det att föredra framför ersättning. Det hade jag inte tänkt på men höll med om och tog fasta på.

Instämmer för övrigt med föregående talare. Gör som du känner. Två dagars amning är bättre än 2 veckor och 2 månader är bättre än 2 veckor. Du har ammat länge. :D

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Jag började med banansmakis vid 3,5 månad och grötsmakis vid 4 men såg det som helamning fram tills dess då han knappast åt sig mätt på smakisarna. Fortsatte sedan att amma i samband med varje mål fram till 5,5 månad och morgonammade till 7 månader. Mjölken försvann rätt snabbt när jag slutade nattamma (gjorde det till 5,5 månad). Nu är det slut och det känns väldigt bra! :D Om sonen fått bestämma skulle jag ha slutat amma vid 2 månader - därefter var det en kamp. Får vi fler barn och det barnet skulle strula som Vilhelm kommer jag släppa det snabbare och gå över till flaska. Men jag ångrar inte min kamp så här i efterhand. :roll: :D

Håller med flera av föregående svarare, gör som du känner! :D
En goding till son född 0603 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"