Hur gå från ersättning till gröt inför natten?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
carin73

Hur gå från ersättning till gröt inför natten?

Inlägg av carin73 »

Hej! :D (kanske skall frågan in Mat, Mage, Barnakropp men eftersom jag hänger här så... :wink: )

Sonen på dryga 4 månader sover sedan nyligen 11-timmars natt. Mamma vill p g a flaskstök byta ut kvällsslurken med ersättningen mot ett grötmål. Men hur?

Ammar kl 17.30 och kompletterar med ersättning kl 19.15-20. Han äter 180-200 ml men extreemt långsamt. :roll: Han trilskas alltid i 10-15 min, ålar sig, gnäller, letar bröstet, för att sedan hugga tag och svepa 100 ml direkt. Har slutat att fundera på varför och gillar numera bara läget för maten går i, till slut. (Har dock hamnat i en ond sång-cirkel ](*,) för med sång slutar han böka och äter. HAR läst om småmattrasslare, ja. :wink:)

Målet är att byta ut flaskan mot en grötportion. Har serverat grötsmakportioner på dagen i fem dagar och som mest 3 matskedar.

Men hur gör jag nu? :-k
:arrow: Öka på lunchportionen till dess det är full portion och sedan flytta det till kvällen? Han vill inte amma lika mycket efter grötsmakisen till lunchen märker jag. :-k
:arrow: Eller ska jag iskallt servera (ljummen :wink:) gröt till kvällen pang bom? Kan man anta att magen grejar den gröten nu (Nestlés milda havre) eller är det smart att fortsätta öka på sakta?
:arrow: Eller ge lite gröt istället för flaskan kl 19.15 OCH komplettera med flaska till dess han äter full portion. Låter väldigt tidsödanden dock. :?

Det som är viktigast är ju att han lägger sig tvärmätt. :D Funderar för mycket märker jag. Ge mig ett råd! :D

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Carin!

Jag tror att vi har "pratat" om ungefär detta i en annan tråd tidigare, när du stod inför förändringar i hela rutinen. Hoppas att det gick bra!
Tiden går och jag stod själv och klurade över detta med gröt som nattslurk för ett par veckor sedan.
Så här har vi gjort:
Vi började med grötsmakisar inför natten och på en dryg vecka hade vi gått från teskedar till hel portion. STOOOR portion!

Dagen ser ut så här nu:
7.00 amma båda brösten (vi har en flaskvägrare här hemma, som ska "flaskkuras" av ömma fadern på onsdag... Håll tummarna!)
9-11 sova
11 Grönsakspuré + fruktpuré som dessert
13-14.30 sova
15 amma båda brösten
17-17.45 sova
18 amma båda brösten
19 gröt + frukt
20 gonatt (11 timmar)

Grötmålet kl 19 är det bästa ungen vet! Han äter så det sprutar. Klämmer lätt i sig en dl gröt, ibland lite till. Lite katrinplommonpuré som topping på sista grötklatten är både gott och bra för magen. Därpå kan en hel banan gå ned, eller en halv burk fruktpuré.

Inga större magbesvär här, förutom att han blev lite hård en period med allt för mycket banan, men det fixade sig med katrinplommon, som vi även gav vid lunchmålet under två dagar. Nu är det s.a.s fritt fram igen :D

Och det gick alldeles strålande att "helt kallt" gå från grötsmakis + amning till "bara" gröt och frukt, utan påfyllning från flaska/bröst. Det låter lite onödigt att utöka lunchen till helt grötmål, för att sedan flytta det, tycker jag. Kör en purélunch istället, och sedan helt grötmål (+ ev. frukt) på kvällen, skulle jag säga.
Här hemma funkar det fint. Hugo sover som en stock. Växer som Hulken. :D :D

Lycka till!
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej och tack Nya mamman! :D Jodå, vi "pratade" nyligen och det var efter det jag köpte just gröt för att börja med det med målet att kunna ge en portion inför natten snart.

