Hej Lillsprudlis!
Hoppas att natten- och framför allt vargtimmen - gick bra, trots klen nattslurk. Jag var, liksom du, lite skraj att det skulle krångla då, om vi itne pumpade honom full det sista vi gjorde innan gonatt:et.
Men ingen fara alls, han tycker att det är ok att ta gröt vid 7 och sedan sova 8, ända till 7.
Våra rutiner ser ut såhär (Hugo är nu 5,5 mån och vi har haft dessa rutiner i ca en månad)

7: godmorgon. Ammar båda brösten. Ca en halv dl gröt + fruktpuré (sedan två-tre veckor)

sova 9-11

11: puré på rotfrukt+pasta/quinoa/bulgur+frukt, motsvarande en stor burk av varje (!)

sova 13-14.30

15, "matigare" puré: rotfrukt+linser el bönor. Sötpotatis+linser+timjan är en fvorit. Fruktpuré. Ammar båda brösten (kommer inte mycket nu för tiden, dock)

sova 17-17.45

19: 1-1,5 dl gröt + 1 banan + halv burk katrinplommon/halvt rivet äpple
Sen är det hålligång! Bus och bad (nästan varje kväll, ibland hoppar vi över, men Hugo somnar utan knorr ändå vid det här laget.) Alltid samma busrutin: leka tåg och flygplan, prutta på magen, blåsa i örat osv. Men vi har även provat stillsamma mor- och farföräldrar som gonatt-are,och det har också funkat fint.

20: Flygtur till sängen.
hugo är en liten vegetarian, därav inget kött på menyn. Annars hade det nog varit läge att börja med det nu. Vi häller däremot rapsolja i både gröt och grönsakspuré: mättar och fettar!
Angående gluten och amning: de säger så på BVC, ja... De säger också att industrigröt är att föredra framför vanlig gröt, eftersom den har en lite smula gluten, enbart. Men den innehåller ju skummjölkspulver... (laktos, vilket man ju ska vara försiktig med enligt BVC, phu!)
Jag gav katten i råden, gjorde som JennyH: gav en rejäl portion efter ett par dagar. Ammar visserligen fortfarande, men jag har aldrig sett någon forskning kring amning och glutenintroduktion. Vet inte om det stämmer. Mitt enkla råd är nog: jaga ut vargarna. Mättnad är viktigare än BVCs orostips.
Som sagt, hoppa natten gick bra och att det går bra även i natt!
- Ulrika