Istället för dagis???

Här hjälper vi varandra med användartekniska frågor om forumen
Skriv svar
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Istället för dagis???

Inlägg av Renee »

Upptäckte nyss av en slump att det fanns en ny rubrik här på forumet ("I stället för dagis") - trevligt! :D

Men med risk för att låta lite snipig; har det varit någon slags presentation eller upplysning om denna nyhet och vad den innebär som jag har missat? :-s

Vad är det och vem vänder det sig till? Rubriken lär ju spännande!
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
/LO
Inlägg: 5038
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 22:13
Ort: Norrahammar
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jo signaturen MS Sophie här på forumet tog i en tråd upp idén med att skapa en lista med personer som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med barnpassning för att slippa ha sina barn på dagis för tidigt.
Alltså t.ex. att två personer skulle kunna jobba halvtid och ha varandras barn under tiden de är hemma.

Jag kan be Anna eller Sagomamma beskriva lite hur forumet är tänkt att fungera.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Renee
Inlägg: 409
Blev medlem: ons 24 nov 2004, 21:50
Ort: Skåne

Inlägg av Renee »

:D Tack /LO!
Då förstår jag! Bra initiativ!
Blir jättebra med lite mer info om det hela dessutom :D
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

En sån "unge" är jag. Min mamma och hennes kompis jobbade halvtid - de delade på en 100% tjänst som lärare när vi var små. Och så var vi hos varandra när den andra mamman jobbade. Och lite hos hennes mormor när våra mammor var tvungna att vara på skolan båda två. En utmärkt lösning tyckte vi. Kan tillägga att vi är vänner än idag, jag minns inte ett liv utan henne! :heart:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:!: "Fredagarna är underbara tillsammans med lilla barnet. Det är min lyx i tillvaron. Pappa får i stället njuta hela dagarna med henne ... och det viktigaste är att HON får njuta all sin tid av att vara hemma!

:!: Tänk detta trodde jag faktiskt inte att jag skulle säga bara för 2 år sedan, men jag har helt klart tänkt om mer och mer sedan jag fått barn. Förut tänkte jag som "alla andra" - klart mitt barn ska sova nära, få tryggheten från mig, börja dagis runt 1.5 år osv. men som tur var har jag mer och mer insett att det är inte rätt, det är inte mitt sätt!

:!: Det är så himla skönt att läsa på forumet och få sina tankar och känslor bekräftade helt enkelt!"

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Det är detta nytänkande - eller nygamla tänkande, ska jag säga - som ligger bakom nya forumet "I stället för dagis - kontaktlista". Om och när man söker alternativa lösningar för barnomsorgen, lösningar där man själv bär det personliga ansvaret och inte Storebror och hans institutioner, lösningar där världen kan få vara liten innan den blir stor, lösningar där arbete och familjeliv låter sig kombineras på ett för alla parter, men allra mest förstås för lilla barnet, lyckligare sätt än vad som är gängse (och där hälften av alla förhållanden spricker innan barnet fyllt två år :evil: ), så ska man kunna anmäla sitt intresse för detta nygamla tänkande i tanke och handling och få tillgång till och ingå i ett kontaktnät.

I stället för dagis, alltså - personligt samarbete :!:

Det är tanken med forumet.

:arrow: Förslag till nygammalt tänkande finns också representerat i Barnaboken i "Sagor för vuxna barn" :wink: där jag i "Två liv för Kalle" skildrar två högst konkreta och detaljerade framtidsvisioner: samhälle A (med daghem för alla barn) och samhälle B (finns inga daghem alls) :shock: med det gemensamt att båda föräldrarna arbetar heltid och snälla släktingar saknas.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D PS

Många intressenter har redan anmält sig. Jag ber om ert tålamod :!: Det är svårt att lära gamla hundar sitta, Sagomamma försöker febrilt, meningen är att jag ska kunna sköta det administrativa här. Men det tar lite tid (och jag är fortfarande på resa) så jag ber om BARNATÅLAMOD :oops: :lol: :oops:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Fasen vad jag blir både glad och stolt över att min tanke blivit till detta stora :D
Att min och kompisens tanke om att dela på hemmatiden med barnen så att de ska kunna få vara i hemmiljö så länge som möjligt är något som andra också vill och tänkt och varit med om förut!
"Världen måste få vara liten innan den blir stor" har en klok kvinna sagt och det är så sant som det är sagt :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Go ms Sophie!!!

=D> =D> =D>

/Fjällmor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D All heder åt dig, Ms Sophie :lol:

Forumet I stället för dagis får ny, enklare, lättillgängligare skepnad alldeles snart :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Teknisk Användarhjälp"