Att ta bort nattmålet gick finfint, men natt kl 19.30 ist f 20 har jag inte lyckats med p g a att flaskan tar så lång tid. Och efter grötsmakisarna har han börjat bajsa "fel" tid - vid läggdags. :roll:

Det du beskriver låter toppen! Hulken ja... :lol: :lol: Men du, kunde du amma så pass att han klarade natten på bara amningen de första grötdagarna då mängden gröt bara rörde sig om just smakportioner? Det är det här som oroar mig lite. Att det ska bli nattstök då han inte är tillräckligt mätt (än)?

Ikväll stökade flaskan så pass att jag hade lust att dänga den i väggen. :shock: Nu får det vara nog tänkte jag. Gröt imorgon. Men lite vargar har jag - kan han äta sig mätt på gröt redan? Gap- och sväljtekniken är inte klockren om man så säger. :lol: :lol: :wink:

// Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

God morgon Carin!

Vi har en rätt ansträngd relation till flaskan här hemma också, så den har aldrig kunnat hjälpa till med mättnaden. Alltså såg kvällarna ut så här, så länge vi körde grötsmakisar på kvällarna:
18: amma bröst 1
19: grötsmakis
19.30 amma bröst 2, som en nattslurk
Kvällarna var någon slags matorgie, som du ser, men efter en vecka så fick vi kläm på gröten och lade till en banan som dessert. Och det har gått utmärkt. Jag var rädd att han skulle krångla vid insomningen när han inte fick nattslurk från bröstet (man tror ju så lätt och så mycket... :D ). Men han gillade läget och knoppade in i vanlig ordning utan amning på slutet. Det här är en stor lättnad här hemma, nu kan papsen ta hela kvällen efter 18, och jag kan gå ut och slå runt :D Skämt å sido, det är väldigt trevligt med en lite gosse som blir lika mätt och nöjd även utan mammas bröst.
Skjut varenda varg, njut av mätta ungen!
Berätta hur det går!
carin73

Inlägg av carin73 »

Så där då. Då var det grötmiddag som gäller sedan två dagar. Med vargarna dreglandes runt mammas ben och fantastiskt överfokuserade (med 100 leksaker för att kunna avleda vid behov :roll:) tryckte vi i ungen gröt. Nästan en hel portion :shock: rakt av. Och så höll vi tummarna för att magen inte skulle balla ur (bara smakportioner dessförinnan). :?

:arrow: Inga problem. :D Plus att han sov bättre än någonsin! 8)

Andra kvällen gick det ännu bättre, så vi har nu haft två glada kvällar med bus och skoj före läggdags istället för en irriterad trugande mor med en utmattad flaskstökare halvt sovandes i knät. :roll:

Vad skulle man göra utan detta forum. Man får precis den spark i ändan man behöver! Tack Nya mamman! O:)

Varma hälsningar
Carin
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Härligt!
Visst är det otroligt att så mycket mat kan gå ner i en sån liten mage! Och jag håller med dig, det här forumet är bäst i hela världen. Man behöver inte vara orolig för någonting i livet som förälder när man har tillgång till detta.
Mycket bättre än alla tama råd som ges på ack så välvilliga BVC: "prova lite si, vissa barn tycker så, man får känna efter bla, bla." Nej, lite mer raka rör passar mig fint!
Här ska vi snart börja med lite mer bastanta maträtter. Linser och bönor och en och annan köttbit, kanske. Håller på och gör upp med Attityden huruvida vi ska servera kött här hemma, eftersom jag inte äter det själv. På sikt blir det väl helknäppt att servera lilla ungen kött, men äta annan mat själv. Ja, ja. Attityden, som sagt... :D
Vi får väl hålla varandra uppdaterade på nya materfarenheter!
Ulrika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hoppar helt fräckt in och tipsar er om den här tråden :wink: :lol:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Må matglädjen blomstra =P~
/Fjällmor
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Carin och Ulrika :!:

Hoppas det är OK att jag lånar tråden lite :)
Här grötas det också nämnligen :) och nu sitter jag här och funderar om andras erfarenheter och vips så är ju detta Formet kanon :!:
Först, hur går det för dig Carin:?: Våra små är ju lika gamla.

