Hoppa över nattslurk?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Fd Medlem

Hoppa över nattslurk?

Inlägg av Fd Medlem »

Vi har en Hugo, 4,5 månader, som tills nyligen har helammats. De senaste två veckorna har han ätit gröt till kvällsmålet - och den är han het på...
Han har även smakat lite puréer och fårr större och större aptit på dem.
Nu undrar jag - när kan man börja fasa ut amningen?
Flaskan har tidigare gått hem, men sedan ett par veckor suger han inte tag. Vi laddar med den mest självklara attitiden, proppar in utan några som helst frågor, men han ligger mest och biter lite lojt på nappen. (Testat olika nappar, gummityper, pipmugg...)
Så ersättning känns lite vanskligt.
Hur ska man göra nu??
Känns grymt att "svälta ut" honom och sluta amma och enbart servera flaska och hoppas att han gillar läget. Jag är rädd att han ska bli hungrig och börja kångla med sömen då. Han somnar finfint själv nu och sover hela natten, dock lite oroligt i vargtimmen.
Kan man i ett första steg skippa nattslurken? T ex gröt istället för bröst till natten? Är det tillräckligt? Risk för sömnkrångel?
Tips, råd, erfarenheter tas tacksamt emot!

Ulrika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag vill inte råda dig i hur du bör göra om du vill övergå till ersättning när du fasar ut, för det har jag ingen erfarenhet av.

Däremot vet jag av erfarenhet att det går utmärkt att ge gröt utan något ytterligare till nattslurk. Min lilla helammades när hon var som din och fick, förutom sina bm-mål (7, 10, 13, 16.30) , lunchsmakis och gröt till kvällen. Detta fick hon 18.00 och jag försökte därefter få henne att äta lite till på brösten men hon var storkmätt så det gick inte - och gröten fick ju ses som nattslurk eftersom hon redan fått 4 mål, kan man ju säga. Och det sov hon 12 timmar på när hon var 5 månader.

Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tack Eva! Stärkande att höra!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"