Vi har hållt på med gröt i en månad nu, från smakis till ikväll då han åt 3 1/2 msk blandat med 3/4 dl vatten (totalt säkert 1 dl). Han åt allt :!: :!: :shock: Dessutom åt han från ena bröstet. Igår åt han dock lite mindre. Men nu två kvällar i rad vill han absolut inte ta bröstet efter badet, den sk. nattslurken. Han bara gallskriker så fort jag ska lägga till :evil: Igår gav jag upp. Men hans protester gick över i trötthet och för första gången la jag en skrikande liten kropp i sängen och fick buffa den lilla stjärten tills han somnade efter 10 minuter. Han sov gott till 07.00 som sig bör.Ikväll bestämde jag mig för att inte truga men erbjöd, samma sak :evil: så vi gjorde lite annat men fick inte till skrattet till gonattet. La en ledsen liten kille och lite buffning krävdes även ikväll.

Så jag undrar:
Hur mycket gröt äter era små liv :?:
Vilken tid får dem gröten :?:
Ger ni nattslurk i så fall hur långt efter grötmålet:?:
Hur ser era kvällsrutiner ut, vad gör ni med de små och när äter dem och badar etc :?:
Vad tror ni om att ge gröt som nu kl.18.00 och inte ge bröstet direkt efter det. Bada kl.19.00 och sedan ge bröstet som då blir nattslurk kl.19.30 :?: Eller ska jag strunta i nattslurken :?:

Ja, ni ser, jag är lite rörig. Vill ju inte att han ska vara ledsen till godnattet, han är ju så glad annars på kvällarna. Kiknar av skratt när vi busar innan badet :)

Tacksam om ni vill dela med er :)
Kram Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
T.P

Inlägg av T.P »

hej lillsprudlis
här kommer mitt svar på dina frågor
:arrow: ca 0.5 dl- 1 dl gröt
:arrow: gröt +150-200 ml majsvälling kl 17.30
:arrow: nattslurk 18.45 el 19 beroende på marginalkvart 200 ml majsvälling
:arrow: badar ca 18.30
barn födda 04/06/08
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack T.P :!:

Min lilleman åt gröt 1 dl kl.18.15, tog ca 15 minuter och därefer bröstet ca 10 minuter. Ätit klart på totalt 30 minuter. Badar men vill sedan inte ha mer bröst. Så lillen har jag lagt ikväll utan nattslurk och sista målet åt han alltså mellan 18.15-18.45. Hoppas han inte vaknar i vargtimmen och är hungrig. Han sover 11 timmars natt 20.00-07.00. Tycker det låter som om han ätit för lite :? Vid middagen kl.15.30 ville han inte heller ha påfyllnaden åt i 25 minuter från båda brösten och sen var det bra tyckte han.
Ja, jag kan ju inte tvinga honom till bröstet.
Han har ju ingen stor kropp, direkt. Därför är jag lite orolig att han äter för lite.Ligger mitt på kurvan för sin längd och vikt.

Nåväl, vi får väl se hur morgonen blir....
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
T.P

Inlägg av T.P »

när får han nattslurken..? sonen har dom ggr han vart på gränsen till för trött ätit mindre
Du behöver nog inte oroa dej för att han vaknar om han nu är en "säker sovare" som sagt dom ggr min ätit mkt mindre i genomsnitt har han ändå sovit 12 tim natt utan problem..den "oron" har jag helt kopplat bort nu,äntligen! Skönt :D :wink:
det var först nu vid 4 mån gränsen jag fick i honom mer än 200 mlVälling/mål och då bytte jag ju ändå till majsvälling PLUS smakportioner :shock: :lol:
barn födda 04/06/08
Therese

Inlägg av Therese »

Jag måste bara få hoppa in o fråga.
Här ska man introducera gluten i smakportion (högst ett par tsk) under pågående amning (om man ammar) i 2 MÅNADER.
Jag har fått rådet att INTE öka på förrän det gått den tiden. :?: :?: :?:

Vi har ju inte haft problem med varken amning eller att ge tillägg i flaska, men när vår lilla dam krävde mer mat så fick hon potatispuré el dyl istället.
Nu har ju de 2 månaderna gått här, så det är "fritt fram".
Men vilka råd har ni andra fått?
kokos

Inlägg av kokos »

Therese: jo vi har också fått rådet med bara smakisar i 2 månader (mellan 4-6 månader). Men i vanlig ordning väljer jag att strunta i råden från bvc och har ökat smakisarna i egen takt. 8) Min 5-månaders är det största matvrak jag någonstin sett och att tror att han skulle klara sig på flytande föda är helt befängt. Han äter så här:

7 Amma båda brösten + 0-5-1 dl gröt
10.30 1 burk grönsakspuré, smakisar av puréer med kött samt fruktpuré. Ammar båda brösten efteråt
14.15 Amma båda brösten + ca 1 dl tillägg
17.30 1 dl gröt + fruktpuré + amma båda brösten
18.30 1 dl ersättning som nattslurk och amning på toppen

Det ni - det kallar jag matvrak!!! Härnösands egen lille buddha! :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

Oj, tur jag inte hörde 2-månaders-rådet... :shock: . Vi hade ett par teskedar gröt i ca 4 dagar, sen var det full portion. Av bara farten. Det var ju så gott! :D Och jag slutade dessutom amma i samma veva :roll: .
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Lillsprudlis!

Hoppas att natten- och framför allt vargtimmen - gick bra, trots klen nattslurk. Jag var, liksom du, lite skraj att det skulle krångla då, om vi itne pumpade honom full det sista vi gjorde innan gonatt:et.
Men ingen fara alls, han tycker att det är ok att ta gröt vid 7 och sedan sova 8, ända till 7.
Våra rutiner ser ut såhär (Hugo är nu 5,5 mån och vi har haft dessa rutiner i ca en månad)
:arrow: 7: godmorgon. Ammar båda brösten. Ca en halv dl gröt + fruktpuré (sedan två-tre veckor)
:arrow: sova 9-11
:arrow: 11: puré på rotfrukt+pasta/quinoa/bulgur+frukt, motsvarande en stor burk av varje (!)
:arrow: sova 13-14.30
:arrow: 15, "matigare" puré: rotfrukt+linser el bönor. Sötpotatis+linser+timjan är en fvorit. Fruktpuré. Ammar båda brösten (kommer inte mycket nu för tiden, dock)
:arrow: sova 17-17.45
:arrow: 19: 1-1,5 dl gröt + 1 banan + halv burk katrinplommon/halvt rivet äpple
Sen är det hålligång! Bus och bad (nästan varje kväll, ibland hoppar vi över, men Hugo somnar utan knorr ändå vid det här laget.) Alltid samma busrutin: leka tåg och flygplan, prutta på magen, blåsa i örat osv. Men vi har även provat stillsamma mor- och farföräldrar som gonatt-are,och det har också funkat fint.
:arrow: 20: Flygtur till sängen.

hugo är en liten vegetarian, därav inget kött på menyn. Annars hade det nog varit läge att börja med det nu. Vi häller däremot rapsolja i både gröt och grönsakspuré: mättar och fettar! :lol: :lol:

Angående gluten och amning: de säger så på BVC, ja... De säger också att industrigröt är att föredra framför vanlig gröt, eftersom den har en lite smula gluten, enbart. Men den innehåller ju skummjölkspulver... (laktos, vilket man ju ska vara försiktig med enligt BVC, phu!)
Jag gav katten i råden, gjorde som JennyH: gav en rejäl portion efter ett par dagar. Ammar visserligen fortfarande, men jag har aldrig sett någon forskning kring amning och glutenintroduktion. Vet inte om det stämmer. Mitt enkla råd är nog: jaga ut vargarna. Mättnad är viktigare än BVCs orostips.

Som sagt, hoppa natten gick bra och att det går bra även i natt!

- Ulrika
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"